Bukefalos 28 år!

Jamtland

Trådstartare
Mit i smällkalla vintern har Bärith och hennes systrar bestämt sej för att det är dax att lamma... :p Räknade fel i somras och plockade bort bagglammen för sent... :o

Så, när som helst är det dags. Det blir våran fjärde lamning, men förut har det ju alltid skett på våren/sommaren och jag har inte haft så stor koll. Nu är det ju kallt ute, så nu måste man ju ha koll. Lammen kan komma alltifrån nu och en/två månader framåt. Finns det något sätt att se när det är dags?

Juvren börjar se fyllda ut och tackorna är lika breda som dom är långa, så det är ju inte länge kvar.Men hur ser man att IDAG är det dags?!

Jenny
 
hihi det är alltid lika roligt med oförberedda lammningar :crazy:

När tackans vulva blir ljusröd/rosa och hon har fyllt juvret så är det dax vilken dag som helst. Dessa tecken stämmer till 90%

Lycka till
 
Haha, jo kan tänka mig det, för med det namnet, kan man inte vara annat än störtcool :cool:
 
vår första tacka hette oxå Bärith :) vi hade som regel att alla lamm vi fick skulle heta ngt med Bä i början.. :) tillslut blev det riktigt svårt o det blev nån som hette Bäret m.m. fantasin tog slut... :crazy:
 
Vi har:
Bärith (ledartackan med ett bestämt BÄ i stämman)
Dolly (som tappade all ull när hon kom, hon var solbränt grisskär... :D)
Nala (blev ju bara halvklippt första gången och hade tjusig lejonman :bow:)
Maja (hon ser bara sån ut)
Rosa (som är rosa runt ögonen)
Pyttis (flaskisen som blev kvar)
och givetvis
Baggis (man namnger inte djur som man ska äta, men baggen är ju kvar än och det känns fånigt att döpa honom nu.)
 
:) de jag minns(hade alltså får när ja var liten) är BÄrith, BÄrtil, BÄrta, BÄcky, BÄtty, BÄngt, BÄret, BÄsen... hmm sen var det säkert en del helt inteligensbefriade namn på de sista lammen när man tröttnat på att döpa dom... :o

Bor bara ett får kvar på gården tillsammans med hästarna och hon lyssnar till det vackra namnet "Tacka-BÄ" hmm... inget riktigt namn egentligen utan det var vad vi sa när vi ropade på alla fåren förut.. så nu fick hon ta över det typ... :crazy: kanske skulle ta o ge henne ett riktigt namn snart(hon är väl kanske runt tio år nu :o )

En liten funderare bara, hur gammla brukar får bli?
 
Vi har aldrig haft någon Bärit!

Men vi har haft Dora, Mara, Arla, Miniarla, Rosa, Svea, Gullan, Grisen (Hon lät som en gris när hon fick lamm för hon vaktade dom rejält nåde den som rörde hennes lamm) Boxas (Hon stångades rejält). Detta var några jag kommer ihåg.

Baggar vi haft har hetat Leif, Thore Skogman (Han hade en rejäl glugg) Viking, Obelix, Pelle, Bamse
 
bäver.. hm.. andra baggen efter bertil... lr? nu skäms jag allt lite.. : :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp