Bukefalos 28 år!

Lancashire heeler?

zesel

Trådstartare
En kompis miste för ett tag sen sin gamla L. heeler. Nu har hon tittat runt lite efter en ny hund, men det verkar som de ser helt annorlunda ut numera - mycket mindre och slankare än hennes hund var.

Är det någon som vet om det finns uppfödare som har lite grövre hundar, eller är alla pyttesmå?

Det intressanta är att hennes hund var utställningschampion för många år sen, och hade en hund med hennes typ visats bredvid de "nya" små så kan man inte ens tro att det är samma ras :D ..
 
Sv: Lancashire heeler?

Ingen som sett en L.heeler med lite trubbig nos och grova Rokoko-byrå ben på sistone? :angel:
 
Sv: Lancashire heeler?

Ha ha nä, men det låter som mina Welsh Corgi Cardigans :angel:

Typerna på Lancashiren skiljer sig oerhört mycket för den är inte riktigt helt befäst som ras ännu. Bl a därför är den inte godkänd av FCI. Rasen är egentligen en korsning mellan terrier och corgi och kan ibland se ut som en mindre och kortare terrier och ibland som en grövre och längre corgi :p. Jag vet inte rikigt vad rasstandarden säger- kanske dom inte ska ska vara så grova och trubbiga? Vill man ha en sådan typ av hund kanske man får satsa på corgi :)
 
Sv: Lancashire heeler?

Aha! :bow:

Jag ska tipsa henne om att titta närmare på Corgi!
Det är nog ett alternativ hon inte tänkt på.

Annars har hon mest funderat i terrier-banor hittills, då hon bara inte kan förlika sig med spetsiga nosar och långa raka ben på L. heeler... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Lancashire heeler?

Man strävar mer efter en "corgi" typ än en "manchester-terrier" typ.
Men precis som Druvan säger så finns det dessa två typer.

Jag måste säga att jag tycker att den övervägande delen ändå är små limpor, utan att vara i basset storlek. Vilket de kunde vara för ett par år sedan.

Här ser du min limpa: Tjorven
 
Sv: Lancashire heeler?

Din Tjorven verkar se ut lite mer som min kompis hund gjorde, med lite smalare nos bara - men med bred bringa och massa. Jag tar mig friheten att länka till en bild av en heeler som dock är mer av den typ min kompis inte vill ha:

Heeler med smal nos, små öron och liiten kropp

De vi sett på senare tid har ofta varit små - kompisens tik vägde i normalhull ca 9 kg. Finns det verkligen så stora grova heelrar fortfarande? Var kommer din ifrån, och hur gammal är hon?
 
Sv: Lancashire heeler?

Snabbt svar, skall iväg!

Tjorven väger mellan 9-10kg och nu är hon i bra hull.
Hon är i en idealisk storlek, men visst finns det sådana som du visade.
När jag var i Stora Stockholm så var det ändå övervägande normal stora.
Fast det där med nosen vet jag inte, tittar man på rasstandarden så skall nosens längd vara den samma som skallens.

Tjorven fyller 6år i augusti och hon kommer från Scariffs. Dock har de ingen uppfödning längre. Jag har inget svar på annan kennel med bra hundar, hinner inte just nu!!!
 
Sv: Lancashire heeler?

Tack för svar! :bow:

Då verkar det ju finnas hopp att hitta en L. heeler i stor storlek än! Vi trodde nog det var kört, eftersom de vi sett på senare år alla varit 6-7 kilos högbenta minihundar ;) .

Apropå nosen var det mer tjockleken än längden min kompis menade. Hennes hund hade nog vid eftertanke också längre nos än skallens längd, men inte så konstigt att rasen ser lite annorlunda ut idag - hennes hund skulle fyllt 16 i år om hon levt..
 
Sv: Lancashire heeler?

Hej hopp!

Ja jag tror absolut att ni kan hitta en i lagom storlek.
Har du tittat i kennel-galleriet på vo**e? Jag har inte själv gjort det på länge men där finns väl ett par kennlar där. Min vännina har kennlen Kung Kavat, men de hundarna är ganska små.
Hennes hane skulle visst para i Finland. Dom har en hel del hundar där.

Säg bara till om det är något jag kan vara behjälplig med!
/Christin
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 263
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Varför kan livet aldrig vara lätt? Med en av de senaste rasvalstrådarna på Hund började jag själv fundera ett extra varv på intressanta...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp