Bukefalos 28 år!

Lära travare galopp

L

LoveRindi

hur ska man gå till väga när man lär en fd travare fatta galopp? :confused:
 
det kan vara rätt svårt att få travare att börja galoppera om dom inte är vana vid det. De har ju oftast en sån balans i traven även när det går fort. Men det gäller att lyckas få hästen lite "ur balans" så om du tex rider ute i skogen kan du trava på lite framåt, göra galoppskänkel, säga gaaaalopp och sen får man försöka gunga in honom i galoppen till och börja med så han kommer ur "travtakten" sen kommer han ju lära sig galoppskänkeln. Du kan ju även longera...men risken finns ju att han bara travar fortare och fortare då...Lycka till! :)
 
löshoppa! det blir naturligt en del galopp då å pållen blir lie mer van me det. det blir kanske lite muskel träning av det? men själva fattningen??? djupsnö är också bra, var bra för pållen jag red, då föll han själv in i galopp å sen var det bara å komma in me fattningen nästa gång. hm... kanske? kom inte ihåg riktigt hur jag gjorde... men galopp fattningen funkade till slut! :smirk:
 
Det finns många bra tips här. Tänk på att hästen kan galoppera! Du skall inte lära honom att galoppera. Det är du som skall lära dig att ge honom en signal så att han förstår att du vill att han skall galoppera.
 
Innan du försöker lära hästen galopp så finns det ganska mycket man ska tänka på.
Att hästen inte skjuter ifrån i traven med bakbenen istället för att trampa in under sig med dem, de kan inte trampa under sig som en ridhäst om de inte fått bort travhäst "lår musklerna", dem får man bort genom att inte låta hästen slängtrava (som inte heller är bra för ryggen och leder mm) och inte skjuta ifrån i traven.
I början kommer inte hästen att kunna trampa in under sig så bra och bära upp sig själv men bara den inte släpar bakbenen efter sig så är det bra och att gångarten blir bättre och bättre.
Jag tycker att traven är svårast att få till iallafall så det är därför det blev lite tjatigt om det :o
Enklaste sättet för att få en fin, jämn och bra tretaktig galopp är enligt mig att de andra gångarterna funkar bra. Funkar inte skritten så trava inte utan skritta bara tills den funkar, klättra (ska man bara göra i skritt för att få någon effekt om man vill stärka ryggmusklerna), halter i nedförsbake (stärker bakdelen), skänkelvikning, skolor, gå över bommar, tömkörning, longera osv. variera ofta med lång och kort tygel vid ridning så att hästen inte tycker det blir för krävande eller något annat och var noga med beröm. När skritten är jättebra så kan man börja trava lite smått och öka efterhand och göra liknade övningar i trav. När sen traven är jätte bra, dvs. hästen sätter under sig med bakbenen och höjer ryggen osv. så kan man börja med galoppen.
Varför man ska börja att få de andra gångarterna stabila innan man börjar med galoppen beror på att det blir enklare för hästen att lära sig galopp, det blir enklare att få en ren tretaktig galopp (kan vara svårt med fd.travare och det kan lätt bli en felaktig fyrtaktsgalopp eller att hästen travare med bakbenen och galopperar med frambenen) eftersom att den kan bära sig mycket bättre (musklerna är då så starka att hästen kan välva sig och få en mer språngartad galopp). Det är också viktigt att hästen är välskolad och lyssnar på halvhalter innan man börjar träna galoppfattningar eftersom att hästen annars kan tro att den ska trava fortare och fortare istället.
När sen hästen lärt sig galopp är det viktigt att du inte galopperar långa sträckor utan att du tränar galoppfattningar för att stärka galoppen så att galoppen blir bärig (när hästen välver sig uppåt/framåt och inte trillar ner på frambenen) och inte framåtstupande.
 
Min hyrhäst, en travare då, lärde jag galoppera genom att skänkla på jättemycket och smacka tills hon galopperade. Det funkade. Även när man hoppar brukar det bli lite galopp. Genom longering kan man oxå lära en häst galoppera, smacka så att hon ökar farten, förr eller senare börjar hon galoppera. Lycka till, hör gärna av dig!

På bilden är det min söta travtjej!!!
 
Som någon ovan skrev, få först till en bra skritt och trav. En fd travare har inte de musklerna för att orka få till en vettig galopp med ryttare. Att öka traven och försöka driva in den i galopp är inte bra... Då lär den sig ju bara att galoppskänkel= öka farten så mkt det går.
De travare som jag ridit till har jag gjort precis som med en unghäst när den ska lära sig galoppskänkel, enklast är att vara i en paddock och fatta galopp i ett hörn samtidigt som du släpper efter lite på inner tygel= släpper fram inner bog och den fattar lättare galopp.

Lycka till, det är en utmaning att få en fd travare till en bra ridhäst. Men kul också...

// :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: iNHALE
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: EZMK
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp