Landslagsryttarens kritik mot invandrare

I ett Facebook-inlägg uttrycker sig landslagsprofilen Anna Hassö nedsättande om nyanlända svenskar.
Nu har den flerfaldige SM-guldmedaljören i fälttävlan fått bannor från Svenska ridsportförbundet.
"En mall för alla invandrare i regler gällande dödande och knullande behövs. Eftersom de har absolut noll koll på vad som gäller i väst", skriver Hassö på Facebook.
– Låt mig säga så här: det kommer inte att passera obemärkt, säger Lotta Amnestål, informationschef på Svenska ridsportförbundet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/sport/landslagsryttarens-kritik-mot-invandrare/
 
Vilket är sjukt att hon bara köper rakt av. Det finns rapporter i flera medier att det inte stämmer. Som denna. http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/uppgifter-om-mordhot-pa-asylboende-ifragasatts-av-vittne/

Sen fortsatte hon att kommentera på AB:s ridsportsida på FB med fler kommentarer som saknar grund och källkritik. Sorgligt att hon inte vet bättre.

Fast hur vet du att det stämmer? En afghansk man som vittne? Är det att vara källkritisk? Eller är det så att han oxå är rädd för den sk "mobben" ? Varför köper Du det rakt av? Vad vet vi?

I denna artikeln tex har verksamhetschefen bekräftat att händelsen har ägt rum

http://www.metro.se/nyheter/kvinna-...ldtakt-tvingades-flytta/EVHokD!Xi0gAU0UmELgs/


Så vem kan man lita på?
 
Fast hur vet du att det stämmer? En afghansk man som vittne? Är det att vara källkritisk? Eller är det så att han oxå är rädd för den sk "mobben" ? Vad vet vi?

I denna artikeln tex har verksamhetschefen bekräftat att händelsen har ägt rum

http://www.metro.se/nyheter/kvinna-...ldtakt-tvingades-flytta/EVHokD!Xi0gAU0UmELgs/


Så vem kan man lita på?
Det är flera än han som uttalar sig om man läser hela den artikeln och det är väl precis det som är problemet. Att folk läser artiklar utan att förstå att det mesta som skrivs är subjektivt, från vittnen eller artikelförfattaren. Objektiv journalistik existerar nästan inte, och vi får inte tro att den är det heller.
 
Men vem skriver ens sådär på Facebook till att börja med? Vad tänker man att man ska uppnå?
"Nu delar jag den här artikeln och pyser över lite av min ilska, det kommer säkert få våldtäktsmän att bete sig bättre." Eller handlar det bara om att försöka konstruera sin identitet som tänkande varelse inför världen?

Oavsett vad tycker jag att det är pinsamt, oartikulerat och jag hoppas verkligen att hon får konsekvenser för det.
 
Det är flera än han som uttalar sig om man läser hela den artikeln och det är väl precis det som är problemet. Att folk läser artiklar utan att förstå att det mesta som skrivs är subjektivt, från vittnen eller artikelförfattaren. Objektiv journalistik existerar nästan inte, och vi får inte tro att den är det heller.

Fast det är det ju inte egentligen, den är ju lika missvisande som den första artikeln! Troligtvis ligger sanningen mittemellan. Någon objektivitet finns inte här från något håll skulle jag tippa!
 
Men vem skriver ens sådär på Facebook till att börja med? Vad tänker man att man ska uppnå?
"Nu delar jag den här artikeln och pyser över lite av min ilska, det kommer säkert få våldtäktsmän att bete sig bättre." Eller handlar det bara om att försöka konstruera sin identitet som tänkande varelse inför världen?

Oavsett vad tycker jag att det är pinsamt, oartikulerat och jag hoppas verkligen att hon får konsekvenser för det.

Jag har inte hängt med i vad som hände riktigt men det var iallafall inte AH som hade delat artikeln utan det var nog någon annan därav att hon svarade.

Men några konsekvenser ser jag inte att hon skulle få? Vad skulle det vara? Folk skriver ju en massa skit dagligen på sina facebook.. det är liksom inte straffbart!
 
Jag har inte hängt med i vad som hände riktigt men det var iallafall inte AH som hade delat artikeln utan det var nog någon annan därav att hon svarade.

Men några konsekvenser ser jag inte att hon skulle få? Vad skulle det vara? Folk skriver ju en massa skit dagligen på sina facebook.. det är liksom inte straffbart!

I sådana fall förstår jag det ännu mindre. Återigen, vad kan syftet vara? Att visa sin reaktion genom att skriva något generaliserande dravel om en artikel någon annan har delat?

Tja, har hon brutit mot förbundets regler för kommunikation så har hon ju det och då är det väl inte mer än rätt att de tar ett snack med henne om det. Jag syftar inte på konsekvenser som böter eller dylikt, utan konsekvens som någon form av omvärldsreaktion. Det hade dessutom varit trevligt med en förklaring från hennes egen sida. Om hon nu inte menade "så" är det ju bra att förtydliga det.

Att folk skriver dumma saker på Facebook varje dag anser jag inte är anledning nog att låta dessa dumma saker gå obemärkta förbi.
 
I sådana fall förstår jag det ännu mindre. Återigen, vad kan syftet vara? Att visa sin reaktion genom att skriva något generaliserande dravel om en artikel någon annan har delat?

Tja, har hon brutit mot förbundets regler för kommunikation så har hon ju det och då är det väl inte mer än rätt att de tar ett snack med henne om det. Jag syftar inte på konsekvenser som böter eller dylikt, utan konsekvens som någon form av omvärldsreaktion. Det hade dessutom varit trevligt med en förklaring från hennes egen sida. Om hon nu inte menade "så" är det ju bra att förtydliga det.

Att folk skriver dumma saker på Facebook varje dag anser jag inte är anledning nog att låta dessa dumma saker gå obemärkta förbi.

Men vadå förbundets regler för kommunikation? Var har förbundet med vad AH skriver på facebook? AH är inte landslagsryttare som så felaktigt har skrivits , hon har VARIT men Är ej för tillfället då hon inte har någon häst i de klasserna än.

Nog för att dom är korkade på förbundet för det mesta , men ska dom jaga varenda ryttare som löser licens för vad dom skriver på facebook? Kanske därför dom höjer licensen nu ;)

Är det någon som ska reagera isåfall är det väl Finska ridsportsförbundet där hon är förbundskapten.

Tycker nog hon har försökt förklara sig om och om igen, men folk liksom bara läser det dom vill läsa.. hon har ju medgett att det var ett ogenomtänkt uttalande.
 
Yttrandefrihet innebär ju inte att man slipper ta ansvar för skit man säger, särskilt inte om man representerar ett landslag med sponsoravtal och åtaganden.

Edit: fälttävlan är inte min gren så jag hänger inte med men uppenbarligen ville förbundet uttala sig ändå oavsett landslagsstatus.
 
Yttrandefrihet innebär ju inte att man slipper ta ansvar för skit man säger, särskilt inte om man representerar ett landslag med sponsoravtal och åtaganden.

Edit: fälttävlan är inte min gren så jag hänger inte med men uppenbarligen ville förbundet uttala sig ändå oavsett landslagsstatus.

Dom har nog inte ens själva koll på vem som har landslagsstatus eller inte, så ingen begär att du ska ha det :D
 
Jag vet ingenting om Anna Hassö då vi håller på med olika grenar, men hennes uttalande var barnsligt och ogenomtänkt.
Man behöver inte häva ur sig allt man tycker och tänker bara för att man står för det. Inte ens på sin egen FB sida.
Förhoppningsvis skäms hon lite och tänker igenom bättre till en annan gång innan hon skriver.
 
Man behöver inte häva ur sig allt man tycker och tänker bara för att man står för det. Inte ens på sin egen FB sida.

Nej, det behöver man inte - men allvarligt talat, får man ens det längre...? Jag kan hålla med om att det var klantigt skrivet, men jag förstår precis vad hon menar och vad hon reagerar på. Och som skrivet ovan är det även politiker som lyft frågan och som inser att det faktiskt finns fog för en reaktion.

Sen är det såklart dumt att dra alla över en kam - som @cirkus skriver kan det likställas med att kalla alla män för djur (nu skrev du inte så men jag tolkar det så). Skillnaden är dock att det "får" man säga i Sverige - att däremot gruppera invandrare/flyktingar/romer/asylsökande/muslimer, nej då jävlar!
 
Edit: fälttävlan är inte min gren så jag hänger inte med men uppenbarligen ville förbundet uttala sig ändå oavsett landslagsstatus.


Plumt skrivet men jag undrar hur och när och på vilket vis förbundet kommer agera. Kan de agera?, blir det offentligt, disciplinnämnden???????


Citat från förbundet:
Men låt mig säga så här: det kommer inte att passera obemärkt, säger Amnestål, som menar att förbundet har föreskrifter för hur man som representant för landslaget ska uttrycka sig på sociala medier.

Är det någon som vet vad som står i föreskrifterna???? så det inte står som det ofta gör i TR o.d BÖR inte, inte samma som ska inte, eller får inte.
 
Är våldtäkt och mordhot ok? Får vi kritisera dessa handlingar? Kan man förstå rädslan hos människor när en så extraordinär händelse kommer ut undrar jag.
 
Senast ändrad:
Är våldtäkt och mordhot ok? Får vi kritisera dessa handlingar? Kan man förstå rädslan hos människor när en så extraordinär händelse kommer ut undrar jag.

Såklart att det inte är okej med vare sig våldtäkter eller mordhot. Lika lite som att anklaga en HEL GRUPP (i detta fall ALLA invandrare) och anse att ALLA i hela gruppen måste genomgå nån sorts metamorfos.
 
migrationsverket.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp