Längd- och vikttråd

@Joslinjoh

Du behöver verkligen inte ett jätteardenner för din terapiridning! Mitt tips är att kontakta en ridklubb i närheten av dig som har handikappridning. De har oftast riktigt stabila hästar-både i storlek och psyke samt personal som är utbildad för att hjälpa ryttare med funktionshinder. Vet inte om det är möjligt-men det borde nästan gå att få remiss från sjukvården för den sortens terapi:).

Stort lycka till med op!
 
@ameo
Gud va snällt! Verkligen synd att jag inte bor närmre! Annars hade jag nappat direkt :)

@Fiorano
Ja ridskolan har jag inte ens tänkt på! Då ska jag absolut kolla det!

Skulle ju vara underbart att få ridning på remiss! :D

Tack till er båda två!
 
@Rugge
Vet du att jag satt och tänkte på riddarspelen och deras hästar alldeles nyss!
Så då borde en häst klara mig. Jag har ju inte en massa rustning :)
Ja jag tror att sådan rehab är bättre för yngre människor! Ger dem nog mer än att sitta vid nån maskin. Jag hatade den rehab jag fick förra gången så jag tänkte nu wtf en häst är roligare och är nog bättre för mitt psyke! :) Så kikar på alternativen!
Tack! :D
 
@Rugge
Vet du att jag satt och tänkte på riddarspelen och deras hästar alldeles nyss!
Så då borde en häst klara mig. Jag har ju inte en massa rustning :)
Ja jag tror att sådan rehab är bättre för yngre människor! Ger dem nog mer än att sitta vid nån maskin. Jag hatade den rehab jag fick förra gången så jag tänkte nu wtf en häst är roligare och är nog bättre för mitt psyke! :) Så kikar på alternativen!
Tack! :D


Var i landet bor du?
 
Jag har en bekant som har bett mig om råd, men då jag är osäker bollar jag frågan vidare hit.
Hon är ca 175 cm lång och väger ~70 kg. Hon har ridit ganska länge och har bra balans.
Jag känner den här kvinnan genom att hon ridit en häst i stallet där min ponny står, och hon har då fått prova min ponny (grov d-ponny) vid några tillfällen. Nu ska hon köpa egen häst och vill så gärna ha en lite mindre häst/stor ponny. Mesta delen av sin ridtid har hon ridit på islandshästar så hon är väl van med småttingar ;)

Iallafall så undrade hon vad jag tror att hon kan rida. Min ponny har hon som sagt ridit några gånger, men det är ju skillnad på att rida regelbundet 5 dagar i veckan och att sitta upp ett par gånger på en månad.
Så vad tror ni? Som jag förstått det är hon inte så intresserad av "tunga" hästar utan vill ha en i mer allroundmodell som hon även kan hoppa lite lätt med.
 
Jag har en bekant som har bett mig om råd, men då jag är osäker bollar jag frågan vidare hit.
Hon är ca 175 cm lång och väger ~70 kg. Hon har ridit ganska länge och har bra balans.
Jag känner den här kvinnan genom att hon ridit en häst i stallet där min ponny står, och hon har då fått prova min ponny (grov d-ponny) vid några tillfällen. Nu ska hon köpa egen häst och vill så gärna ha en lite mindre häst/stor ponny. Mesta delen av sin ridtid har hon ridit på islandshästar så hon är väl van med småttingar ;)

Iallafall så undrade hon vad jag tror att hon kan rida. Min ponny har hon som sagt ridit några gånger, men det är ju skillnad på att rida regelbundet 5 dagar i veckan och att sitta upp ett par gånger på en månad.
Så vad tror ni? Som jag förstått det är hon inte så intresserad av "tunga" hästar utan vill ha en i mer allroundmodell som hon även kan hoppa lite lätt med.

Om hon vill ha en allroundmodell, inte så hög men viktbärande så kan hon ju kolla på en quarter eller paint. Finns i D-ponnystorlek och är väldigt trevliga raser att ha att göra med :) Det är bara hon kollar på linjer som är avlade åt hunter eller allround, det finns det otroligt hjälpsamma människor här som kan hjälpa henne kolla. Dessutom behöver hon inte avskräckas för att de är "westernraser", i U.S.A användas de till det mesta (Quartern är U.S.A's största ras) :)

Sen finns det ju fler raser än så, men jag gillar ju själv quarter och paint extra mycket :D
 
Jag har en bekant som har bett mig om råd, men då jag är osäker bollar jag frågan vidare hit.
Hon är ca 175 cm lång och väger ~70 kg. Hon har ridit ganska länge och har bra balans.
Jag känner den här kvinnan genom att hon ridit en häst i stallet där min ponny står, och hon har då fått prova min ponny (grov d-ponny) vid några tillfällen. Nu ska hon köpa egen häst och vill så gärna ha en lite mindre häst/stor ponny. Mesta delen av sin ridtid har hon ridit på islandshästar så hon är väl van med småttingar ;)

Iallafall så undrade hon vad jag tror att hon kan rida. Min ponny har hon som sagt ridit några gånger, men det är ju skillnad på att rida regelbundet 5 dagar i veckan och att sitta upp ett par gånger på en månad.
Så vad tror ni? Som jag förstått det är hon inte så intresserad av "tunga" hästar utan vill ha en i mer allroundmodell som hon även kan hoppa lite lätt med.

Det är helt omöjligt att svara utan att ha sett ekipaget men hon bör kunna rida i stort sett alla friska hästar och flertalet större ponnyer. Ska man hoppa (och då syftar jag inte på små skutt enstaka gånger) bör man vara mer kräsen, det är mer påfrestande för hästen och obalanser påverkar mer ju längre överkropp man har i förhållande till hästens storlek (ren fysik).
 
Jag är kort o tjock och har ett arabsto på 22 år slutmätt på 152 cm men är nog ett par cm mindre nu typ 148 cm......hon får bestämma hur mycket och hur fort det ska gå. Jag är nog alldeles för tjock för henne men så länge hon tycker att det är kul att släpa runt på mig så får hon hålla på.......;)
 
Det här med längd och vad gränsen går så att säga har jag funderat en del på, speciellt hur man bedömer t ex "proportionerligt ekipage".

Det här är min lillskrutt, och jag är ju tveklöst lång på honom - där råder ju ingen tvekan. Men var går så att säga gränsen? Rent subjektivt blir det ju såklart, det går ju inte att säga att den går vid exakt x cm eller liknande.

Bilder ur olika vinklar då det ser lite olika ut beroende på. (Jag ska amputera mina händer...)

10346322_617021828393794_5393559144092286252_n.jpg


10390305_617545111674799_8489146868847814596_n.jpg


10414602_617541305008513_6383044723362314530_n.jpg


10306088_617541398341837_1880263160603805678_n.jpg


10306168_617541911675119_8510331075698346985_n.jpg


10372331_617543568341620_1092525646003416068_n.jpg
 
Eftersom både människor och hästar är olika byggda så går det inte att dra en gräns enbart efter centimeter och kilogram.
OM jag tar dig och dina bilder som exempel, så är min åsikt att du är precis på gränsen för vad jag hade accepterat på en ponny av den storleken. Men hade dina proportioner varit annorlunda, längre ben och kortare överkropp (fortfarande samma längd och vikt) så hade det sett mer proportionerligt ut.

Så tycker jag.
 
Håller med @ameo : ryttare på gränsen till att vara för stora/långa är mkt oftare när de har lång överkropp tycker jag, än långa ben. En lång överkropp blir mycket svårare balansmässigt för en liten häst, än samma ryttare med långa ben.
 
Eftersom både människor och hästar är olika byggda så går det inte att dra en gräns enbart efter centimeter och kilogram.
OM jag tar dig och dina bilder som exempel, så är min åsikt att du är precis på gränsen för vad jag hade accepterat på en ponny av den storleken. Men hade dina proportioner varit annorlunda, längre ben och kortare överkropp (fortfarande samma längd och vikt) så hade det sett mer proportionerligt ut.

Så tycker jag.

Nej det är ju omöjligt säga si kg eller så många cm. Därför la in bilder. För precis som du säger - och som syns på mina bilder - så spelar det rätt stor roll var cm sitter. I mitt fall har jag lång överkropp - och jag hade föredragit det omvända. (ja ur alla perspektiv - vem vill inte ha långa snygga ben *s*, då det skulle göra det betydligt lättare på liten skrutt om överkroppen var kortare)

Det är omöjligt bedöma utan att ha sett, och eg ska man såklart sett ekipaget i verkligheten med. En häst kan ju vara obekymrad medan rn annan exakt lika stor häst är bekymrad - av precis samma ryttare.

Därför det känns värdefullt att få "utomståendes" åsikter med. Jag vet hur det känns för mig (vilket jag återkommer till) och jag vet hur ponnyn tycks uppleva det. Och vad personer som känner mig Irl anser. Även om jag är aningens tveksam om man kan tillmäta det så himla mycket värde. Känns bättre med mer utomståendes åsikt ;)
 
(Rent allmänt - inte till någon speciell)

Förutom längd och vikt så tycker jag att man behöver ta hänsyn till hästens rygg och ryttarens "rumpa" och sadel.

Inte sällan ser man ponnyer med sadel som ligger för långt bak p g a att ryttaren behöver en större storlek/modell är vad som faktiskt ryms på hästens rygg. Ännu vanligare är att ryttaren sitter i en för liten sadel och hamnar för långt upp på bakvalvet. Det senare är ju typiskt när ungarna har vuxit ur både ponny och sadel som "nyss" provades ut för dem... Ofta ger det en sämre sits också om hästen eller sadeln är för liten för ryttaren.
 
Jag är ca 155-160 lång och väger 48kg (jag är 16år) och jag har turen att ha kort överkropp och långa ben så min ridlärare brukar släng upp mig på ridskolans busiga små B-ponnyer för att rida till dem ibland, ponnierna i fråga är 2 grövre blandas ponnier och ett äldre russ sto. Är det okej att rida dem då? Det är inte någon regelbunden ridning utan jag rider mellan 5-8 gånger i månaden per häst.
 
@Matilda om din ridlärare tilldelar dig de ponnyerna, så gör hen bedömningen att du kan rida ponnyerna och det skulle jag lita på :)
Om det inte känns helt tokigt förstås, då får du säga det till ridläraren och be henom ge dig större ponnyer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp