Bukefalos 28 år!

Lära hund umgås med katt

Maniac123

Trådstartare
Hej!

För att gå rakt på sak. Jag har en 6årig hanhund modell 35 kg och min pojkvän har en kattunge på 4 mån. Min hund har aldrig umgåtts med katter men min förhoppning är såklart att de ska kunna umgås i framtiden, även om jag tyvärr inte har så stora förhoppningar.

Problemet är att min hund verkligen vill DÖDA katten. Även om katten sitter stilla så låser han sig verkligen på det, sjunker ihop i hela kroppen, spänner sig så han skakar. Katten är inte jätterädd men heller inte van vid hundar. Min hund har fått hälsa på den med munkorg på samtidigt som jag haft ett ordentligt tag i kopplet. Det största problemet är när katten fräser, då blir min hund galen och försöker hugga.

Min hund är såhär med hundar av mindre modell också, valpar brukar dock gå bra efter att han fått lukta på dem.

Tror ni som jag, att det tyvärr är kört, eller är det värt att försöka? Hur ska man gå tillväga?
 
Reagerar hunden sådär på både katter och småhundar så låter det för mig som att det är knutet till jaktinstinkten, och då lär det vara i stort sett hopplöst att bli av med. Jag skulle inte ta risken att ha den hunden med något djur som är så litet att den kan se det som ett byte.
 
Håller med kommentaren ovan.

Om jag hade försökt jobbat med det, så hade jag kört med nolltolerans. På med koppel inomhus och om hunden så mycket som tittar på kattungen, så ska den få en rejäl tillrättavisning. Det enda beteendet från din hunds sida som du ska tolerera är att hunden ignorerar katten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 405
Senast: Frost116
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 277
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp