Lära mig tigrinska

Murphy

Trådstartare
Hjälp en vetgirig bukefalist!

På grund av orsaker vore det rimligt för mig att ha lite basorientering i tigrinska.
Några standardfraser att förstå och kanske kunna uttala. En översikt över skriftsystemet ge'ez?

Samt kanske lite lingvistisk orientering kring språkets uppbyggnad och systematik (mindre viktigt).

Det var inget språk som fanns på duolingo mellan tyska och klingon... :p
Vart kan en komma över den här kunskapen smidigt?
 
Det kanske finns något språkutbyte eller liknande i närheten? Det lilla jag lärde mig var pga folk jag kände och det är ju väldigt motiverande om man hittar någon som är entusiastisk och som uppmuntrande säger "Du vet! Du vet!" även när man inte vet. :laugh:
 
Det kanske finns något språkutbyte eller liknande i närheten? Det lilla jag lärde mig var pga folk jag kände och det är ju väldigt motiverande om man hittar någon som är entusiastisk och som uppmuntrande säger "Du vet! Du vet!" även när man inte vet. :laugh:
Det kanske är nån sån jag vill imponera på... ;) En artighetsmarkör att mejka en effort att förhålla sig till någons modersmål. Så i förlängningen kanske det här blir buskul!

Samt 1. nyfikenhet och allmänt språkintresse och 2. praktiskt att iaf kunna identifiera/orientera i en språksituation. Hur många gånger har jag inte stått i livet och undrat varför jag inte kan ett ord arabiska/finska/ukrainska. Både för utbyte av information och för att bygga broar och förtroende. Att mötas av något så simpelt som "Hej, välkommen! Hur mår du?" på sitt eget språk kan vara underbart, även om en inte kan mer än så.
 
Det kanske är nån sån jag vill imponera på... ;) En artighetsmarkör att mejka en effort att förhålla sig till någons modersmål. Så i förlängningen kanske det här blir buskul!

Samt 1. nyfikenhet och allmänt språkintresse och 2. praktiskt att iaf kunna identifiera/orientera i en språksituation. Hur många gånger har jag inte stått i livet och undrat varför jag inte kan ett ord arabiska/finska/ukrainska. Både för utbyte av information och för att bygga broar och förtroende. Att mötas av något så simpelt som "Hej, välkommen! Hur mår du?" på sitt eget språk kan vara underbart, även om en inte kan mer än så.


Ingen aning om kvaliten på detta men är du beredd att lägga en liten peng så kolla in det här

https://eurotalk.com/sv/store/learn/tigrinya
 
Vet inte om de spelar roll men dom jag träffar i mitt jobb säger själva att dom pratar tigrinja och inte tigrinska. 🤔
Måste nog fråga vad skillnaden är. Eller det endast är skillnad på svenska
Fattar det som att tigrinska är den svenska stavningen bara. Tigrinja alt. tigrigna en engelsk/internationell.
De jag träffat säger sig också prata tigrinja, vid egna erfarenheter (tolkbehov tex) har jag stött på bägge varianter. Oklart vad som gäller, men kan vara bra att ha koll om en ska impa på modersmålstalande. ;)

Kolla gärna med någon som verkligen pratar språket om du har möjlighet - nyfiken på hur det ligger till!
 
Fattar det som att tigrinska är den svenska stavningen bara. Tigrinja alt. tigrigna en engelsk/internationell.
De jag träffat säger sig också prata tigrinja, vid egna erfarenheter (tolkbehov tex) har jag stött på bägge varianter. Oklart vad som gäller, men kan vara bra att ha koll om en ska impa på modersmålstalande. ;)

Kolla gärna med någon som verkligen pratar språket om du har möjlighet - nyfiken på hur det ligger till
Det stämmer att tigrinska säger man på svenskaoch att tigrinja eller tigrinya är engelska.
 
Fattar det som att tigrinska är den svenska stavningen bara. Tigrinja alt. tigrigna en engelsk/internationell.
De jag träffat säger sig också prata tigrinja, vid egna erfarenheter (tolkbehov tex) har jag stött på bägge varianter. Oklart vad som gäller, men kan vara bra att ha koll om en ska impa på modersmålstalande. ;)

Kolla gärna med någon som verkligen pratar språket om du har möjlighet - nyfiken på hur det ligger till!
Jag pratade med en modersmålstalare tidigare i veckan som sa att hon pratade tigrinska. Det är första gången jag hört det, annars har de modersmålstalare jag träffat (både privatpersoner och tolkar) alltid sagt tigrinja om sitt språk.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fortfarande hakat upp mig på det här med min låga engelskspråkiga förmåga. Förra veckan aktualiserades det igen på jobbet, och...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I min panik över att jag måste använda min urusla engelska på mitt nya jobb så anmälde jag mig till två engelskakurser nu under våren –...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 183
Senast: ptr
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 402
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp