Bukefalos 28 år!

lamningsdax

Sv: lamningsdax

Nej det är inte vanligt att de lammar flera veckor för tidigt och Om de skulle göra det så överlever nästan aldrig flera veckor för tidigt födda lamm.
Ger mina ca ½ kg Solid + ½ kg korn per tacka och dag, fördelat på 2 mål kraftfoder. Dock bör du ställa in en balja crystalyx / annan mineralbalja, då ullbortfall oftast beror på protein & mineralbrist. Oftast är det grovfodret som är boven, när de tappar ull.
 
Sv: lamningsdax

Ett tips till:
Gör en separat lammbox, dit bara lammen kan gå in. Där ska finnas: Kraftfoder, Grovfoder, Saltsten, Vatten och gärna en eller två värmelampor.

Så har vi och de övriga lammproducenter som jag känner.
 
Sv: lamningsdax

Gnist skrev:
Ett tips till:
Gör en separat lammbox, dit bara lammen kan gå in. Där ska finnas: Kraftfoder, Grovfoder, Saltsten, Vatten och gärna en eller två värmelampor.

Så har vi och de övriga lammproducenter som jag känner.
Jag har faktiskt funderat på något sådant, fast kanske främst med en "lammbar" i, för jag misstänker att det blir några napplamm...:crazy: Två av tackorna tog inte hand om lammen förra gången det begav sig, misstänker väl att de inte är ett dugg klokare den här gången heller :p
Grislampor har jag några stycken, så det kan jag väl använda! :D
När börjar de äta lammpellets? För visst finns det särskild sån, va? *försöker minnas hur det var senast*

Tack för tipsen!
*går ut och ger tackorna ett mål mat till....* :D
 
Sv: lamningsdax

Mina lamm får även de solid + krossat korn. Växer i lagom takt utan att sätta en massa fett. De börjar peta i sig både grovfoder och kraftfoder rätt så tidigt. Vi brukar ge dem tillträde till lammboxen från ungefär 2 veckors ålder.

Grislampor går utmärkt att använda
 
Sv: lamningsdax

ameo skrev:
Två av tackorna tog inte hand om lammen förra gången det begav sig, misstänker väl att de inte är ett dugg klokare den här gången heller :p
Ursäkta en okunning, har aldrig haft får, men.. Varför låter man en tacka som inte tar hand om sina lamm gå i avel?:crazy:
 
Sv: lamningsdax

Det ska man egentligen inte göra.
De tackor som inte tar hand om sina lamm + tackor som får juverinflammation ska slaktas ut, men bland de som har en liten besättning och inte så många tacklamm att rekrytera, så är det rätt så vanligt att sådana tackor går kvar nått extra år.
 
Sv: lamningsdax

Det finns bara ett skäl till att jag över huvud taget har lamm i år. Jag behöver utöka min lilla fårflock litegrann, för de hinner inte med att beta av...
Hade jag haft för avsikt att få lamm varje år så hade jag nog plockat bort de där två, men jag behöver ju även DEM som betare :idea:, så de får gå kvar. Min förhoppning är att jag ska få typ 5-10 tacklamm i alla fall, som ska få gå kvar här. (Bagglammen ska jag försöka sälja, hoppas jag) Och det blir förhoppningsvis inte fler lamm här...
 
Sv: lamningsdax

Kom bara på ett tips på en bok som jag hade mycket glädje av när jag hade får. Den heter "Får" och är skriven av Erik Sjödin. Mycket matnyttigt-en bibel om det mesta som rör får.

Bland annat vill jag minnas att det var i den boken jag hittade bra beskrivningar på hur man bygger lammboxar mm.
 
Sv: lamningsdax

Läste någonstans att det var en ny upplaga på gång av Erik Sjödins fårbok. Annars finns den säkert på bibblan.
 
Sv: lamningsdax

Hmm.... Jag kom just på att jag kanske måste beställa ett gäng med öronlappar till lammingarna... :crazy:
Är det någon som har koll på reglerna just nu - visst måste de märkas direkt, eller? Båda öronen?
Kan man hitta vilka nummerbrickor som är godkända någonstans på nätet? Vet inte om jag hittar de gamla pappren vi har haft...

Är det något mer jag måste komma ihåg?
 
Sv: lamningsdax

Nu har jag hittat nummerbrickorna och reglerna på jordbruksverkets webplats... :D
Men... HUR MÅNGA nummerbrickor ska man beställa? Det står att man ska beställa för ett år - men jag vet ju inte om jag kommer få 10 eller 40 lamm... :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Ang. Juverinflammation så såg min mor att en av hennes tackor som lammat under natten till i söndags hade antagligen det på gång så hon ringde veterinären som kom ut men han sa att hon inte alls behövde skicka den nästa år för det var ingen risk för ny juverinflammation är det så?

För i mitt bakhuvud så har morfar en gång mumlat i tiden att en gång juverinflammation så ökar risken för det igen. Blixtra som tackan heter får nu spruta i tio dagar och lilla Dundra med broder Dunder kommer bli nappflasklamm.
 
Sv: lamningsdax

Har de en gång fått det så har det en tendens att återkomma lammning efter lammning.. Vare sig jag eller övriga fårfarmare som jag känner sparar på sådana tackor eller deras lamm.
 
Sv: lamningsdax

Då mindes jag inte fel. Tyckte dock det var konstigt att veterinären sa att det brukar inte alls återkomma.
 
Sv: lamningsdax

Gnist skrev:
Hur många tackor har du nu?
11 stycken
Och som sagt finullsfår som kan få stora kullar...
Finns det något samband mellan hur stora magarna är och hur många lamm de får? Några av tanterna är enorma om maggen :eek:.
 
Sv: lamningsdax

Beställ 40 märken, så klarar du dig rätt så säkert ;)
Magstorleken är ingen indikation på antalet lamm, som tur är :crazy: :)
 
Sv: lamningsdax

TACK för all hjälp! :D

Jag får väl lägga ut en gissningstävling på hur många lamm det blir i slutänden... :D Vinnaren får ett luftslott. :angel:
 
Sv: lamningsdax

ååå ni som är fårkunniga:) har blivit med får...6 tackor o en bagge...ena tackan nedkom med 3 välskapta småttingar alldeles själv och är nu en mkt duktig mor!!! sedan nedkom en till tacka..hennes första "kull" med en liten svart gosse,som jag fick hjälpa till världen..hon fick inte ut den så vi fick lirka lite o till slut vart den ute..men till problemet..hon va jätteduktig,slickade o brummade som hon skulle..gjorde allt rätt tills den lille reste sej o ville dia..då va de stopp, det är precis som om hon vore rädd för den..hon skuttar runt och buffar/stångar bort honom,så nu får jag hålla fast henne så att han får dia,han verkar ju "pigg" men vad skall jag göra????dom går tillsammans i ett litet bås...detta va i fredags vid lunch...:cry:
 
Sv: lamningsdax

Om ungtackor får en besvärlig första förlossning, så kan de hysa en viss ovilja mot sina lamm. Du gör helt rätt, som har henne och lammet i en liten box och som håller fast henne, så att lammet får dia.
De tackor som gör så, brukar acceptera lammet så småningom, så ha tålamod (vilket inte alltid är så lätt ;) ) och fortsätt som du gör nu.
Nästa lammning brukar inte vara några problem.

Du bör också kolla, så att hon inte har mjölkstockning/juverinflamation som gör att hon har ont och därav är grining när han ska dia.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 059
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 350
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp