Bukefalos 28 år!

Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Alltså detta är ett försök att diskutera helt sakligt

Om man vill lösgöra hästen i nacken kan man faktiskt ställa den även i lång o låg. Det verkar att vara bättre- faktiskt.
Hur kommer du in på detta i denna diskussion, vad har detta med FDO att göra?Eller ens lång och låg?

allt det där beror väl på huruvida man rider annat där hästen måste vara båda ställd o böjd i högre utsträckning.Och i vilket sammanhang kommmer detta in?

Sen är det oxå ett sätt- att ha den formad till att den trampar på ännu bättre- stretchar hela kroppen. Kallla det diagonal om ni vill:p
Diagonal = ren i takten. Förstår inte
Det syntes klart o tydligt att det var det som Peters sysslade med- mjuka upp kroppen.

Det pratas även mkt här om att rida ut halsen. då torde det röra sig om ihopkrullade halsar. Nej det handlar om att hitta en grudnhållning. Tyskarnas Contakt, Fios sig, Den klassiska devisen "forward" = att halsen sträckes framåtden kan heller inte "släppa" halsen när den ska bli kortare i hela kroppen- att den tynger ner. Är den för lång i formen blir det framvikt o hästen tycker att det är jobbigt.Det behöver inte blir framvikt om hästen använder sig kropp rätt
I samlade gångarter där stegen är ngt förkortade blir det ändå att benen inte går längre fram än vad näsan är- ökningar är ngt annat. Den kan aldrig sätta ned hovarna längre fram än näsan är

blå prickar

Måste gå - återkommer
 
Sv: Lång och låg, eller framtung?

*knapplån*

Ett kollage med stillbilder som diskuteras på ett annat forum. Intressanta bilder - flera särskilt med tanke på diagonala benpar.

Jag tycker det är särskilt intressant med hörnpasseringar som utförs som framdelsvändning.

Menar du i höga klasser?

Vi har spekulerat om det o TROR att det beror på att om man direkt efter ska så in i en diagonalsluta så vill man även först hinna med ett par steg i öppna.

Har man då tryckt ut rumpan i hörnet är rumpan i allafall på rätt sida o man hinner forma till den.
 
Sv: Lång och låg, eller framtung?

Du måste läsa o förstå vad du svarar på.

Du skrev att man inte får "fibbla med tygeln". Jo det får man.

Ang näsan dit där framfötterna räcker- så skrev jag just det, ,men att den då inte t.ex får dyka i ökningar.

de allra flesta har inte trycket bak som gör att hästen håller ihop om man länger ut halsen. hela hästen blir bara lång.
 
Sv: Lång och låg, eller framtung?

För mig är "släppa ner halsen" är det som kommer när manken kommit upp och hästen har slutat bära sig med underhalsen dvs den häver upp framdelen med frampartiet.

Det var så jag menade, såg att jag var otydlig, i hastigheten på väg till stallet. Med fel muskler avsåg jag underhalsens muskler.

KL och OT....
(Min häst har ju haft väl utvecklade underhalsmuskler att gå på sen barnsben, men när hon nu mera stadigt arbetar utan att gå på dom hela tiden har det fått till följd att hon faktistk rör sig lite annorlunda även i hagen, vilket jag la märke till senast idag då jag släppte efter ridningen, hon går själv kvar i en mera "ridhållning" (lång o låg :))när hon travar iväg, vilket får henne att se ut som en annan häst, :d ).
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 824
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp