Lagen om hundmärkning

Mynta2

Trådstartare
Faktiskt hade jag noll aning om denna lag :crazy: ...Men visst ska jag märka, inga problem där, men en sak anser jag vara liite ding. Tydligen får man inte försäkra INNAN man märkt hunden ?!!...Varför då ? Skulle man inte kunna få försäkra med lite restriktioner, typ att har man inte inom 1 månad märkt hunden förfaller försäkringen. Eftersom min förre hund var född 1993 så fanns inte så mycket info om just hundregistret, inte som jag sett. Ändå läser jag på Sjv:s sida jämt å ständigt..men missade tydligen detta. Hundar födda före 1 jan 1993 är ju undantagen från lagen, min fd var född 21 maj 1993. Och sen att lagen tydligen började gälla från 1 januari 2001 har gått mig förbi. Men är det inte lite konstigt man inte får försäkra innan chippet/tattueringen kommit på plats ? Ännu konstigare är att jag vart stammis i detta bolag både med fd. hunden, katten och bilen...så jag är inte okänd...Fast kanske alla bolag har den policyn nu ??!! Nu ska jag inte gnälla då jag bor i Göteborg med massa veterinärer, men vet ju hur det kan vara i tex Norrland. Man kan få vänta i veckor ibland på att få en tid. Men å andra sidan kanske registret ger samma förvirring som med hästpasset...fast där har jag då inte hört man inte får försäkra utan att hästen är reggad...varför med hundar då ???
 
Sv: Lagen om hundmärkning

Men det är ju för att förhindra att hundar "förväxlas". Du kan gå till vet. och få ett friskintyg och försäkra upp hunden till 30.000 och sen drar du fram din gamla skruttiga hund och säger att det var den som var UA och sen får du ut massor av pengar. Inte alls konstigt tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 719
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 340
Senast: dpmatte
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 092
Senast: Ingela_S
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 676
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp