Bukefalos 28 år!

Lätt, tyst hästsläp

Leeelot

Trådstartare
Funderar på att byta upp mig på hästsläpsfronten. Har idag ett Star Ringostar. Nöjd i det stora hela, men tycker den har hög bullernivå (ena hästen ogillar detta starkt), o behöver ett släp som vi kan lasta båda hästarna i. Behöver vara låg tjänstevikt: runt 800 kg. Lång spiltlängd: 2 meter, sadelkammare, bra ventilation och så tyst o behagligt som möjligt!
Har funderat på Forzab Futuro o Umesläp B36 el B45. Finns fler förslag?
 
Kommer inte ihåg tjänstevikten på mitt. Min 170 cm åker utan problem i Fautras provan. Hon hatade mitt starsläp men inga problem med detta.
Finns ju även promax som är för stora hästar. Jag gillar fautras mycket pga deras step up system o att det är dörrar bak ist för lucka.
 
Kommer inte ihåg tjänstevikten på mitt. Min 170 cm åker utan problem i Fautras provan. Hon hatade mitt starsläp men inga problem med detta.
Finns ju även promax som är för stora hästar. Jag gillar fautras mycket pga deras step up system o att det är dörrar bak ist för lucka.
Jag håller med, hästar på 170+ åker bra i vårt Provan men vill man ha större finns ju både promax och oblic. Jag har till och med haft en häst på över 180 som åkt i mitt, egen uppfödning så han växte liksom i släpet :D Men visst, när han var fullvuxen såg det ut som om man klätt på honom släpet, men så hade det nog varit med ganska många släp och så stor häst. Jag kommer iaf aldrig ha något annat än Fautras, de är överlägsna på så många punkter. Har för mig att tjästevikten på vårt provan är 760 kg.
 
Även om min ena häst är "bara" 170 cm hög, så är hon lång! Hon behöver 2 m i spiltlängd. Jag har skrivit med Fautras åf, o de är för korta! Möjligen att Oblic skulle funka, men då blir det för tungt! Synd, för de verkar toppenbra med step up o allt.... Forzab o Umesläp är 2 m i spiltlängd. Någon som har något av dem o kan säga ngt om ljudnivån i dem?
 
Jag håller med, hästar på 170+ åker bra i vårt Provan men vill man ha större finns ju både promax och oblic. Jag har till och med haft en häst på över 180 som åkt i mitt, egen uppfödning så han växte liksom i släpet :D Men visst, när han var fullvuxen såg det ut som om man klätt på honom släpet, men så hade det nog varit med ganska många släp och så stor häst. Jag kommer iaf aldrig ha något annat än Fautras, de är överlägsna på så många punkter. Har för mig att tjästevikten på vårt provan är 760 kg.
Så här står det om Provan:
"Tjänstevikt 880-940 kg beroende på utrustning
Totalvikt. 1100- 2000kg
Bredd / höjd. 163cm / 225cm
Längd mellan bommarna. 182cm"
Så dels för tungt, o allderles för kort mellan bommarna för mig!
 
Även om min ena häst är "bara" 170 cm hög, så är hon lång! Hon behöver 2 m i spiltlängd. Jag har skrivit med Fautras åf, o de är för korta! Möjligen att Oblic skulle funka, men då blir det för tungt! Synd, för de verkar toppenbra med step up o allt.... Forzab o Umesläp är 2 m i spiltlängd. Någon som har något av dem o kan säga ngt om ljudnivån i dem?
Nyare ume släp ska vara isolerade vad jag vet, en mycket vanlig transport om man tittar till vad travtränare väljer. Så jag antar att de måste vara nöjda.
Vi titta på ett umesläp när vi skulle byta men drog oss för det pga av priset på ett nytt skulle komma närmare 200 tusen kronor för de vi behövde med sulkyhållare och annat :p
 
Även om min ena häst är "bara" 170 cm hög, så är hon lång! Hon behöver 2 m i spiltlängd. Jag har skrivit med Fautras åf, o de är för korta! Möjligen att Oblic skulle funka, men då blir det för tungt! Synd, för de verkar toppenbra med step up o allt.... Forzab o Umesläp är 2 m i spiltlängd. Någon som har något av dem o kan säga ngt om ljudnivån i dem?
Kan inte säga något specifikt om ljudnivån, men är inne på mitt tredje bojsläp ( och nu det senaste en Forzab) och tycker väldigt bra om dem. Har haft flertalet föl och unghästar som lärt sig åka släp i dessa, aldrig några problem.
 
Liten brasklapp: det går ju också att fundera på att döva hästen i släpet. Jag har gjort det med någon enstaka häst som inte gillat ljudnivån.
 
Ifor är väldigt tysta och går att få med sadelkammare, deras största modell (511) har över 2 m i spiltlängd men är tyvärr tyngre.
 
Forzab och ume är ju så himla dyra, kanske billigare att byta bil till en som får dra mer och sen satsa på tex ifor hb511😆
 
Liten brasklapp: det går ju också att fundera på att döva hästen i släpet. Jag har gjort det med någon enstaka häst som inte gillat ljudnivån.
Vi har stresshuva med neoprenöron på henne, hjälper ej. Ska sätta öronproppar med nästa gång hon ska åka. Behöver ändå nytt släp för o köra båda hästarna.
 
Kan inte säga något specifikt om ljudnivån, men är inne på mitt tredje bojsläp ( och nu det senaste en Forzab) och tycker väldigt bra om dem. Har haft flertalet föl och unghästar som lärt sig åka släp i dessa, aldrig några problem.
Tack för input! Blir nog en Forzab Futuro!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 053
Senast: Fredag
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
1 998
Senast: trofé
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 183
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp