Bukefalos 28 år!

Läxor de första åren i skolan

Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag håller med och jag har pratat med föräldrar i klassen som tycker det är för lite läxor. Det är föräldrar som ser fritid som något ont och de stackars barnen har aktiviteter VARJE dag. Fast de inte vill, men de SKA.

Så visst är det svårt att avgöra, men jag tycker att något är fel när fröken säger till mig att: Vi har så mycket annat att göra i skolan så den stora delen av inlärningen får ske hemma.
Och ja, min dotter har en mamma som är lärare, men de barnen som inte har det då? De som har föräldrar som inte är så bra på svenska än? (av 14 barn i klassen så är det 3 som har svenska som modersmål)

Än så länge har de på den månad de gått i skolan haft 2 heldagar som varit idrottsdagar, på teater 1 gång, haft 3 halvdagar utedag, gått till biblioteket 1 gång och varit på 1 studiebesök. Sen går hon på en sån liten skola (självvalt iofs just för att jag vill att hon går på en liten skola) så att de tex inte har slöjdsal utan de får gå iväg till en skola i andra ändan av stan, så varje tisdag går de direkt efter sin tidiga mat (de äter 10.50 tror jag) till slöjden. Det tar ca 30 min att gå enkel väg så de slutar direkt efter slöjden.

Det är ju kul att det händer saker, även om man måste ha med matsäck 1-2 gånger i veckan, men jag kan ibland tycka att man borde prioritera skolarbetet.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

I mina barns skola är utedagen integrerad med inlärning av alla ämnen. Barnen "inser" inte ens att de lär sig matte (hitta något som är 1m, efter att ha fått känna efter hur långt en meter är), läsning (skyltar), biologi (svampar) och en massa annat.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Det låter som om det är väldigt mycket annat som händer på eran skola, dottern hade utedag varje fredag förskoleklassen och ettan, då gjorde de sånt som Madick skriver, de skulle hitta saker som var en viss längd, titta efter olika djurbajs, olika växter, prata om hur naturen ändras från olika årstider osv. Skogsdagen var favoritdagen och det var den stora sorgen att börja tvåan att inte få gå ut i skogen lika mycket.
Fördelen med tvåan ur hennes synpunkt är att de istället har bad en gång i veckan. :D
Dottern går oxå i en liten skola, sen skolstarten har de bara haft skoljoggen förutom den "vanliga skoldagen", bokbussen kommer var tredje veckan och finns inplannerat sedan länge. :D

I övrigt tror jag att många sätter sina barn i aktiviteter alldeles för mycket, dottern spelar fotboll en gång i veckan, har match 1 gång i månaden ungefär på helgen. Ridning ska hon börja med igen efter ett års uppehåll, kommer hem vid halv tre nästan varje dag, försöker se till att det inte blir lek med kompisar hemma varje dag utan att det finns tid till att göra läxor och faktiskt umgås som en familj varje vecka.

En bekants barn som är 2 år äldre har aktivteter fyra dagar i veckan och match varje helg, ibland både lördag och söndag, de tycker att läxorna är ett problem... Jag tycker inte att läxorna är problemet utan kanske att man vill att ens barn ska göra för mycket...
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag tycker att det är viktigt att umgås med min lilla, och sen försöker jag ändå låta henne göra de aktiviteter hon vill.
Just nu känns det som lite mycket, men vissa saker är det slut på om en månad eller så.

Måndagar har hon akvarellkurs i 2 timmar (15-17)
Onsdag har hon teater (15-16)
Torsdag har hon ridning (17.30-18.30)
och sen på Lördagar har hon cirkusskola (10-11)
Sen leker hon kanske en gång i veckan med en kompis.
Hon är en riktig liten estet. :)

Jag tycker det är mycket nog. Jag hämtar henne ca kl 14.30 de dagar hon är på fritids, jobbar jag inte så hämtar jag direkt hon slutar 13.20 så vi hinner mysa en hel del också. :) Och jag tycker att vi fått in läxorna rätt bra, utom just på torsdagar då det blir lite mycket för henne. Men som sagt, det uppvägs av glädjen hon har när hon haft alla rätt på rättstavningen. Skulle dock vilja ha lite mer hjälp åt henne från skolan.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Det låter nästan absurt mycket för en tredjeklassare som har jobbigt med både matten och svenskan, tycker jag. När jag gick i trean hade jag summa en aktivitet, jag red en gång i veckan. Å andra sidan hade jag massor med tid att läsa böcker, vilket innebar att jag i princip alltid kunde veckans ord utan att behöva traggla dem. Att läsa mycket är ett jättebra sätt att få in stavning utan att egentligen behöva jobba för det.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

*kl*

Klagar inte på mina barns läxor fn. De har 1-2 i veckan nu vilket är lagom.
Dock en OT fråga: Vad jobbar ni med alla mammor som har så mycket tid på em med era barn?
Jag vill (o de vill) börja på ridskola men jag anser inte att jag/vi hinner med.

Aktiviteter som börjar före kl. 18-18.30 är helt utesluten för min del.. då jag jobbar till 16.25 - resväg hem ca 45 minuter o sen ska hunden rastas, middag lagas, läxor fixas...
Tycket det blir kväll så fort varje dag.

Min dröm är ju att finnas hemma från ca 15.00 men det går inte just nu, måste byta jobb och det är inte så lätt att hitta jobb med de tiderna i min bransch - ofta jobb 8-17.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Tycker du? :eek:

Jag som känt mig dålig för att hon har så lite att göra jämfört med alla de andra.
Och läsa hinner hon, hon älskar att läsa. Det är stavningen det faller på. Och matten som sagt...är matte. Jag är själv språklärare och inte mattelärare, jag har inte alls lärt mig samma sätt som de lär ut till dessa barnen så jag förvirrar henne mer än hjälper tror jag.

Jag kan inte se vad mer jag ska kunna göra med henne skolmässigt. Det är ju liksom det hon går i skolan för att lära sig. Annars hade jag ju hemskolat henne om jag ville vara ansvarig för det själv.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag misstänker att det ändrats sedan jag var liten, tycker många barn har helt vansinniga scheman som ingen vuxen skulle orka samtidigt som ett heltidsjobb. Och skolan är ju att betrakta som ett heltidsjobb. I högstadiet hade jag fler aktiviteter, då höll jag på med fäktning, ridning, körsång och aerobics, men vid det laget hade jag ju lärt mig hur skolan funkade och hade fått lite rutin på läxläsning etc.

Verkar lite märkligt att stavningen inte fastnar fast hon läser massor, det brukar ju gå automatiskt? Hon är inte dyslexiker eller så? Kanske kunde man uppmuntra henne att skriva lite mer på fritiden, kanske dagbok, berättelser, eller nåt annat? Så hon får lite övning, det verkar ju som att det låst sig alldeles om hon håller på i flera timmar och gråter om hon ska skriva av några ord?:( Det borde inte vara så svårt, menar jag.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

*knapplån*

Mina döttrar går i 1an resp 2an (integrerad klass F-3) och på föräldramötet vid terminsstarten pratade vi en hel del om det där med läxor. Läxor kan vara riktigt bra för de barn som tycker det är kul och har föräldrar som stöttar dem i det. Men läxor kan också vara ett rent helvete för de barn som inte riktigt är överens med skolarbetet - för DEM blir det ju en bestraffning att fortsätta med skolarbetet efter skolan också.
I vår klass blev därför överenskommelsen att de barn som VILL ha läxor och som har föräldrar som tycker det är okej, DE har 1-2 läxor/vecka. De får läxan på fredagen och den ska lämnas in torsdag veckan efter. I fredags hade båda mina tjejer med sig varsin liten matteläxa och varsin skrivläxa, de hann knappt innanför dörren innan de satte sig med läxorna med brinnande iver..

Det jag ser som ett litet problem i sammanhanget är att det känns som att det är de som mest behöver läxorna (den extra studietiden) är de som verkligen inte vill ha eller orkar emd läxorna.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag jobbar hemifrån med kontorsuppgifter för makens företag, det är ett litet företag, de är tre delägare och förutom dem är vi två anställda och så tar vi in lite extra på timme. Det är inte mitt drömjobb men fördelen att kunna finnas tillhand för barnen uppväger. Vintertid är dessutom maken mycket ledig så då brukar båda vara hemma när barnen kommer hem från dagis och skolan.

Jag själv hade ridning själv när jag gick i lågstadiet, sen hade vi något som hette boll och lek på helgen, som jag minns det var det en familjeaktivitet, hela familjen var med och hittade på saker med andra familjer. Är man uppvuxen på slutet av 70 talet på ett ställe med en bunt gröna vågare som vill vara med familjen så var det mycket familjeaktiviteter! :D

Jag tror att många föräldrar och barn blir stressade i hetsen att man ska hinna göra så mycket som möjligt, sen beror det nog även på hur man bor och hur tillgängliga aktiviteterna är. För mig blir det att skjutsa till allt, men på andra ställen kan kanske barnen gå själva direkt från skolan/fritids.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Hennes pappa är dyslektiker. Det påtalade jag för skolan när hon började. Det är mycket b och d som är det svåraste. Och sen kastar hon om bokstäverna ibland. Men b och d är i stort sett omöjliga för för henne ser de likadana ut. Så hon kan inte se, även när jag försöker skoja till det lite med att b har magen fram och d har rumpan bak för att det ska bli lättare att komma ihåg.

Hon skriver en del hemma, hon ska bli författare när hon blir stor, men då är det ju ingen som sätter en massa röda streck i kanten så då är det ju roligt.

Sen i matten så kan hon inte heller se om hon skrivit 5 och 7 baklänges. Ibland 2 också, men i stort sett alltid 5 och 7.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

JAg tycker att du ska be om en utredning, det blir ju bättre om alla vet lite mer exakt vad hon har problem med och kan jobba med det. Det låter ju som dyslexi, just b och d hade jag själv svårt med, jag lärde in hur orden skulle skrivas, inte hänga upp på vilka bokstäver. Hm förstod du? ;) Jag såg alltså ordet som en bild istället för enskilda bokstäver, sen tränade jag även på sidan av med att lära mig skillnaden på b och d, men jag fick ingen hjälp från skolan utan tränade på egen hand.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Har inte dyslexi men det var många i min klass som hade problem med d och b när jag var liten. Vi fick träna på dem i en liten grupp några gånger med en veckas mellanrum, tror det tog en lektionstimme varje gång.

Så jag bara måste komma med ett tips :laugh: som jag faktiskt använde i en del år därefter.

b=baxa
d=dra

b baxar sin mage framför sig och d drar sin mage bakom sig.:p

Komplettera med en löjlig teckning kanske om du kan, baxa och så ett förtvivlat stackars b som verkligen anstränger sig för att flytta på sin mage, eller en streckgubbe som puttar allt hon kan på ett b.
Och detsamma med d, en strecktös med rep och ponny som drar kanske. Jag får minnesflashar av bilder när jag tänker på b o d, så de måste använt det.

Det funkade på mig i alla fall :bump:

Men jag har hört om Snurrfians metod också och den ska vara bra för att lära sig läsa o stava tydligen.

Förresten, min man har konstaterad dyslexi och hade en smart lärare som inte satte röda streck i kanten...
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor de första åren i skolan

*kl*

Min dotter går i ettan och de har en fast läxa i veckan, enkla uppgifter. Det kan tillkomma något mer någon enstaka gång, men då handlar det inte om något betungande. Däremot har vi föräldrar blivit uppmuntrade att öva mycket av vissa läs- och mattemoment hemma, när vi vill, kan och har lust, inget tvång, men det är bra om vi gör det. Men de övningarna är i sån form så man behöver inte sitta, ha papper och penna eller något alls förutom talets gåva. Funkar fint på promenaden, i bilen, vid matbordet osv. Det känns inte som en läxa utan snarare som en lek.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

*kl*

När jag började ettan var jag toklycklig för att vi skulle få läxor:D Det gick dock över.
Jag tycker att man kan ge någon läxa i veckan, men inte mycket mer än så. Att lägga för mycket på föräldrarna tycker jag är farligt, eftersom det finns många föräldrar som inte kan, elelr inte bryr sig. Extrahjälp i skolan borde finnas för alla, men preliminärt tycker jag att man ska få vara ledig när dagen är slut.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Hennes pappa är dyslektiker. Det påtalade jag för skolan när hon började. Det är mycket b och d som är det svåraste. Och sen kastar hon om bokstäverna ibland. Men b och d är i stort sett omöjliga för för henne ser de likadana ut. Så hon kan inte se, även när jag försöker skoja till det lite med att b har magen fram och d har rumpan bak för att det ska bli lättare att komma ihåg.

Hon skriver en del hemma, hon ska bli författare när hon blir stor, men då är det ju ingen som sätter en massa röda streck i kanten så då är det ju roligt.

Sen i matten så kan hon inte heller se om hon skrivit 5 och 7 baklänges. Ibland 2 också, men i stort sett alltid 5 och 7.

Men det blir ju med fel. D har ju även den magen fram ju... Jag kan rekomendera dig att gå "Kattmodellen" det hjälpte min son med läsningen och skrivningen.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag vet att de brukar ha "föräldrakurser" på vissa studieförbund och liknande där de går igenom det "nya sättet" att räkna matte. Jag planerar själv att gå en, jag och sambon har läst olika divisionsätt (jag räknade med liggande stolen och han med trappan) och ingen av oss fattar riktigt hur den andra räknar...
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

*kl*

När skolverket undersökte vilka som var framgångsfaktorerna för de skolor som når höga resultat så var inte läxor något som bidrog till det. Däremot bidrar det till en del stress och konflikter i hemmet. Den överlägset viktigaste faktorn för bra resultat är relationen mellan lärare och elever.
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Du ska väl inte lära ut något utan stötta ditt barn i att öva utifrån den info hen har fått på lektionen? Ungefär som en ridträning, man får instruktioner och sen övar man på egen hand. Allt lärande kräver övning och det känns fullständigt bisarrt om precis all övning enbart skulle ske på lektionerna. Läsa och skriva tex gör man ju varje dag i livet, jättekonstigt om det bara skulle vara nåt man gör i skolan.

:bow: :bow: :bow:

Det finns mycket som inte går att göra och lära sig i ett klassrum, och eftersom man lär sig bäst av repetition så är väl läxor ett utmärkt sätt för föräldern att vara involverad i sitt barns vardag.

Vissa här verkar ha lite väl mycket läxor, men att så många anser att "läraren ska göra sitt jobb i skolan" gör mig ärligt talat lite mörkrädd... Om alla föräldrar gjorde sitt jobb med uppfostran hemma så hade lärarna troligtvis hunnit med mer osv osv osv.

Varför denna fasa för att hjälpa sina barn med skolarbetet??

Har ett bra exempel på ett barn i min närhet som bor en vecka hos pappa och en vecka hos mamma. Han har två små läsläxor varje vecka. De veckorna han bor hos pappa är han ledsen och vill inte riktigt prata om det, och nu har det kommit fram att "pappa tycker läxor är onödigt så han lyssnar inte när jag läser. Han sitter med mobilen eller vänder ryggen till". Pojken VILL göra sina läxor. Jag hoppas inte att ni som inte tycker att era barn ska ha läxor visar det för barnen, snacka om att förstöra för dem från dag ett!!
 
Sv: Läxor de första åren i skolan

Jag vet att de brukar ha "föräldrakurser" på vissa studieförbund och liknande där de går igenom det "nya sättet" att räkna matte. Jag planerar själv att gå en, jag och sambon har läst olika divisionsätt (jag räknade med liggande stolen och han med trappan) och ingen av oss fattar riktigt hur den andra räknar...

Våran skola brukar försöka ha en "mattekväll" varje år med intresserade föräldrar, just för att de räknar och tänker på ett helt annat sätt än de flesta av oss föräldrar, så prata med skolan och se om de kanske kan göra något.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 267
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 165
Senast: Kirre
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 115
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 973
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp