Bukefalos 28 år!

Lätt, tyst hästsläp

Kommer inte ihåg tjänstevikten på mitt. Min 170 cm åker utan problem i Fautras provan. Hon hatade mitt starsläp men inga problem med detta.
Finns ju även promax som är för stora hästar. Jag gillar fautras mycket pga deras step up system o att det är dörrar bak ist för lucka.
Intressant! Vad tror du det var hon hatade med Starsläpet?
 
Vill man ha släp som är stort inuti så slår jag ett slag för Sirius. De har 195cm mellan bommarna, och är extra högt i standardutförande.

Ljudnivå kan jag inte uttala mig om, det jag kan nämna är dock att tex takventilation är tillval (men behövs).
 
Funderar på att byta upp mig på hästsläpsfronten. Har idag ett Star Ringostar. Nöjd i det stora hela, men tycker den har hög bullernivå (ena hästen ogillar detta starkt), o behöver ett släp som vi kan lasta båda hästarna i. Behöver vara låg tjänstevikt: runt 800 kg. Lång spiltlängd: 2 meter, sadelkammare, bra ventilation och så tyst o behagligt som möjligt!
Har funderat på Forzab Futuro o Umesläp B36 el B45. Finns fler förslag?
Tror du får svårt att hitta ett släp som tar 2 stora hästar med låg tjänstevikt.
Du ska också tänka på att i tjänstevikten så ingår oftast INTE vikten på bommar och mellanvägg, utan det tillkommer.
 
Tror du får svårt att hitta ett släp som tar 2 stora hästar med låg tjänstevikt.
Du ska också tänka på att i tjänstevikten så ingår oftast INTE vikten på bommar och mellanvägg, utan det tillkommer.
Mitt forzab futuro har tjänstevikt 805 kg, totalvikt 1990 och max lastvikt 1185. Beror såklart på hur stora hästar man har, men det är inte omöjligt att köra två lagligt
 
Mitt forzab futuro har tjänstevikt 805 kg, totalvikt 1990 och max lastvikt 1185. Beror såklart på hur stora hästar man har, men det är inte omöjligt att köra två lagligt

Ts skriver att hen har "Hästelefanter 🤭" så då tror jag inte att de väger mindre än 600kg styck, troligen bra mkt mer.
Nu vet jag inte om du har vägt ditt släp med bommar och mellanvägg, men annars får du nog lägga till 40 kg till tjänstevikten.

(Mitt hbl väger 690 kg och henne har jag kört tillsammans med ett litet russ på ca 250-300kg, i mitt släp som har en maxlast på 1100 kg)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: Fredag
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
1 987
Senast: trofé
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 181
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp