Bukefalos 28 år!

lamningsdax

ameo

Trådstartare
Moderator
Om några veckor är det dax för mina fårskalletanter att börja klämma ur sig sina lammingar.
De flesta av dem har inte haft lamm förut, trots att de är några år gamla. (har kollat med veterinär, så det var okej att betäcka dem ändå) Eftersom det är första gången jag får lamm "planerat" så vill jag försöka vara lite mer förberedd än jag var senast :p (blev överraskad då :crazy: )

* tecken på nära förestående lamning?
* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt?
* mina fårskallar går just nu på lösdrift, jag kommer nog ta in dem på stall innan det blir dags, tror jag. Annars blir ju övervakning omöjlig :crazy:. Klippning innan lamning, nödvändigt? Bra eller dåligt? (de klipptes sent i höstas, slutet av oktober tror jag - el början av november)
* lamning i enskilda boxar eller i flocken? berätta om era erfarenheter av båda varianterna, fördelar och nackdelar?
* andra konkreta tips?
 
Sv: lamningsdax

Jag ar inte sa insatt alls, men jag kan beratta hur grannen gor, de har massor med far (typ 500 st). De tar in tackorna som ska fa lamm och sedan separerar de dem efter att lammen har kommit in i mindre "boxar". De ar inne i 1-2 dagar sedan far de ga ut igen.
Vissta forsta-gangare kan visst bli radda for lammen de just fott, sa man far se till att de suger som de ska etc.
De borjar fylla juvret 2-3 dagar innan lamningen, och da tas de in (annars gar de ute aret runt har pa Irland).

Det brukar ta mellan 2-5 timmar innan lammen kommr ut, fran att varkarna borjar. Man marker tydligt pa tackorna tycker jag nar de borjar fa varkar.
Nar det forsta lammet ar ute brukar det ta ca 30 min-1 timme tills de andra kommer ut. Vet du om de har tvillingar eller till och med trillingar i sej?? Hur som helst, om det kommer ut en liten sack med en rod vatska i sej, sa finns det inga fler dar inne...det ar det enda tricket jag vet for jag kan inte kanna pa dem och veta. Har dock forsokt!
Nar de kommer ut sa ar det jatteviktigt att tackan slickar igang lammet, sa hall koll pa det. Kolla (utan att lyfta) lammet sa att den inte har vatska eller slem i nasan...jag vet inte hur vanligt det ar men hos grannen far man alltid gora det i alla fall.

Sen ar det samma som med folen, spraya naveln (ibland far man klippa strangen ocksa). Kolla ocksa sa att juvrena ar rena och allt ser ut som det ska. Det finns en liten ramsa om det hela pa engelska, men jag kommer inte ihag den nu..forsoker dock:
First you the cord clip (klipp navelstrangen - om det behovs)
Second you go for the dip (spraya naveln)
And last the strip (gor rent juvret)

Den gar inte riktigt sa, men nastan. :) ;)

Att klippa faren tycker inte jag later som en bra ide med den vintern ni har. Men ar de inomhus sa ar det val ingen fara kanske. Klippningen gor ju att det blir lattare for faren att lamma.

Det finns en Australienisk sida jag kollade in for ett tags sedan nar jag lyckades passa grannens farm medans de var bortresta over helgen och stangde av sina mobiler. Det ar en jattebra sida.
http://www.sheepscreek.com/rural/lambing.html

Kom aven ihag att inte lyfta lammen om det inte behovs eftersom deras skelett ar mer som brosk den forsta veckan....sa maste du lyfta dem gor man det i frambenen.

Som sagt, jag ar absolut ingen expert....men jag har varit med ibland.
 
Sv: lamningsdax

* tecken på nära förestående lamning?
Allmänt orolig, bädding, går undan från flocken, slemproppen går, lägger sig och kliver upp och krafsar i bädden, med jämna mellanrum.

* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
Väldigt olika, en del fyller flera veckor innan och vissa förstagångstackor inte förrän efter lammning.

* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt?
Det första jag gör på morgonen, några gånger över dagen och det sista jag gör på kvällen.

*Klippning innan lamning, nödvändigt? Bra eller dåligt?
Bra och i mitt tycke nödvändigt, så att lammen inte står och diar på lortiga ulltussar. Beror ju på hur mycket ull som vuxit ut sedan klippningen.

* lamning i enskilda boxar eller i flocken? fördelar och nackdelar?
Förstagångstackor bör lamma i box, då de övriga tackorna kan komma och slicka på lammen och då är risken stor att tackan som lammat då stöter bort sitt/sina lamm.

* andra konkreta tips?
Kolla, så att efterbörden/arna kommer ut som de ska och håll koll på ev juverinflamationer på tackan och nerkylning, vinglighet, slöhet och diarée hos lammen.
 
Sv: lamningsdax

Absolut INTE lyfta lamm i frambenen :eek: Det är inga problem med att lyfta upp nyfödda lamm på samma vis, som man lyfter en hundvalp. Skelettet är Inte som brosk första veckan, då skulle de ju knappast kunna resa på sig inom 30 minuter och både gå och skutta inom någon timme.....

Det är heller inte nödvändigt att klippa & spraya navelsträngen om man har en ren bädd, vilket jag nog tror att ameo har.
 
Sv: lamningsdax

Har lyfter ALLA i frambenen for att man skadar dem annars...sager dem.
Som sagt, jag ar absolut ingen expert, men jag tror val inte att ett helt lands farbondere har fel. :crazy: :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Har lyfter ALLA i frambenen for att man skadar dem annars...sager dem.
Som sagt, jag ar absolut ingen expert, men jag tror val inte att ett helt lands farbonder har fel. :crazy: :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Den här fårbonden lyfter inga lamm i frambenen och ingen annan av de fårbönder jag känner gör det heller. Det är ju ganska självklart att ett lammskelett är just ett skelett och inte brosk....
Man riskerar ju en del skador genom lyfta lamm i frambenen.

*Tvivlar på att sveriges fårbönder har fel* :cool:
 
Sv: lamningsdax

Jag vet av mina hundars erfarenhet att lammen har skelett. Det har hänt ett par gånger att lamm har dött och innan man har hunnit få undan dom så har hundarna varit framme. Det tycks lukta helt otroligt förföriskt för en hund. Det jag har fått plocka ur munnen på hundarna har definivt varit skelettdelar och inte brosk.
 
Sv: lamningsdax

Jag personligen vet mycket väl att lamm har skelett :) Jag försöker dock övertyga ramonarunds, som tycks tro att lamm föds med brosk i kroppen att nyfödda lamm har ett riktigt skelett gjort av ben i kroppen :D :cool:
 
Sv: lamningsdax

Tackar för svar!
Här kommer några kommentarer, tar alla i samma inlägg.
ramonarunds skrev:
Vet du om de har tvillingar eller till och med trillingar i sej??
:p Det är finullsfår som kan ha väldigt stora kullar med lamm, efter vad jag förstått... Jag har ingen aning, men räknar med att MINST en av tackorna (har 11 st) har MINST tre lamm. :eek:
Gnist skrev:
Bra och i mitt tycke nödvändigt, så att lammen inte står och diar på lortiga ulltussar. Beror ju på hur mycket ull som vuxit ut sedan klippningen.
Det har väl vuxit ut en del ull, men de är VÄLDIGT rena faktiskt... De går ju ute, med tillgång till "hus" att ligga i (och ibland serveras mat i), ligger ner en hel del i snön. Kan inte påstå att jag tycker de är smutsigare nu än efter sommaren - snarare tvärt om, de vita i är i alla fall inte lika solkiga... :D

EN till fråga:
Har ni köpt såna där speciella fårgrindar till enskilda boxar, eller hur löser ni det?
 
Sv: lamningsdax

Kusinen som har välskött fårfarm har lättare modeller av lastpallar som han sätter ihop m spännband.
Ett alternativ till att klippa hela fåret är att raka framför juvret OM där finns testar.
Enligt den kunskap jag har så ska du INTE klippa fåren bara "några veckor" före lamning.
Kastrisk
 
Sv: lamningsdax

Lastpallar fungerar bra. Man får bara se till att det är pallar som inte är så glesa att lammen kan fastna.
Ett tips till!
Skulle en tacka inte ha mjölk eller inte ha så att det räcker till alla lammen så att du måste ta till flaskan. Låt lammen gå kvar hos tackan. Det är guldvärt att lammen förstår att dom är får och inte något annat.
 
Sv: lamningsdax

Vi övervakar ungefär som Gnist, men jag vet många som går upp på natten också. I början blir man gärna frestad att hjälpa till lite för mycket, men mina får fixar oftast det hela utan hjälp. Tackor som inte har lammat än har en tendens att "stjäla" lamm från andra så om jag misstänker att en tacka kommer att lamma under natten sätter jag ibland in den i en egen box annars brukar jag låta dem vara så mycket ifred som möjligt, de gillar inte riktigt att bli instängda ensamma i en box (inte mina i alla fall). Vi klipper INTE våra får innan lammning eftersom de är på utedrift med kallstall och det finns risk att mjölken sinar vid avkylning, vår lamm har hittills inte haft problem att skilja på spenar och skitiga ulltossar. Har tom sett varianten att fåren bara klipps på framdelen före lammning (ser ruskigt festligt ut)
 
Sv: lamningsdax

När det gäller lastpallar. Hur höga behöver måste de minst vara. Om man t ex har gotlandsfår. Ska skaffa får i år och hade tänkt att köpa fårgrindar i metall men, det kostar ju en del. Lastpallar kan jag få gratis genom jobbet men, de är sjöpall och alltså jättestora och otympliga. Tänkte att jag kunde kapa dem på lämplig höjd för att få de mer lätthanterliga.

Om man gör en lamningsbox hur stor ska den vara?
 
Sv: lamningsdax

Fanns exakta regler hos SJV innan antar att man får leta hos Djurskyddsmyndigheten nu efter det. Men ungefär i lastpallsstorlek, kan om jag kommer ihåg rätt bero lite på tackans storlek.
Det säkraste är att inte kapa av pallarna. När man kapar blir det ibland springor som blir sådana att får/lamm kan fastna med benen. Vill du ändå kapa så kolla vad höjden är på de "färdiga metall grindarna" och kapa efter den.
 
Sv: lamningsdax

Några funderingar till...

Jag ska ta in dem på stall, hur långt innan lamningen bör jag göra det?

Hurpass punktlig abrukar de vara med lamningen? behöver man börja vaka på dem veckor i förväg?
jag köpte baggen i början av november, så det är ju snart dags för de första...
 
Sv: lamningsdax

1-2 veckor innan lamning brukar vara lämpligt. Är det en ungbagge, så är det inte säkert att han tagit tackorna på första brunsten. Det är jättesvårt att säga om de kommer att lamma nu eller om några veckor, när man inte kan se och känna på dem.. Är de plufsiga där bak och har hyfsat stinna juver nu? Då kan du ng räkna med lamning inom 2 veckor. Men som sagt det är ju väldigt individuellt det där. Har själv några tackor, som har jättestinna juver och är jättesvullna och slappa där bak 3-5 veckor innan de lammar :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Vet inte hur mycket du kan om får o lamning. Jag kan inte mycket alls men var med när grannens får hade lammat och fick livmoderframfall, ingen rolig historia, det slutade med att vi fick avliva henne. Så ett tips: läs på så mycket du kan om vad som kan hända så du inte står handfallen om det händer. Man kan klara ett får med livmoderframfall t.ex. om man vet hur man gör, i vårt fall gick visserligen inte det heller men....
Lycka till iallafall med de små!
 
Sv: lamningsdax

Livmoderframfall på får är inte så vanligt förekommande och är man ovan vid sådant ska man ta ut veterinär snarast och inte försöka sig på att få tillbaka framfallet själv. En sådan tacka ska dessutom slaktas ut innan nästa betäckning.
 
Sv: lamningsdax

Det är en ungbagge och minst två av tackorna betäckte han redan första dagen... :D Sen är det ju naturligtvis utspritt därefter :smirk:.
Njäe, jättestinna är de inte, men man ser att det börjar röra på sig i juvren i alla fall, på några av dem. Plufsiga där bak? Inte vad ja ghar sett i alla fall. Och finullsfåren har ju så pluttiga svansar så där ser man ju... :p
Fast min undran är om de brukar kunna lamma flera veckor FÖRE beräknat, elle ro mman vågar vara iskall? :p

Och en till fråga: Hur mycket pellets bör de få per skalle, ungefär? De har tappat lite i hull så jag har tillverkat en pelletskrubba åt dem och köpt pellets! (se annan tråd jag skrivit för några veckor sen)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 332
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp