Bukefalos 28 år!

A

annele

Då var det dax för årets första lammungar att komma till världen. Det blev Glimma som var först ute med två tackor och en bagge :love:

Nu är det full fart här hemma fram till maj månad pust :crazy:

Men det är så härligt med alla dom små lammungarna.
När är det dax för era tackor att lamma?
 
oj så tidigt.. min gammelfaster hade får och lamm när jag var liten men nu e on död :cry: e det sånasom går till slakt sedan eller? bara undra för e det inte svårt att skicka iväg de?
 
oj så tidigt, när jag praoade i åttan på en gård hade de lamm. Och det var runt mars/april hade jag för mig
 
Jag HOPPAS verkligen att jag slipper få några lamm i år... :crazy: vill inte ha några lamm...
Men jag tror att faran är över nu - eller? Jag körde iväg mina bagglamm sista veckan i juli. Jag såg att en av dem var och klättrade på nån tacka innan de åkte, men han var nog alldeles på gränsen till könsmogen då. Och jag tycker inte att nån av tackorna ser dräktig ut, men jag har inte heller undersökt dem särskilt noga... :p
Nåja, den som lever får se. :)
 
alla våra korsningslamm går till slakt, men våra gutelamm säljes som livlamm.

Jag vill ha mina lamm så tidigt då jag sedan hinner slakta innan sommarbetet i maj.
Dom lammen som födds i januari, februari slaktas i maj och dom som födds senare slaktas senast juli.

Det är mycket lättare att vaka när tackorna står på stall, när dom går på bete blir det alldeles för mycket jobb med lammningarna. Jag är med vid varje lammning, då det kostar oss alldeles för mycket om vi skulle mista några lamm vid lammning.

Det stämmer att dom flesta lammar i mars,april men dom stora producenterna vill ha lammningarna i januari,februari då det blir minst jobb för skötarna.
 
hm det som är svårt är när man får flasklamm, men vi lever på våra lamm och man vänjer sig :crazy:
 
Hur gör ni för att övervaka inför lamningarna om ni är med vid varje??? Har ni någon övervakningskamera i boxen? :confused:
 
vi har ett speciellt stall där tackor som närmar sig lammning stallas in och där har vi tre övervakningskameror samt att vi går igenom alla tackorna som ligger närmast i lammning varje dag. Vi ser hur många tackor som ska lamma samma dygn och sedan är det precis som vid fölning man kollar övervakningskamerorna och när tackorna är på gång att lamma så går vi ner i stallet och sitter med tills vi har sett att lammen har diat.
 
Här blir det inga lamm i år. Förra året var ett h-e med kalkbrist, lunginflammation, slidframfall vilket gjorde att jag inte sov något på 2 veckor och hade höga vet.räkningar. De tackorna kommer vi inte att betäcka igen utan de får gå och slappa så länge de vill och orkar.
Vi lånade ut baggen i stället så vilar vi från lamningar ett år.
 
Wow! Ganska avancerat med andra ord, men så har ni era får som inkomstkälla, eller hur?! :bow:
 
ja, det stämmer hela min inkomst kommer från lammen.
Vi beräknar få minst 400 lamm när allt är klart :angel:

Just nu har vi fem tackor som är färdig lammande och 14 lamm :D

Allt har gått som på räls alla lamm diar som dom ska och alla tackorna är duktiga mödrar.
 
Ja, så det är riktigt skönt i år att inte ha några lamningar. Fast jag kommer att sakna lammen som skuttar runt i hagen.
Får väl snart tillbaka baggen igen så till nästa år blir det lamm igen :)
 
Hehe, ja det blir mycket jobb med så många! Själv har jag mjölkgetter, svensk lantras och de första två killningarna är avklarade.

Problemet för mig i år är att jag vill få en konstaterat CAE-fri besättning (Maedi Visna hos får) och därför måste ta killingarna direkt vid födseln o föda upp dem i annat stall för att förhindra smittspridningen. Eftersom jag bestämde det här bara för några veckor sedan får jag ta "straffet" nu...har ju varken använt betäckningssele eller skrivit upp datum för de betäckningar jag såg! Så jag springer som en liten tomte in o ut ur stallet o kollar getterna, de flesta kommer nog att killa när som helst.

Är bara intresserad av hondjuren, men har sparat den första bocken som föddes (första killingen som föddes dessutom). Andra geten som killade fick också en liten bock, men han får gå hos mamman tillsvidare. Jag har flest unggetter, så de flesta kommer nog bara att få en killing.

Till nästa betäckningssäsong blir det sele med färgdosa! Och anteckningar för datum mm. Man lär sig efter hand! :D
 
det är jätte smart att använda sele vid betäckning. Vi har gjort det ett antal år nu och allt blir mycket lättare. Vi vet nästan exakt när dom ska lamma
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp