Bukefalos 28 år!

Lagom långa tyglar..

mumin

Trådstartare
.. finns det? Och var? För mig är "lagom långa" vad som skulle motsvara cobstorlek.. Har aldrig sett att de finns "lösa" i alla fall.

Jag har alltid haft full på min nuvarande häst, men de blir rent för långa och jobbiga, ibland blir jag till och med rädd att jag ska fastna med foten i änden! :eek:
Så, jag tänkte att eftersom jag har fjording med kort hals, så borde jag kanske kunna ha ponnystorlek. Så jag köpte ett par på Tradera, precis vad jag ville ha, smala lädertyglar med stoppar, supergrep, men de är för korta istället. Skillnaden mellan dessa och full-tyglarna var mer än en halv meter. De funkar ju jättebra när jag rider "på tygeln", men när jag rider i fri skritt så även om jag håller allra längst ut känns de korta. Hemma kan jag ju rida på en hand och lägga fram handen, men det kan jag ju inte göra på tävling. Vad säger domaren? Jag har inte kontakt med hästens mun, men det är på håret. Hur bedöms "full frihet"? Har alltid lärt mig att jag ska hålla allra längst ut på tygeln, oavsett längd, vilket med de långa tyglarna innebär att de hänger i knähöjd, känns det som.

Jag kan väl knappast vara ensam om detta problem? Hur har ni löst problemet, då full är för långt och ponny för kort? Hjälp!
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Var finns det? Var har du köpt? Har inte sett det nämligen, så tips på var det finns är önskvärt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lagom långa tyglar..

Dyon har, dock är dom ju ganska dyra (kostade 800 kr) men dom är grymt sköna att hålla i:love: Skulle tro att butiker som säljer dyonprodukterna har dem. Men det finns säker cob i andra märken oxå.

Om man köper ett cobträns där tyglar ingår, borde väl tyglarna vara i cob oxå. Vad har din häst för storlek?
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Seriöst så är det klart det måste finnas lite olika "lösa" cobtyglar också, men jag vet inte vart. Jag vet dock att tyglarna i Fullstorlek kan vara ganska olika på längden (skitstörigt om man använder dubbla tyglar och inte får tag på två lika långa) så hittar man inga i storlek Cob kan man ju mäta ungefär hur långa man vill ha och ta med måttband till affären alt. kolla/fråga hur långa de är.

Jag har en "liten storhäst" med ganska normal hals och tyckte ett par tyglar passade perfekt och de andra var alldeles för korta trots att båda var i full så lite hopp måste det finnas.
 
Sv: Lagom långa tyglar..

längden på tyglar skilkr väldigt mkt från märke till märke så det är bara att ut o mäta :)
 
Sv: Lagom långa tyglar..

.. finns det? Och var? För mig är "lagom långa" vad som skulle motsvara cobstorlek.. Har aldrig sett att de finns "lösa" i alla fall.

Jag har alltid haft full på min nuvarande häst, men de blir rent för långa och jobbiga, ibland blir jag till och med rädd att jag ska fastna med foten i änden! :eek:
Så, jag tänkte att eftersom jag har fjording med kort hals, så borde jag kanske kunna ha ponnystorlek. Så jag köpte ett par på Tradera, precis vad jag ville ha, smala lädertyglar med stoppar, supergrep, men de är för korta istället. Skillnaden mellan dessa och full-tyglarna var mer än en halv meter. De funkar ju jättebra när jag rider "på tygeln", men när jag rider i fri skritt så även om jag håller allra längst ut känns de korta. Hemma kan jag ju rida på en hand och lägga fram handen, men det kan jag ju inte göra på tävling. Vad säger domaren? Jag har inte kontakt med hästens mun, men det är på håret. Hur bedöms "full frihet"? Har alltid lärt mig att jag ska hålla allra längst ut på tygeln, oavsett längd, vilket med de långa tyglarna innebär att de hänger i knähöjd, känns det som.

Jag kan väl knappast vara ensam om detta problem? Hur har ni löst problemet, då full är för långt och ponny för kort? Hjälp!

Har samma problem! Har inte hittat några cobtyglar till vettigt pris iaf. Har ju cob träns, men tyglarna som följt med är lika långa som full-tyglar. Fastnade me foten i änden på mina tyglar när vi hoppade, precis innan hindret, så när ja skulle lätta så gick ju inte det, blev världens tvärstopp eftersom jag iåmed det råkade rycka till ordentligt i munnen på min stackars häst så jag höll på att hamna mitt i hindret.
Nu hoppar jag alltid me ponnytyglar, å dressyr med fulltyglar, men skulle vara bättre om jag hade ett mellanting. Irriterande är det iaf!!!
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Har delvis samma problem som du...

Har hänt att när jag hoppar har jag i språnget fått tygeln under foten, och det det är inget jag vill uppleva fler gånger...

Som sagt tidigare, cob tyglar borde ju funka
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Annars, ett snabbt och billigt sätt att få tyglar kortare är att göra en knut i ändan! ;)
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Annars, ett snabbt och billigt sätt att få tyglar kortare är att göra en knut i ändan! ;)

Har själv provat det ngn gång men tycker att de blir jättekonstigt, men i nödfall så..
Vet iaf att det finns lösa tyglar i stl cob. Gå bara till en hästbutik med brett sortiment så måste du hitta det!
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Om man kollar ponnytyglar så finns de ofta i kort och lång variant. Jag har tyglar storlek ponny som är lagom långa för min stora häst, sedan har jag full i olika längd med.
Det enklaste är att ut och prova och jämföra tyglar i affären.
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Hm? Jag trodde ju det fanns alla storlekar? Har du kollat på islandsträns?
Annars vet jag en som gör dem mått beställda :idea: :love:
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Det går att få tyglarna kortade för en mindre slant.
//FPL
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Hittar man inget bättre så får man ta det som erbjuds! ;)
Man kan ju alltid kapa av den tygeln som inte har spännen på båda sidorna, men det ser nog roligare ut! ;)
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Orka rida runt med en KNUT på tyglarna? :eek: Var skulle man knyta menar du...? =P
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Du kan gå in på närmsta läderverkstad och be dom göra ett par tyglar exakt så långa du vill ha dom :idea:

Kostar kanske ett par hundra men det skulle det ju kanske vara värt om du ser det som ett stort problem ;)
 
Sv: Lagom långa tyglar..

Problemet är att närmsta läderverkstad/sadelmakare inte arbetar längre, och andra har jag ingen aning om var de finns...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 287
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig riktigt kunna rida stadigt i form. En kompis hävdar att det beror på att jag inte har tillräckligt korta tyglar. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 937
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp