Bukefalos 28 år!

Lätt vagn/sulky till 10-månaders. TIPS?

Lupino

Trådstartare
Vår dotter är 10 månader och jag börjar se behov av en nättare vagn än vår ordinarie som vi haft sedan hon föddes – en Teutonia Spirit S3 (trehjuling på 14 kg). Vi är nöjda med vagnen, men den väger ju en del och känns stor att packa i/ur bilen. Antingen ska vi ha en annan vagn som komplement vid shopping och dylikt, eller så byter vi ut vagnen mot en som är av samma typ men nättare (nu funkar det ju med vagnar där barnet enbart kan vändas framåt).

Har desperat surfat omkring och letat tips på nätet och tittat på vad som verkar finnas. Jag är inte ute efter en paraplyvagn, utan en sulky eller liknande. MEN jag vill inte ha små hjul och de ska vara svängbara (3- eller 4-hjuling). För visst känns det väl bökigt att gå tillbaka till fyra fasta hjul när man vant sig vid tre? Jag skulle gärna ha en vagn med ungefär halva vikten av Spirit – ca 7 kg eller mindre.

Det verkar som vagnen jag söker inte finns (orealistiska önskemål?). Har hittat en jogger-vagn som heter MiniMe som väger just 7 kg, men den har fast framhjul. Har även tittat på Easy Walker Sky men den väger 9 kg…

Hur funkar en sulky med små hjul att köra i Sverige – snö, gatsten, vattenrännor i gatsten osv? Är de tungkörda även på bra underlag med tanke på hjulen?
Är det dumt att satsa på en vagn som Easy Walker Sky t.ex som ju ändå är ganska lik Spirit S3 (skiljer ju 5 kg bara. Märks det?).

/ Rådvill i barnvagnsdjungeln
 
Sv: Lätt vagn/sulky till 10-månaders. TIPS?

Varje kilo märks men just 9 eller 7 på en vagn med svängbara hjul märks inte direkt. Allt under 10 kg är lätt lyfta in. Och ja de är ju lättare för att de är endast framåtvända. Finns dock fler 3 hjulingar i den prisklassen. I Norge har de en TJC eller ngt liknanade, glömt nu...som alla är supernöja med som joggern i sverige fast ännu bättre. Vid snö kan man ju låsa hjulet.
 
Sv: Lätt vagn/sulky till 10-månaders. TIPS?

Vilka krav du har=)
Om du kan tänka dig en vagn med 4 fasta hjul så kan jag varmt rekomendera emmaljunga scooter.
När jag ska köpa en sulky ska jag ha en Maclaren
 
Sv: Lätt vagn/sulky till 10-månaders. TIPS?

*edit*
Jag säger Brio sitty, den är bäst.
 
Sv: Lätt vagn/sulky till 10-månaders. TIPS?

Jag hade samma krav som dig, men ännu hårdare krav på liten plats i bilen osv. Och jag fick ta en sulky. Men jag ville ha olika rygglägen, och inte att den skulle kännas för liten och plastig, så jag valde en Maclaren. Egentligen ville jag ha deras modell som heter XT, men det blev en Quest. Questen väger lite mindre, men hjulen är något sämre än på XT'n.

I övrigt älskar jag verkligen den här vagnen! Tar lite plats i bilen (Jag har flera hundar, så jag behövde verkligen det), är snabb att fälla ihop och enkel att köra. Snö har vi inte haft än, men framhjulen är låsbara så det funkar säkert bra det med. Kullerstensgator, asfalt, grusvägar och skogsstigar har jag provat med den. Lättkörd överallt, men Sebastian tyckte att det skakade lite väl mycket på skogsvägarna :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp