Bukefalos 28 år!

lamningsdax

Sv: lamningsdax

Jag har i alla fall förstått att jag varit EXTREMT oturs-utsatt... Det är int enormalt med så mkt krångel som jag haft, det är nog jag som är klantig :crazy: :p :angel:
 
Sv: lamningsdax

Klart du ska skaffa får! Jag har precis hämtat 3 tackor + fyra lamm och så fyra tackor (-05) utan lamm och det är verkligen roligt. De sistnämnda fyra tackorna kallas huliganerna. De rymde fyra gånger samma dag över en stenmur. Men, nu är stenmuren eller i alla fall ovandelen elektrifierad så nu har de slutat rymma. :devil: Bäst av allt är att de äter sly. Det första de kastade sig över i nya hagen var slånbuskarna. :bow: Precis som jag önskat (=död åt slånbuskarna).
 
Sv: lamningsdax

Sådana där ulltottar..
Äter dom allting?
Brännässlor, tistlar och annat icke önskvärt??

Och hur i hela fridens hållar man dom kvar i hagarna??
Vi har ju två elrep anpassade för travhäststorlek..
Måste man sätta upp tio rader till???


Som växelbetesdjur måste dom ju annars vara ganska bra, eller hur?

AM
 
Sv: lamningsdax

Äter dom allting? Nej
Brännässlor, tistlar och annat icke önskvärt?? Nej dessa saker äter de inte, men däremot sly etc.

Och hur i hela fridens hållar man dom kvar i hagarna??: Fårstängsel/ 5 trådigt elstängsel/elnät.




Som växelbetesdjur måste dom ju annars vara ganska bra, eller hur?: Japp
 
Sv: lamningsdax

Nafayette skrev:
Sådana där ulltottar..
Äter dom allting?
Brännässlor, tistlar och annat icke önskvärt??

Och hur i hela fridens hållar man dom kvar i hagarna??
Vi har ju två elrep anpassade för travhäststorlek..
Måste man sätta upp tio rader till???


Som växelbetesdjur måste dom ju annars vara ganska bra, eller hur?

AM
Brännässlor finns nog inga djur som äter medan de växer, däremot ÄLSKAR både hästar och får dem när de är slagna och hunnit torka en aning.

Vad gäller elstängsel så har JAG 4 trådar på ca 30, 60, 90, 120 cm höjd. Det stänger in allt från lamm till halvblodshingst :idea:. Beroende på hur låg din nedersta tråd är nu behöver du komplettera med en eller två trådar under. Om du skaffar får så är mitt tips att du letar reda på får som är vana att gå på el, så är de ganska lätthägnade.

Mina sambetar förvisso oftast med hästarna (har inte haft några problem med det, annat än att halvblodshingsten tyckte de var rivaler och försökte döda dem... :crazy: - han fick fortsätta gå ensam...), men även till växelbete är de suveräna! De betar glatt ner gräset i hästarnas "toaletter" så hagarna blir jättefina - och parasittrycket minskar ju eftersom bajshögarna torkar ut när de inte döljs av långt gräs och då dör ju även larverna. :devil: :devil:
 
Sv: lamningsdax

Nä, mina äter inte heller allt men, en del av det som hästarna inte äter som sly och hundkex. Nässlor som ameo skrev när de är slagna fast då gillar hästarna dem också. Sen äter mina hästar alla tistelknoppar men, de kanske inte är som alla andra?

Mina får har stor respekt för elen och håller sig innanför elstängslet. Jag har bara tre trådar i mitt stängsel mina nedersta trådar på ungefär samma höjd som ameo och den översta mitt emellan hennes två översta men, jag har inga stora hästar (islandshästar). Hittills funkar det bra.
 
Sv: lamningsdax

mer!!! har aldrig läst så mycket om får innan! är iofs mer sugen på getter, men får kan funka! har sträckläst hela tråden nu.:D

pst...ameo! vill döpa första fåret till bärit isof. är det ledigt?
 
Sv: lamningsdax

Jag har en tacka som heter Bärit, vilket jag i min tur "lånat" från Jamtland som även hon har en Bärith..
Risken är väl inte så stor att de kommer träffas ändå, så det är helt okej med fler Bärith... :)
 
Sv: lamningsdax

Hej
jag har 2 eltrådar på ca 20 o 50 o de hagar jag brukar varva med hästar( som, är superbra både för betet o parasiter) har jag ytterligare 1 tråd på ca 1 meter. Funkar mkt bra förutom när sjuka lodjur har hälsat på..
prillan
 
Sv: lamningsdax

kl....

Våra sommarfår har nu anlänt, en tacka med tre lamm! Dvs, sambon tycker att de är sommarfår, medans jag för en kampanj för året runt-får. Vi får väl se vem som vinner.... :angel: :D

De är inte öronmärkta, kan man vänta med det tills värsta rötmånaderna är över? Och hur länge ska lammen dia innan man kan avvänja dem?
 
Sv: lamningsdax

Tacklamm behöver du inte avvänja, det ordnar tackorna själva. Bagglamm kan du ta bort från tackan när de är 12 veckor, så slipper du oönskade betäckningar...
Vad gäller öronmärkningen så borde de ha fått märken i öronen innan de lämnade gården hos säljaren :devil: (eller vad det nu är...). Men nu är ju skadan redan skedd, så det är nog bättre att vänta till rötmånaden är över, ur infektionssynpunkt. Det håller jag med dig om.
 
Sv: lamningsdax

Ja, jag trodde åtminstone tackan skulle vara märkt, men icke. Vi köpte dem från en äldre farbror, och det var väl inte så noga med det där.... Och när vi väl stod där och skulle hämta dem var det ju omöjligt att vända hem utan dem... :crazy: Så vi får försöka reparera i efterhand, så att säga.
 
Sv: lamningsdax

Min kampanj för året-runt-får har lyckats, och de ska nu övervintra hos oss! :) Men sambons krav var att de måste föröka sig, så nu måste jag hitta en bagge åt dem... Men den baggen kommer ju inte att kunna betäcka sina avkommor nästa år, så hur gör man enklast? Köper bagge och säljer/slaktar den sedan, för att köpa ny nästa år? Jag har bara tacklamm, så jag kan inte byta bagglamm mot ett annat, tyvärr. Hur gör ni?
 
Sv: lamningsdax

Varför inte "byta bagglamm" med någon nästa år?

Jag har gjort mig av med alla baggar här, nästa gång (om det blir fler :p) såköper jag en ny obesläktad bagge...
 
Sv: lamningsdax

Jo, det kan jag ju göra, men tackorna måste tillverka ett bagglamm först då.... ;) Dom är ju inte dräktiga nu, och det är det som är bekymret.
 
Sv: lamningsdax

Om baggen släpps ihop med tackorna, så kommer de snart att bli dräktiga ;)
Sedan tar det iofs ca 4-4½ månad innan man ser på dem att de är dräktiga :cool:
 
Sv: lamningsdax

Ja, det gäller bara att hitta själva baggen först... ;) Hur gör andra som bara har ett fåtal får för att undvika inavel? Man kanske skulle leta reda på några i trakten och försöka ordna baggbyten på något sätt.
 
Sv: lamningsdax

Finns ju baggringar. Du får gå med i en sådan. Eller låna an annan fårbonde, eller köpa in ett bagglamm och slakta/sälja honom efter att betäckningen är avklarad. Jag har ju tackorna uppdelade i grupper + baggar, som roterar i dessa grupper och det kommer in en ny bagge ca vart annat år, då en gamal bagge försvinner i samma veva, så här blir ingen inavel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 333
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp