Bukefalos 28 år!

Läxor de första åren i skolan

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag läste att det var olika upplägg ang läxor i andra skolor än våran så jag blev lite nyfiken, hur mycket läxor har era barn från åk 1 och uppåt? På vilket sätt ska de göras? Hur mycket måste ni som föräldrar ta ansvar för barnens läxor?

För dottern som nu går i tvåan ser det ungefär likadant ut som i ettan, de har en matteläxa, som de får på torsdagen och den ska lämnas in på tisdagen. Sen har de en läsläxa, som de får på torsdagen och redovisad på torsdagen nästa vecka.
Matteläxan är mycket självständigt arbete, ibland är det något spel som ska spelas ihop med vuxen eller mattekort som ska jobbas in, dvs det är olika tal som man tränar på så ofta man hinner. Men oftast klara ialla fall dottern den utan våran hjälp.
Läsläxan är läseboken som ska läsas ett kapitel högt, och vi ska bara markera att vi har lyssnat när de har läst.

Fröken tog även upp frågan om läxor till diskussion på föräldra mötet, frågade vad vi ansåg om läxor, hur vi ställde oss till just de läxorna osv.

För mig tycker jag att det är viktigt att få in en rutin på läxläsning, ju äldre de blir desto mer måste de kunna läsa in på egenhand och på eget ansvar, men jag kan hålla med om att det skulle finnas mer möjligheter att få hjälp på fritids/skolan med läxorna. Nu vet jag faktiskt inte hur mycket möjligheter det är att få hjälp på fritis på våran skolan, men jag skulle tro att det går bra att få hjälp om man som förälder tog upp frågan, personalen på fritids är alla med och har lektioner i skolan i olika ämnen, och är duktiga pedagoger.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Min äldsta går också i tvåan och han har 5 läxor i veckan. I ettan hade han mellan 4 och 5 läxor i veckan från andra skolveckan nästan. Jag är så jäkla trött på det.! Han gör inte läxor frivilligt, ljuger om det och bråkar varenda en dag. Och jag är urusle på att försöka förklara hur han tex ska räkna:S JAg vet svaren men hur räknar han och hur mycket förstår han. Han vill inte förstå, vill inte andstränga sig och så fort det blir jobbigt eller svårt ställer han till med bråk och gnäll.

Men 5!!! läxor för en tvåa!!!Det är löjligt och hemskt!

Min förstaklassare har knappt några läxor. Lite matte, som han fixar själv eller behöver en förklaring på och så ska vi läsa lite för honom och han försöka läsa efter. Vi behöver inte bråka alls heller och det är som sagt inte mycket alls han måste göra. Mycket läxor för en som inte gillar skolan är skoldödande.

tycker inte att barn ska ha läxor de första åren.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Oj det var mycket läxor!

Min grabb går i 2an och dom har 1 kombinerad läs och matte läxa (2-4 a4 sidor) som dom har mellan tis och fre.
Det är lätta saker som skall göras och Oliver gör det oftast själv för att sedan bli kollad av mej att han har ansträngt sej med skrivningen, annars blir det väldigt kladdigt och slarviga bokstäver ;)
Om det är något som han inte förstår så får han hjälp med den biten.

Än så länge så har det inte varit några som hälst problem med läxorna hos oss.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Åt helvete med alla förbannade läxor!!!!! :devil:
Jag blir vansinning på detta med läxor. Hur föräldrar kan sitta och säga att läxor är BRA övergår mitt förstånd!! Läxor tillhörde 1920 talet! Mina barn åker 07.15 till skolan och kommer hem kl 16.00. Sen ska dom stackarna göra övertid med!! Helt sjukt. Varför ska jag göra lärarnas jobb? jag är inte utbildat till att lära ut. Varför kan inte dotterns lärare göra mitt jobb en dag när jag ska göra hennes??

Näää kan inte lärarna lära ut det som barnen ska lära sig på 9 år så får kommunen anställa lärare som klarar av det då eller korta ner alla dessa lov så dom hinner lära sig i skolan!! :cool:
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Åt helvete med alla förbannade läxor!!!!! :devil:
Jag blir vansinning på detta med läxor. Hur föräldrar kan sitta och säga att läxor är BRA övergår mitt förstånd!! Läxor tillhörde 1920 talet! Mina barn åker 07.15 till skolan och kommer hem kl 16.00. Sen ska dom stackarna göra övertid med!! Helt sjukt. Varför ska jag göra lärarnas jobb? jag är inte utbildat till att lära ut. Varför kan inte dotterns lärare göra mitt jobb en dag när jag ska göra hennes??

Näää kan inte lärarna lära ut det som barnen ska lära sig på 9 år så får kommunen anställa lärare som klarar av det då eller korta ner alla dessa lov så dom hinner lära sig i skolan!! :cool:

Word!! :bow::bow:

Läxor dödar precis all glädje med skolan, jag var så skoltrött när jag gick ut gymnasiet att jag sa "aldrig mer!". Och då är jag ändå en av få lyckligt lottade som aldrig behövde läsa mer än en gång innan jag kunde läxan.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag håller med Åke.

Jag är inte helt motståndare till läxor, men jag anser att eventuella läxor ska vara väl förankrade i och relevanta för undervisningen. De ska inte vara i stället för undervisning eller en kompensation för dålig tidsplanering. Läxor ska inte ges för läxornas skull, utan för elevernas skull - om alls - och ska därför vara anpassade till barnets ålder och förutsättningar.

Jag har inga barn men jag har själv gått i skolan och det var ofta vi fick baraföratt-läxor. Inte sällan skulle vi läsa sidan si och så för att läraren skulle slippa prata om det på lektionen eller för att det momentet inte hanns med.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Kolla biblioteket, det här i stan har läxhjälp. Anställ en tonåring?
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

En lärare + 15-24 elever + stress + tävling att hinna först till nästa sida i matteboken (panik att vara sist) + ett herrans oväsen.

En förälder/tonåring + 1-3 barn + en hel kväll + ingen stress över vad bänkgrannen gör.

Själv hatade jag läxor som pesten när jag var liten (mamma ägnade nog eoner av tid åt mina läxor). Men jag har samtidigt svårt att begripa hur jag skulle kunnat plugga in 20 engelska glosor på lektionstid med stressen från klassen hängandes över mig. Inte heller vet jag hur läraren skulle kunnat hinna lyssna på bara mig långsamt läsa mig igenom en text som 7 åring utan att de andra eleverna skrattade och hörde stakandet.

Däremot verkar det knäppt om inte bara övningar är läxa utan också helt nya typer av mattetal osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor de första åren i skolan

OK, så att för att skolan inte tar sitt ansvar och ser till att det är lugn i klasserna så ska föräldrarna göra lärarens jobb?
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Kolla biblioteket, det här i stan har läxhjälp. Anställ en tonåring?

Nja jag tycker inte att det är något problem personligen, dottern åker visserligen 7 05 på morgonen men sedan hämtar jag på fritids kvart över två så det finns ganska gott om tid att göra läxorna, dessutom har vi ju även hela helgen, någon tid finns det ju alltid. Att skjutsa dottern till biblioteket skulle ta längre tid än göra läxan själv... :D

Allmänt i ämnet:
När ska man lära sig att ta eget ansvar för sitt lärande? Förr eller senare så är man ju själv med ansvaret och jag tycker att det är bättre att få in en rutin tidigt hur man själv lär in saker bäst. Själv lär jag mig mest genom att skriva ner saker jag ska komma ihåg, andra lär bäst genom att lyssna eller läsa. Om man inte får träna är det ju svårt att hitta det sätt som passar en själv bäst.

Jag håller med Åke.

Jag är inte helt motståndare till läxor, men jag anser att eventuella läxor ska vara väl förankrade i och relevanta för undervisningen. De ska inte vara i stället för undervisning eller en kompensation för dålig tidsplanering. Läxor ska inte ges för läxornas skull, utan för elevernas skull - om alls - och ska därför vara anpassade till barnets ålder och förutsättningar.

Jag har inga barn men jag har själv gått i skolan och det var ofta vi fick baraföratt-läxor. Inte sällan skulle vi läsa sidan si och så för att läraren skulle slippa prata om det på lektionen eller för att det momentet inte hanns med.

För mig känns de läxor dottern har relevanta, läsläxan arbetar de sedan med i skolan den kommande veckan, de har en arbetsbok runt läsläxan som de får öva ordförståelse, läsförståelse osv Sen tycker jag att det är lite synd att de har hängt upp svenskan runt en läsebok, dottern tycker att läseboken är jätte enkel trots att hon har fått sen svåraste varianten av boken, hemma läser hon många kapitelböcker som är betydligt svårare, och som gör att hon kommer till mig och frågar om ord hon kanske inte förstår. Men jag vet ju att andra barn i klassen verkligen få kämpa med läsläxan och har svårt att förstå vad som skrivs.

Sen måste jag säga att 5 läxor i andra klass känns väldigt mycket, har de flera läxor i varje ämne eller hur fungerar det? Dottern har svenska, matte, no/so, eng, idrott och musik som ämnen men det är bara svenska och matte som hon har läxor i, eng är enbart muntlig i skolan, och so/no är mycket expriment och lära sig hur saker och ting fungera.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Nu var det ett tag sedan min första pojk gick i skolan, och de minsta har inte börjat ännu.

Men J, nu 19 år, hade inga läxor i lågstadiet. Utom en period då han var hemma, vi hade hemläsning då. I mellanstadiet hade han kanske en eller två läxor i veckan, och i högstadiet låg läxläsningen insprängd i skoltiden. Det var det absolut bästa tyckte jag, att få tid för läxorna i skolan där lärarna finns tillgängliga om det skulle behövas. Och barnen kan få vara lediga när de kommer hem, vilket jag tycker är bra.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

OK, så att för att skolan inte tar sitt ansvar och ser till att det är lugn i klasserna så ska föräldrarna göra lärarens jobb?

Jag pratade inte egentligen om lugn i klasserna, det var mest ett tillägg. Jag pratade om stressen av bänkkamraters tävlan. Du kan inte komma ifrån det, det är jobbigt att räkna tre sidor mattetal när den ena efter den andra av klasskamraterna är klara och bläddrar och sedan börjar sucka när alla sidor är avklarade. Och det finns ingenting man kan göra åt det. Att få räkna hemma i lugn och ro också ibland är inte illa för inlärningen.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Varför ska jag göra lärarnas jobb? jag är inte utbildat till att lära ut.
Du ska väl inte lära ut något utan stötta ditt barn i att öva utifrån den info hen har fått på lektionen? Ungefär som en ridträning, man får instruktioner och sen övar man på egen hand. Allt lärande kräver övning och det känns fullständigt bisarrt om precis all övning enbart skulle ske på lektionerna. Läsa och skriva tex gör man ju varje dag i livet, jättekonstigt om det bara skulle vara nåt man gör i skolan.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Min som går i 2an har en matteläxa och en läsläxa i veckan. Syftet med läxorna är att automatisera, det har inte lärarna tid med tyvärr med det pressade schema de trots allt har. Kraven är höga nu, redan i 3an är det nationella prov. Jag ser inga problem med att öva själv i lugn och ro. Går barnen på fritids kanske det går att få tid där att få träna om det nu är för fullt upp hemma på kvällarna för att hinnas med. 2orna går trots allt i skolan bara 5 timmar om dan och då går raster och lunch bort, inte mycket tid! Att de sen är borta mer är ju för att de går på fritids för att vi föräldrar jobbar.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Min dotter har just börjat 3an. Och de har haft läxa varje dag sen de började ettan.
Eller 4 läxor i veckan blir det ju.
Nu i trean har de lagt till så att det är 2 läxor till fredagen.

Jag tycker det är på tok för mycket, särskilt till fredagen eftersom de buntat i hop de två läxorna hon har svårast för: matte och rättstavning...Vi kan sitta i 3 timmar och hon hinner bli arg, ledsen, skrika, gråta och känna att hon är dum i huvudet under den tiden. Vilket hon absolut inte är, men hon har svårt för matte (är mer än 1 mattebok bakom de andra) och hon har svårt att stava rätt. Muntligt är hon den bästa i klassen säger fröken, läsa är inte heller några problem. Men just när det ska ner på papper så låser det sig.

Men vi har tragglat och tragglat dessa ord och efter att hon skrivit dem kanske 8 gånger så har hon faktiskt kommit hem och haft alla rätt. Och då är hon så lycklig så lycklig. :laugh:

Det är svårt för mig som alltid haft superlätt för mig och aldrig precis behövde plugga att jobba rätt med henne känner jag. Och fröken tycker att eftersom jag är lärare så kan jag ta mycket av hennes 'utbildning' som hon behöver extra stöd med + rättning av hennes mattebok osv. Och det kan jag väl, MEN för henne är jag ju mamma och det funkar inte så bra precis när jag är lärare och inte mamma.

Men de har så här:
Till tisdag: läsläxa (läs en kvart för någon)
Onsdag: läxbok, kan vara so, matte, svenska, engelska
Torsdag: läsläxa (läs en kvart för någon)
Fredag: matte, Veckans Ord

Ursäkta för långt inlägg men det är ett ämne som verkligen engagerar mig just nu.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

MIn har läsläxa till onsdag, stavningsläxa torsdag och matte eller stencil av nåt slag till fredag. JAg tycker det är för mycket i andra klass, de ligger ju rätt lika i matte allihopa då de har stopp i sidorna och får göra annat om de blir klara men ja jag vet inte. som lärare tycker jag det är förkastligt med läxor då jag vet hur illa vissa har det hemma och det blir en negativ upplevelse för dem, men sen vill ju en del föräldrar ha läxor, det jag blir mest förbannad över är att det finns elever i dotterns klass som inte har läxor för föräldrarna tror inte på det... så får det inte vara.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

När det blir för mycket läxor kan jag förstå att man inte tycker att det fungerar, men vad är lagom?
Jag tycker att det är svårt att avgöra själv då dottern än så länge har lätt för sig och det sällan är något problem med läxan, det enda är för att oss alla att komma ihåg att göra dem, eftersom det är så långt mellan att de får läxan till att de ska lämna in den så är det lätt att glömma. ;)

Självklart ska det vara lika för alla, även om de som tex i dotterns klass har olika läseböcker så är det ändå lika mycket jobb för alla. Sen kanske vissa barn måste läsa varje dag för att det ska flyta, dottern brukar läsa igenom det en gång själv och sedan läsa högt för någon av oss, har vi kommit ihåg i tid så brukar hon läsa någon mer dag oxå. :D
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag pratade inte egentligen om lugn i klasserna, det var mest ett tillägg. Jag pratade om stressen av bänkkamraters tävlan. Du kan inte komma ifrån det, det är jobbigt att räkna tre sidor mattetal när den ena efter den andra av klasskamraterna är klara och bläddrar och sedan börjar sucka när alla sidor är avklarade. Och det finns ingenting man kan göra åt det. Att få räkna hemma i lugn och ro också ibland är inte illa för inlärningen.

Vilket tävlande?? :confused: Ska vi se till att barnen utöver sin idrott hemma med? För där syns verkligen resutaten i tex höjdhopp och tävlandet.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Min etta har en läxa från fredag till torsdag. Nu i början har det varit väldigt enkelt men nu ska vi börja ha en läsläxa i läseboken istället. Detta för att jag tycker det är så viktigt att eleverna får chansen att sitta ner i lugn och ro och få läsa för en vuxen. Detta är ju inte det lättaste att få till när man är ensam lärare i klassen.

Det är bara läsningen som jag tycker är befogat att ta hem men ibland skickar jag hem små övningar i de andra änmena också som variation för jag har märkt att de tycker det är väldigt roligt att få ta hem och visa vad de kan. Ingen av eleverna har sagt att de inte skulle vilja ha läxan.

Jag tycker att det är viktigt att synpunkterna kommer fram till eran lärare! Jag vill mer än gärna veta hur det går och jag ber föräldrarna skriva vad de tyckte om läxan och hur det gick.

Mer än en läxa skulle jag inte vilja ge dom för det tycker jag är att kräva för mycket!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 165
Senast: Kirre
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 115
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 973
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp