Lära hunden låta hönsen vara

Och husky och greyhound är raser som du tycker fungerar bra för dirigering och det samarbete som krävs med föraren i jaktapportering? Dessutom krävs att hunden är mjuk i munnen och inte tuggar sönder viltet.

Att säga att man kan lära andra raser att hämta saker och att de därför skulle fungera till apportering känns lite som att säga att en hund skulle passa till IPO bara för att den gillar att kampa.
Nej jag anser inte att greyhound har den samarbetsviljan. Husky har det då de måste lyssna på sin förare. Annars blir det svårt att samarbeta med hundar och förare vid drag.
Med tanke på hundens intresse och det faktum att den inte bet ihjäl hönsfågeln när den fick tag i den, så tror jag att den har potential att fungera väl.
 
Och husky och greyhound är raser som du tycker fungerar bra för dirigering och det samarbete som krävs med föraren i jaktapportering? Dessutom krävs att hunden är mjuk i munnen och inte tuggar sönder viltet.

Att säga att man kan lära andra raser att hämta saker och att de därför skulle fungera till apportering känns lite som att säga att en hund skulle passa till IPO bara för att den gillar att kampa.
Just det. Min gamla borderterrier hade ett godkänt vattenapporteringsprov - hade aldrig räknat henne som apportör ändå.
 
Vi har ju ingen aning om vilken ras som slagit igenom mest hos TS hund. Hur kan du då säga att den nog skull kunna fungera som apportör eller fågelhund?
När det gäller hunden i TS skulle jag inte träna en sådan hund på småvilt (där fågel ingår). Det är stressande för både djur och hund. Jag tror inte det kommer att leda till någon förbättring heller med tanke på de raser som ingår i hunden.
Men den skulle säkert fungera väl som apportör och fågelhund.

Hon är extremt prestationsavlad som draghund i många generationer och det funkar hon fantastiskt bra som ;)

Hon skulle, med mycket jobb, gå att träna till fågelhundsjakt enligt duktig fågelhundstränare vi var på kurs hos. Men känner inte att jag har motivation nog för det för att lägga ner den tid det krävs. Hon är ändå mest glad när hon får köra drag i full fart (och jag tycker också det är roligast) även om simpel apporteringsträning med bollar/ frisbee/dummys även är roligt.

Mentalitetsmässigt tycker jag hon mest liknar de pointrar jag träffat fast med högre energinivå. Inte så hård som vorsthrarna brukar vara, mer förig och lekfull än greyhound och husky dock lika flockbunden som sistnämnda.

Hon är tack och lov för ungtuppens skull mjuk i munnen :S
 
Vi ska iaf försöka träna så mycket det går. Självklart stressas varken hund eller höns. Hönsen är ytterst ostressade saker, för orädda och coola för sitt eget bästa.
 
Men hur kan man då gå på stan? Jag gick över ett vanligt torg idag med fladdrande och skrikande fiskmåsar överallt. Kan den klara det?[/QUOTE
Fåglar är inte samma sak som höns även om båda är fåglar =D
Få hundar som bryr sig om fiskmåsar, stort antal hundar som blir besatta av höns =D
 
Har själv "haft" samma problem.
Har en terrier med mycket jakt i
Höns gav hon sig gärna på och då höns är ganska lättskrämda ville jag inte träna med dem utan tränade med den orädda ankflocken i ankflocken gick även ett par gäss. Tror inte att min träning gav så mycket men med lite hjälp av gåshanen förstod hon piken.
Än idag skulle jag aldrig lite på henne precis bredvid en hönsflock men hon klarar att vara lös i stallet när grannens höns kommer promenerande på andra sidan gårdsplanen.
Detta hade aldrig gått när hon var yngre.

Vi har även kompromissat att möss, råttor och svarta fåglar (flyger sin väg) är ok att jaga
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp