Längd- och vikttråd

Jag hade inte reagerat alls. Tycker inte att du låter för liten för en häst på 173 cm. Malin B är ju en tunnis, och rätt så kort dessutom - hon hoppar stora hingstar med mycket massa utan problem.

Som sagt har det mer med vana att göra än något annat.

Jag omges av halvblod kring 165-175, har inte kontrollmätt allt på fyra ben i stallet, men cirka. Ägarna är allt från knappt 160 cm/50 kg, till stabila kvinns på 180 cm/80-90 kg. Det gör ingen större skillnad.

Jag reagerar mycket mer på ponnys där ryttarna har fötterna nedanför magen på sin häst. Det ser konstigt ut i min värld. Inte för att jag tror att ponnysarna mår dåligt nödvändigtvis, utan för att jag inte är van.
 
Min sambo är 183 och väger ungefär 85 kg, vad är en lagom häst till honom, tycker ni?

Jag hör ju till dem som anser att folk drar gränser väldigt lågt, vilket märks väldigt tydligt i den här tråden där folk börjar oroa sig för att 65 kg ska vara för mycket för ett friskt halvblod i normalstorlek.

En bra måttstock är att hästen inte bör bära mer än 20% av sin vikt mer än korta stunder, och inte mer än 15% vid regelbunden ridning.

På din sambo skulle det betyda att han kan rida allt som är normalmusklat och väger mer än 566 kilo. Kortare stunder blir det 425 kilo, men då är inte sadelvikten medräknad i de vikterna.

Har hästen lång rygg blir det svårare att bära upp vikten och motsatsen: Kort rygg gör det lättare att bära upp vikt.

Som exempel väger min omusklade paint på 1.50 c.a 500 kilo, när hon är inriden och musklad kommer hon absolut kunna bära 85 kilo (om inget oväntat händer) plus sadel. Då är hon lagom stor för att räknas som häst.

Så, han kan rida det mesta av häststorlek som är friskt, välbyggt och inte allt för "spetigt"
 
Hej alla!

Nu är jag beredd på påhopp eftersom jag googlat runt och verkar som frågor som denna är väldigt upprörande (trots att det bara är en fråga)

Men min fråga är då;

Jag är diagnosticerad med hjärntumör och ska opereras en andra gång nu under sommaren. Jag har googlat runt på rehab efter sådana operationer. Förra gången blev jag lam och nu är mitt vän. ben svagare och har sämre stabilitet.

Enligt solhast.se så är hästar och att rida ett bra sätt att komma tillbaka på. Träna upp balans, själa frid med mera.

Då kommer mitt dilemma, Jag är 169cm lång och väger för tillfället 110kg, är på väg neråt. Jag är inte gigantiskt fet men jag vet att jag väger för mycket.

Vad tror ni för häst som jag skulle kunna tänkas rida? Eller ska jag kämpa mig ner 30kg till innan jag ens kan tänka tanken att rida? Hur går era tankar?

Skulle vara härligt att få träna upp balans och styrka med hjälp av hästar. Känns lite mer motiverande :)
Ska tilläggas att jag har ridit förr men har inte alls de musklerna längre
 
Hej alla!

Nu är jag beredd på påhopp eftersom jag googlat runt och verkar som frågor som denna är väldigt upprörande (trots att det bara är en fråga)

Men min fråga är då;

Jag är diagnosticerad med hjärntumör och ska opereras en andra gång nu under sommaren. Jag har googlat runt på rehab efter sådana operationer. Förra gången blev jag lam och nu är mitt vän. ben svagare och har sämre stabilitet.

Enligt solhast.se så är hästar och att rida ett bra sätt att komma tillbaka på. Träna upp balans, själa frid med mera.

Då kommer mitt dilemma, Jag är 169cm lång och väger för tillfället 110kg, är på väg neråt. Jag är inte gigantiskt fet men jag vet att jag väger för mycket.

Vad tror ni för häst som jag skulle kunna tänkas rida? Eller ska jag kämpa mig ner 30kg till innan jag ens kan tänka tanken att rida? Hur går era tankar?

Skulle vara härligt att få träna upp balans och styrka med hjälp av hästar. Känns lite mer motiverande :)
Ska tilläggas att jag har ridit förr men har inte alls de musklerna längre


Vad tråkigt att höra om hjärntumören, håller tummarna för att allt ska gå bra för dig!

En grov nordsvensk eller en ardenner borde du kunna rida :) Enligt 15%'s-kollen så bör hästen du ska rida vid normalvikt väga runt 735 kilo, där hamnar en del nordsvenskar och många ardenners. Eftersom du har dålig balans p.g.a benet så tycker inte jag att du bör rida något smäckrare i början då det blir jobbigare för hästen ju mer obalanserad ryttaren är. Möjligen skulle du kunna rida kortare stunder på även andra hästar, men eftersom du ville träna antog jag att du menar att du vill rida lite längre stunder :)
 
Vad tråkigt att höra om hjärntumören, håller tummarna för att allt ska gå bra för dig!

En grov nordsvensk eller en ardenner borde du kunna rida :) Enligt 15%'s-kollen så bör hästen du ska rida vid normalvikt väga runt 735 kilo, där hamnar en del nordsvenskar och många ardenners. Eftersom du har dålig balans p.g.a benet så tycker inte jag att du bör rida något smäckrare i början då det blir jobbigare för hästen ju mer obalanserad ryttaren är. Möjligen skulle du kunna rida kortare stunder på även andra hästar, men eftersom du ville träna antog jag att du menar att du vill rida lite längre stunder :)

Alltså är det inte kört för mig! Det var härligt att höra! :)
Blir ju jäkligt osäker när folk börjar fråga samma frågor som jag fast de bara väger 55-65 kg, så trodde det var helt kört :)
Men då ska jag försöka leta upp någon med en en grov nordsvensk eller ardenner som vågar låta mig skritta lite i höst!
Tacksam för svaret! :D
 
Har kikat lite på en häst som är en PRE-korsning och runt 160 i mankhöjd. Är lite kluven till om den är alldeles för liten för min sambo (183 cm, 85 kg) att hoppa upp och rida på då och då? Vad tycker ni?
 
Har kikat lite på en häst som är en PRE-korsning och runt 160 i mankhöjd. Är lite kluven till om den är alldeles för liten för min sambo (183 cm, 85 kg) att hoppa upp och rida på då och då? Vad tycker ni?

Om du tänker köpa en frisk häst så lär det inte vara några problem åtminstone inte om hästen är normalmusklad och normalbyggd.
 
Om du tänker köpa en frisk häst så lär det inte vara några problem åtminstone inte om hästen är normalmusklad och normalbyggd.

Ja, det är en frisk häst. Dock är den i nuläget ganska ung - 4 år - vilket kanske drar ner maxvikten man bör sätta på den?
 
Ja, det är en frisk häst. Dock är den i nuläget ganska ung - 4 år - vilket kanske drar ner maxvikten man bör sätta på den?

Det har mer att göra med hur pass mycket tränad den är än åldern. Ju mer tränad den är, ju mer muskler och "med-ryttare-på-ryggen-balans" ( ;) ) den har: Ju mer klarar den att bära. Är den knappt inriden och din sambo knappt kan rida så är det ju ingen bra kombo, men mer för att hästen knappt lärt sig att balansera upp en välbalanserad ryttare (än mindre en obalanserad sådan) än för vikten.

Jag tycker ju inte att 85 kilo är speciellt tungt, speciellt inte på en välbalanserad ryttare. Det är en helt normal vikt för en normallång karl och så länge hästen är frisk och normalbyggd ser jag inga problem med den kombinationen som du beskrev. Se till att ta kortare pass i början bara, om hästen bara är van att bära 50-60 kilo, så hinner den bygga muskler och kan om ett tag bära sambon hur bra som helst :)
 
Alltså är det inte kört för mig! Det var härligt att höra! :)
Blir ju jäkligt osäker när folk börjar fråga samma frågor som jag fast de bara väger 55-65 kg, så trodde det var helt kört :)
Men då ska jag försöka leta upp någon med en en grov nordsvensk eller ardenner som vågar låta mig skritta lite i höst!
Tacksam för svaret! :D

Det tycker jag absolut inte att det är, så det tycker jag du gör rätt i :) Jag förstår dock att du blev osäker om du läst de frågorna!

Hoppas du hittar en lämplig häst :)
 
Det tycker jag absolut inte att det är, så det tycker jag du gör rätt i :) Jag förstår dock att du blev osäker om du läst de frågorna!

Hoppas du hittar en lämplig häst :)

Jag är väldigt tacksam för att du tog dig tiden att svara och att det var ett ärligt och konkret svar och inget påhopp! Det behövs fler som du på såna här forum :) Tack!
 
Enligt solhast.se så är hästar och att rida ett bra sätt att komma tillbaka på. Träna upp balans, själa frid med mera.

Då kommer mitt dilemma, Jag är 169cm lång och väger för tillfället 110kg, är på väg neråt. Jag är inte gigantiskt fet men jag vet att jag väger för mycket.

Vad tror ni för häst som jag skulle kunna tänkas rida? Eller ska jag kämpa mig ner 30kg till innan jag ens kan tänka tanken att rida? Hur går era tankar?

Skulle vara härligt att få träna upp balans och styrka med hjälp av hästar. Känns lite mer motiverande :)
Ska tilläggas att jag har ridit förr men har inte alls de musklerna längre
Synd att du inte bor i min närhet, för min halvblodsvalack hade gärna burit runt dig en stund. Han är min egen sjukgymnast för tillfället och var handikapphäst hos förra ägare. Jag väger väl "en hink vatten mindre än du" och han har inga som helst problem med att bära mig (och bocka glatt när man fattar galopp i skogen...).
En grov nordsvensk eller en ardenner borde du kunna rida :) Enligt 15%'s-kollen så bör hästen du ska rida vid normalvikt väga runt 735 kilo, där hamnar en del nordsvenskar och många ardenners. Eftersom du har dålig balans p.g.a benet så tycker inte jag att du bör rida något smäckrare i början då det blir jobbigare för hästen ju mer obalanserad ryttaren är. Möjligen skulle du kunna rida kortare stunder på även andra hästar, men eftersom du ville träna antog jag att du menar att du vill rida lite längre stunder :)
Jag förstår inte varför det just ska vara grova nordsvenskar eller ardenner för att bära lite tyngre ryttare, det är nog inte nödvändigtvis så att de generellt är varken starkare eller stabilare för att bära ryttare än ett normalbyggt halvblod. Jag tror att ögat lurar oss att tro att kallbloden är starkare än de egentligen är, vad gäller att bära ryttare.

En av mina vänner vägde bortåt 140-150 kg innan hon gjorde sin GBP-operation och hon hade ett halvblod, hälften fullblod, på knappt 160 cm som hon red någorlunda regelbundet. Och han hade inga som helst besvär med att bralla ordentligt med henne på ryggen (han var känd för att vara en bockmaskin...).

Man måste nog prova sig fram, för det är olika från häst till häst vad de kan bära för vikt.
Sen handlar det ju också om hur man ska rida. TS kanske bara ska skritta en runda till att börja med och då är kraven annorlunda än om man har för avsikt att träna och tävla fälttävlan på högre nivå, etc.
(vad gäller skritt så kan det vara alldeles ypperlig träning för bål och balans om hästen har lite stora rörelser - min egen nämnda kamel ger mig träningsvärk runt hela bålen om jag haft ett längre uppehåll...)
 
Hur ser ni på unghästar och vikt? är strax över 170, väger 65-70 kg och nästa pärla är en nordsvensk fyraåring i storlek mindre d-ponny. Planerat att rida 20-40 min 3-5 ggr/vecka i gångarter och rörelser hon känns mogen för.
 
om duger 65-70 kg behöver du inte överhuvudtaget fundera på om du är för tung för en häst, som du känner är tillräckligt stor för din längd. (därmed sagt att jag tycker att en B-ponny är för litet för dig)
 
om duger 65-70 kg behöver du inte överhuvudtaget fundera på om du är för tung för en häst, som du känner är tillräckligt stor för din längd. (därmed sagt att jag tycker att en B-ponny är för litet för dig)
skönt att höra! Blir tveksam då man ser annonser där folk sätter maxvikt 70 kg på sina halvblod, vem ska rida våra unghästar då? Hon känns lite liten, men inte för liten. Blir nog bättre då hon får lite bättre rutin på att bära ryttare så hon orkar ha egen balans.
 
Synd att du inte bor i min närhet, för min halvblodsvalack hade gärna burit runt dig en stund. Han är min egen sjukgymnast för tillfället och var handikapphäst hos förra ägare. Jag väger väl "en hink vatten mindre än du" och han har inga som helst problem med att bära mig (och bocka glatt när man fattar galopp i skogen...).

Jag förstår inte varför det just ska vara grova nordsvenskar eller ardenner för att bära lite tyngre ryttare, det är nog inte nödvändigtvis så att de generellt är varken starkare eller stabilare för att bära ryttare än ett normalbyggt halvblod. Jag tror att ögat lurar oss att tro att kallbloden är starkare än de egentligen är, vad gäller att bära ryttare.

En av mina vänner vägde bortåt 140-150 kg innan hon gjorde sin GBP-operation och hon hade ett halvblod, hälften fullblod, på knappt 160 cm som hon red någorlunda regelbundet. Och han hade inga som helst besvär med att bralla ordentligt med henne på ryggen (han var känd för att vara en bockmaskin...).

Man måste nog prova sig fram, för det är olika från häst till häst vad de kan bära för vikt.
Sen handlar det ju också om hur man ska rida. TS kanske bara ska skritta en runda till att börja med och då är kraven annorlunda än om man har för avsikt att träna och tävla fälttävlan på högre nivå, etc.
(vad gäller skritt så kan det vara alldeles ypperlig träning för bål och balans om hästen har lite stora rörelser - min egen nämnda kamel ger mig träningsvärk runt hela bålen om jag haft ett längre uppehåll...)

Jag kan bara svara för mig själv, och jag tog de som exempel för att jag inte har så stora erfarenheter av halvblod och vad de fixar att bära. Jag ville ge @Joslinjoh ett exempel på raser där chansen är stor att det inte är några som helst problem och där hon borde ha större chans att hitta hästar där ägarna är helt okej med att hon tränar upp balansen på just deras hästar då de flesta som äger de raserna vet att de fixar att bära en hel del. Det finns nog både halvblod, quarters, tinkers m.m som är tränade nog att bära upp 110 kilo, men det blir ju svårare för henne då hon som hon skrev behöver träna upp balansen så hästen måste vara stark nog att inte bara bära vikten utan även balansera upp där hon är obalanserad.
 
Ja, det är en frisk häst. Dock är den i nuläget ganska ung - 4 år - vilket kanske drar ner maxvikten man bör sätta på den?
Hästen lär inte förbli 4:a år så länge så om det tar några månader t ill ett år för att få muskler och balans nog för mer än korta turer så bör väl inte det hindra dig att köpa det du söker. Om meningen är att ni ska dela på hästen så måste han givetvis provrida innan och så får hästen avgöra.
 
@Joslinjoh
Hej
Hoppas att din OP går bra och att du slipper komplikationer.
Roligt att du vill använda ridandet som rehab, det borde fler göra.

Vad det gäller din vikt och val av häst, så hade jag nog titta mer på hur hästen är byggd snarare än vad det är för ras.
Det finns många halmvblod/varmblod som klarar av även tyngre ryttare.

Kolla på alla de som håller på med riddarspel. DE väger lätt över 100 kg med all utrusning och brynjor mm mm.
Och många av dem har ändå relativt små/tunna hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 060
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 007
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp