Lära hunden låta hönsen vara

Jag tror faktiskt inte att jakthund +husky går att få säker nej. Den hunden skulle isf vara en unik hund med den typ av kombo i sig.
Men hur kan man då gå på stan? Jag gick över ett vanligt torg idag med fladdrande och skrikande fiskmåsar överallt. Kan den klara det?
 
I dag gick vår lånehund på grannens eltråd av misstag. Vad som hände sen var hemskt. Han gick i panik på mig! Det skedde på sekunder.
För tusan...laborera INTE med eltråd!!!!
Hade aldrig i min vildaste fantasi anat att detta kunde hända. Att jag inte blev biten har enbart med hans skyddsträning att göra då han i förvirringen satte mig i bevakning isf för att bita på riktigt.
Nu var det iofs en jäkla kräm i detta staketet då de har rymningsbenägna getter. Men fisig eltråd stoppar inte en hund som vill. Och denna styrkan som Gubben råkade ut för ska ingen hund få i näsan.
Vår ena tik sprang nybadad på en eltråd och fick en smäll som hette duga! Hon som tidigare älskat att åka till stallet vågade inte ut ur hundburen längre när vi åkte dit. Hon tog det väldigt illa. :(
Jag skulle aldrig med flit utsätta en hund för något sådant och man vet som sagt var inte hur den reagerar eller mot vad den riktar reaktionen. :crazy:
 
Vår ena tik sprang nybadad på en eltråd och fick en smäll som hette duga! Hon som tidigare älskat att åka till stallet vågade inte ut ur hundburen längre när vi åkte dit. Hon tog det väldigt illa. :(
Jag skulle aldrig med flit utsätta en hund för något sådant och man vet som sagt var inte hur den reagerar eller mot vad den riktar reaktionen. :crazy:
I dag blev jag den som blev måltavlan för reaktionen, jag var den enda där och det var jag som höll i kopplet. Är djupt tacksam att min son inte gick med.
Själv stod jag tyst, passiv, vände bort blicken och ignorerade hoppen på mig, skallen och morret. Väntade ut honom.
Sonen hade sprungit. Säkert skrikigt "sluta".
Det hade kunnat sluta illa.
Jag är tacksam att det var en orädd hund med lite agression och snabba avreaktioner.
Så här i efterhand kan jag se att hans aggerande stämde klockren med hans MH.

Nä. Aldrig att jag skulle "ela" en hund i uppfostringssyfte.
 
Det enda som fick min lilla galning (ett och ett halv äpple hög) att sluta
Det tror iofs jag. Det finns jakthundar som slutat jaga efter att de sprungit in i eltråd.

Sen ska man inte glömma att höns är (enligt min erfarenhet) ganska orädda och nyfikna, framförallt frigående höns. Så de som menar att de är oetiskt att ha hunden vid höns, kopplad och under uppsikt, tycker jag överdriver något.
Min ena heeler försökte jaga höns som en galning hos en kompis för några år sedan - hon slutade när hon kutade in i fårens elstängsel och blev klart förnärmad och sur. Jag är dock helt övertygad om att hon skulle jaga höns på annan plats - eller bara en bit därifrån det hände ;)
 
I dag gick vår lånehund på grannens eltråd av misstag. Vad som hände sen var hemskt. Han gick i panik på mig! Det skedde på sekunder.
För tusan...laborera INTE med eltråd!!!!
Hade aldrig i min vildaste fantasi anat att detta kunde hända. Att jag inte blev biten har enbart med hans skyddsträning att göra då han i förvirringen satte mig i bevakning isf för att bita på riktigt.
Nu var det iofs en jäkla kräm i detta staketet då de har rymningsbenägna getter. Men fisig eltråd stoppar inte en hund som vill. Och denna styrkan som Gubben råkade ut för ska ingen hund få i näsan.
Huj - riktigt läskigt:crazy:
 
Jag hade en lag eltrad i en hage pa ranchen, sa att coyotes inte skulle krypa under stangslet. Miss Mandy gick in i den flera ganger ... backade av, och provade igen nagra veckor senare. Princess Diva provade den ocksa, men nojde sig med ett par ganger. I min erfarenhet fungerar eltrad mycket bra for hundar (och coyotes) det viktigaste ar hur vi reagerar nar de gar in i den.
 
Jag hade en lag eltrad i en hage pa ranchen, sa att coyotes inte skulle krypa under stangslet. Miss Mandy gick in i den flera ganger ... backade av, och provade igen nagra veckor senare. Princess Diva provade den ocksa, men nojde sig med ett par ganger. I min erfarenhet fungerar eltrad mycket bra for hundar (och coyotes) det viktigaste ar hur vi reagerar nar de gar in i den.
Jag regerade inte alls då jag stod med ryggen emot och inte såg. Han gick i flexikoppel och var snett bakom mig. Så hundens reaktion var helt sin egen.
 
Jag regerade inte alls då jag stod med ryggen emot och inte såg. Han gick i flexikoppel och var snett bakom mig. Så hundens reaktion var helt sin egen.
Samma här, vi såg inte ens när det hände utan hörde bara smällen och tjutet från henne. :crazy:
 
Hundar som slutar jobba efter att ha gått på elstaket, är inte det en skröna? Mina kliver in i RaS ibland i jobbet och visst reagerar de, men aldrig att de har slutat jobba...
Antar att ägaren reaktion också avgör. Mina hade nog inte slutat jobba, men de hade undvikit tråden. Det är väl något de flesta av oss varit med om, iaf som bor där det finns eltråd, att hunden springer in i tråden. Det är ju inget man använder planlagt för att uppfostra hunden, jag bara motsatte mig att det inte ens går att få hunden att sluta med el, klart det går, knappast etiskt eller ok dock.
 
Lite OT, men vilka raser/rasgrupper fungerar normalt sett bäst med lösa smådjur, till exempel höns eller ankor? Har planer på att i framtiden eventuellt ha några höns, men vilka hundraser finns det som med träning kan gå lösa på gården tillsammans med lösgående höns?
 
Det enda som fick min lilla galning (ett och ett halv äpple hög) att sluta

Min ena heeler försökte jaga höns som en galning hos en kompis för några år sedan - hon slutade när hon kutade in i fårens elstängsel och blev klart förnärmad och sur. Jag är dock helt övertygad om att hon skulle jaga höns på annan plats - eller bara en bit därifrån det hände ;)
Jo, men visst kan det vara så.
Nu bor jag inte i vargland, men jag antar att om elstaket hjälper mot varg och björn har det effekt även på hund, men då får det ju vara synligt och i TS fall går hönsen fritt.
 
Lite OT, men vilka raser/rasgrupper fungerar normalt sett bäst med lösa smådjur, till exempel höns eller ankor? Har planer på att i framtiden eventuellt ha några höns, men vilka hundraser finns det som med träning kan gå lösa på gården tillsammans med lösgående höns?
Jag har bara erfarenhet av belgisk vallhund och engelsk cocker men de sex hundarna har inte varit något problem efter inkörningsperioden.
 
Lite OT, men vilka raser/rasgrupper fungerar normalt sett bäst med lösa smådjur, till exempel höns eller ankor? Har planer på att i framtiden eventuellt ha några höns, men vilka hundraser finns det som med träning kan gå lösa på gården tillsammans med lösgående höns?
De med lite jakt, om man ska vara generell. Grupp 9, grupp 1 och 2.
 
I dag gick vår lånehund på grannens eltråd av misstag. Vad som hände sen var hemskt. Han gick i panik på mig! Det skedde på sekunder.
För tusan...laborera INTE med eltråd!!!!
Hade aldrig i min vildaste fantasi anat att detta kunde hända. Att jag inte blev biten har enbart med hans skyddsträning att göra då han i förvirringen satte mig i bevakning isf för att bita på riktigt.
Nu var det iofs en jäkla kräm i detta staketet då de har rymningsbenägna getter. Men fisig eltråd stoppar inte en hund som vill. Och denna styrkan som Gubben råkade ut för ska ingen hund få i näsan.

Inte alls ovanligt att en Schäfer blir förbannad och riktar om vid rejäl smärta. De behöver inte ens få panik för att göra det. De blir arga bara. Inte förvånande med tanke på att de faktiskt avlas på försvar och liknande egenskaper. Är hunden dessutom högtempererad biter den först och frågar sedan.

Det här är det man försöker förklara för folk som vill ha en vakthund som ska skydda dem. Om hunden har egenskaper nog att agera mot en människa, då kan den också agera mot ägaren (om saker och ting går snett).

Så, det finns hundar jag inte skulle släppa i närheten av elstängsel. De flesta skulle jag dock låta gå på om de nu visar jaktintresse för djuren. Försöker den jaga får den skylla sig själv.
 
@lady_vip Det var de tre grupperna jag gissade på, så då tänkte jag rätt :)
@Mia_R Det känns inte som något jätteallvarligt problem om hunden tar någon råtta ;) :angel: Så länge råttan inte är sjuk eller full med gift... :cautious:
 
Ingen av fyra belgare (grupp 1) i min ägo jagar/jagade höns, även om några stal ägg om de hann. 3 av 4 dödade däremot råttor och andra gnagare som åts med god aptit.
Alltså, mina tar inte heller höns eller smådjur, ja, jag har ju 99-procentarn. Men jag skulle ju inte säga att rasen som sådan är säker om man har en massa smådjur.
 
Inte alls ovanligt att en Schäfer blir förbannad och riktar om vid rejäl smärta. De behöver inte ens få panik för att göra det. De blir arga bara. Inte förvånande med tanke på att de faktiskt avlas på försvar och liknande egenskaper. Är hunden dessutom högtempererad biter den först och frågar sedan.

Det här är det man försöker förklara för folk som vill ha en vakthund som ska skydda dem. Om hunden har egenskaper nog att agera mot en människa, då kan den också agera mot ägaren (om saker och ting går snett).

Så, det finns hundar jag inte skulle släppa i närheten av elstängsel. De flesta skulle jag dock låta gå på om de nu visar jaktintresse för djuren. Försöker den jaga får den skylla sig själv.
Att en hund riktar om har inget med graden av livlighet att göra. Inte heller med försvarslust och skärpa. Däremot med nerver och hur väl hunden håller ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp