Längd- och vikttråd

Vad har ni för åsikter kring raser som traditionellt är vagnshästar och deras viktbärighet?
Specifikt frieser då det är en frieser jag rider med mina ca 90 kg.

Jag har pratat lite om det här i en annan tråd, men jag får höra så mycket 50/50 att jag blir virrig. Har någon av er erfarenhet av just friesers ridbarhet?

Jag har läst mig till att en frieser, även om den ser kraftigt byggd ut, egentligen är avlad för körning och ofta kan vara svankryggiga och långa i ryggen, och att man därför blir lurad av deras storlek. Men borde då inte samma gälla för även t ex ardenner eller shire?

Jag står ibland på avstånd och verkligen tittar på henne i hagen och försöker se förbi hennes kraftiga byggnad, efter den där berömda svankryggen, men jag ser ingen svankighet eller längre rygg än halvbloden jag ridit. Nu är hon 16 år och har haft två föl, och är lite småtjock för tillfället, men ändå?

Kan tilläggas att hon kliver glatt på med spetsade öron när jag rider, men då är hon också en otroligt arbetsglad och snäll häst som det förmodligen skulle krävas mycket av för att hon skulle säga ifrån.
 
Nja, det skulle bli för vingligt. Men rör det sig om enstaka pass för att rida till den så är det nog lugnt.

Skrev och undrade om det var fler vuxna som red shettisar, frågade inte hur pass "okej" det är :)
Det går alldeles utmärkt att rida på henne. Inget vinglande alls. Väldigt stadig häst.
Har även tidigare ridit en shettis/islands-korsning som va mellan 115-120cm, på en en-timmas tur. Inte heller hon hade något problem att bära mig. Spetsade öron fram hela tiden och vi galopperade ifrån resten av gänget som var islänningar och tillomed hoppade över ett litet träd i skogen :P
 
Det fanns ju en kvinna (vuxen) som red shettis i Holland och lade ut filmer. Ägaren var liten och lätt, men ändå vuxen. Hon tränade dressyr, och hade sin lilla shettis uppstallad bland dressyrhästar på en anläggning... Hon borde finnas på tuben.

Inte min kopp te - men den lilla ponnyn såg så välskött och fin ut, och ägaren dressyrtränade varje vecka för instruktör.
 
Vad har ni för åsikter kring raser som traditionellt är vagnshästar och deras viktbärighet?
Specifikt frieser då det är en frieser jag rider med mina ca 90 kg.

Jag har pratat lite om det här i en annan tråd, men jag får höra så mycket 50/50 att jag blir virrig. Har någon av er erfarenhet av just friesers ridbarhet?

Jag har läst mig till att en frieser, även om den ser kraftigt byggd ut, egentligen är avlad för körning och ofta kan vara svankryggiga och långa i ryggen, och att man därför blir lurad av deras storlek. Men borde då inte samma gälla för även t ex ardenner eller shire?

Jag står ibland på avstånd och verkligen tittar på henne i hagen och försöker se förbi hennes kraftiga byggnad, efter den där berömda svankryggen, men jag ser ingen svankighet eller längre rygg än halvbloden jag ridit. Nu är hon 16 år och har haft två föl, och är lite småtjock för tillfället, men ändå?

Kan tilläggas att hon kliver glatt på med spetsade öron när jag rider, men då är hon också en otroligt arbetsglad och snäll häst som det förmodligen skulle krävas mycket av för att hon skulle säga ifrån.


Problemet med frieser är att de ofta blir höga och korta nacken, viker in näsan och släpper ryggen. De är (generalisering givetvis) ofta svåra att få runda.

Det är en vanlig vagnhästgrej kan jag uppleva, även med de holländska som jag inte kan stava till... Det är svårt att få dem att sitta ihop och runda sig så att de bär med ryggen och inte vara knäcker av.
 
Dressuur Shetlander tussen de paarden

Min padda vägrar lägga in länken, men jag blev nyfiken och googlade snabbt. Det ser ju förjäkla roligt ut. :rofl:
 
Dressuur Shetlander tussen de paarden

Min padda vägrar lägga in länken, men jag blev nyfiken och googlade snabbt. Det ser ju förjäkla roligt ut. :rofl:
Jag tycker det ser förjävligt ut, för att tala klarspråk. För även om ponnyn orkar bära vikten så är det en för lång ryttare.
 
Jag tycker det ser förjävligt ut, för att tala klarspråk. För även om ponnyn orkar bära vikten så är det en för lång ryttare.

Håller med. Jag red in en shettis jag hade, (163 cm, 50 kg) men då var det extremt korta pass innan jag vågade slänga upp ett barn på henne. Det absolut nödvändigaste.
 
Jag tycker det ser förjävligt ut, för att tala klarspråk. För även om ponnyn orkar bära vikten så är det en för lång ryttare.


Men tror du att shettisen mår dåligt, eller att den har problem att balansera sin ryttare - som ju sitter still, och inverkar lugnt (den lilla stunden vi ser)?

Jag skrev inte att jag tyckte att det var vackert, eller välproportionerligt. Däremot så tror jag inte att ponnyn får några fysiska besvär, eller att den verkar vara omusklad.

Bättre proportioner än en del islandshästar med jättekarlar i sadeln. Inte som ursäkt, utan som jämförelse.
 
Men tror du att shettisen mår dåligt, eller att den har problem att balansera sin ryttare - som ju sitter still, och inverkar lugnt (den lilla stunden vi ser)?

Jag skrev inte att jag tyckte att det var vackert, eller välproportionerligt. Däremot så tror jag inte att ponnyn får några fysiska besvär, eller att den verkar vara omusklad.

Bättre proportioner än en del islandshästar med jättekarlar i sadeln. Inte som ursäkt, utan som jämförelse.
Tja, jag blev nyss idiotförklarad (i tjockistråden på seniorsidan) för att jag ansåg att 100 kg ryttare var okej på halvblod så... (trots att halvblodet glatt brallar med ryttaren på ryggen)

Jag tycker det är precis lika jävligt med stora karlar på islänningar som vuxna ryttare på shetlandsponnyer. Jag tror inte att de små hästarna mår bra av det i längden. Jag har själv en rejäl shetlandsponny som är utbildad av en vuxen, men då inte riden regelbundet eller särskilt ofta av denne utan huvudsakligen av barn. Här är ponnyn ifråga med en 155 cm lång ryttare på ryggen, det var sista gången hon satt på ponnyn och gången före var ett halvår tidigare. För ja, jag tycker att hon vuxit ifrån ponnyn, även om någon enstaka gång inte skadar.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg


En ryttare som kanske är lite tjock men lagom lång är nog lättare för hästen att balansera upp än en ryttare som både är för lång och på gränsen till för tung.
Så ser jag i alla fall på saken.
 
@ameo Om det barnet är för stor för shettisen bör jag absolut inte rida mina ponnier.

Är ju typ samma proportioner förutom att mitt överliv är långt, och barnet har långa ben.
10986970_10204993004936735_5513757540094733138_n.jpg
 
Men tror du att shettisen mår dåligt, eller att den har problem att balansera sin ryttare - som ju sitter still, och inverkar lugnt (den lilla stunden vi ser)?

Jag skrev inte att jag tyckte att det var vackert, eller välproportionerligt. Däremot så tror jag inte att ponnyn får några fysiska besvär, eller att den verkar vara omusklad.

Bättre proportioner än en del islandshästar med jättekarlar i sadeln. Inte som ursäkt, utan som jämförelse.
Ska du hitta proportioner som den här men för islandshäst får du leta länge ;)
 
@ameo Om det barnet är för stor för shettisen bör jag absolut inte rida mina ponnier.

Är ju typ samma proportioner förutom att mitt överliv är långt, och barnet har långa ben.
10986970_10204993004936735_5513757540094733138_n.jpg
Det får vara din slutsats ;)
Jag tycker inte det är jämförbart. Du är en dryg decimeter längre än min dotter och din ponny 35 cm högre och med en annan möjlighet att balansera sig själv och ryttaren just pga att den är större.
 
Tja, jag blev nyss idiotförklarad (i tjockistråden på seniorsidan) för att jag ansåg att 100 kg ryttare var okej på halvblod så... (trots att halvblodet glatt brallar med ryttaren på ryggen)

Jag tycker det är precis lika jävligt med stora karlar på islänningar som vuxna ryttare på shetlandsponnyer. Jag tror inte att de små hästarna mår bra av det i längden. Jag har själv en rejäl shetlandsponny som är utbildad av en vuxen, men då inte riden regelbundet eller särskilt ofta av denne utan huvudsakligen av barn. Här är ponnyn ifråga med en 155 cm lång ryttare på ryggen, det var sista gången hon satt på ponnyn och gången före var ett halvår tidigare. För ja, jag tycker att hon vuxit ifrån ponnyn, även om någon enstaka gång inte skadar.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg


En ryttare som kanske är lite tjock men lagom lång är nog lättare för hästen att balansera upp än en ryttare som både är för lång och på gränsen till för tung.
Så ser jag i alla fall på saken.
Tycker du man ska gå på tyckande och estetik eller på vad som tillgängliga hårda fakta säger?

Det du pekar på är att det ser för jävligt ut, inte på att det de facto är för tungt för hästarna och statistik, erfarenhet och forskning stödjer det.
 
Tycker du man ska gå på tyckande och estetik eller på vad som tillgängliga hårda fakta säger?

Det du pekar på är att det ser för jävligt ut, inte på att det de facto är för tungt för hästarna och statistik, erfarenhet och forskning stödjer det.
Finns det tillgängliga hårda fakta? Jag fick skrivet på näsan att det inte finns det, i ovan nämnda tråd.

Jag tycker att man ska väga in alla variabler. I just fallet med shetlandsponnyn med vuxenryttare på så svarade jag på ett inlägg där det stod "Det ser ju förjäkla roligt ut" och jag kan inte hålla med om det.
 
Finns det tillgängliga hårda fakta? Jag fick skrivet på näsan att det inte finns det, i ovan nämnda tråd.

Jag tycker att man ska väga in alla variabler. I just fallet med shetlandsponnyn med vuxenryttare på så svarade jag på ett inlägg där det stod "Det ser ju förjäkla roligt ut" och jag kan inte hålla med om det.


Nej - man måste inte se samma sak.

Jag ser en liten välskött häst, med en stilla ryttare som inte gör några åthävor, och som verkar tränar seriöst. Jag tycker inte att det är vackert, men i den lilla filmsekvensen ser jag inte en häst som (jag tror) mår dåligt eller en häst som (jag tror) har svårt att bära sin ryttare.

Jag rider halvblod. Är kort och lätt, men känner inget behov av att rida ponny ändå. Det är en smaksak i min värld. Sedan finns det ju ryttare som rider sönder hästar, eller bara nyttjar hästar som leksaker / moppe-substitut. I den kategorin tror jag dock inte att shettisen i filmen faller.

Nu har jag inte läst den andra tråden, så jag har inte koll på hur samtalet gått där.
 
Finns det tillgängliga hårda fakta? Jag fick skrivet på näsan att det inte finns det, i ovan nämnda tråd.

Jag tycker att man ska väga in alla variabler. I just fallet med shetlandsponnyn med vuxenryttare på så svarade jag på ett inlägg där det stod "Det ser ju förjäkla roligt ut" och jag kan inte hålla med om det.
De hårda fakta som finns om islandshästen är att de är betydligt mindre skadedrabbade än sina större kusiner SWB till exempel. Det yttrar sig i betydligt lägre försäkringspremier hos alla bolag. Det är ett trubbigt verktyg men det är en tydlig indikation att Islandshästarna klara sina estetiskt för stora ryttare bättre än många andra raser med estetiskt korrekta ryttare men för all del sämre än shettisarna som har ännu lägre premie.
 
Senast ändrad:
Det finns en studie som heter just "En kvalitativ studie om gränser av ryttarens vikt på ridskola", från 2010. Jag kan leta fram den om du vill.

De skriver ungefär att det är problematiskt att bedöma exakta maxvikter eftersom fler aspekter påverkar än enbart hästens mankhöjd, ex skenbensomfång och längden på ländrygg och kors. Men en ungefärlig maxvikt att rekommendera är 20% av hästens vikt... vilket då inte är rekommenderad ryttarvikt utan just maxvikt.
 
Det finns en studie som heter just "En kvalitativ studie om gränser av ryttarens vikt på ridskola", från 2010. Jag kan leta fram den om du vill.

De skriver ungefär att det är problematiskt att bedöma exakta maxvikter eftersom fler aspekter påverkar än enbart hästens mankhöjd, ex skenbensomfång och längden på ländrygg och kors. Men en ungefärlig maxvikt att rekommendera är 20% av hästens vikt... vilket då inte är rekommenderad ryttarvikt utan just maxvikt.
Nu vet jag inte vad för undersökning du syftar här, jag har läst ett par på ungefär samma tema. Gemensamt för dem var att det var litet underlag, att det var liten variation på ryttarnas vikt och att man mätte värden som puls, syresättning av blod etc tillsammans med data som mankhöjd och vikt. Någon bedömning av hur musklade hästarna var, hur de påverkas i längden och liknade har jag inte sett någon undersökning. Och inte hur väl de bär upp vikten, det har heller inte satts i relation till vad hästen bär i vanliga fall eller skador/sjukdomar/hållbarhet hos hästen.

Jag vet att det pågår en undersökning om islandshästar och hur de bär upp vikt..
 
Nu vet jag inte vad för undersökning du syftar här, jag har läst ett par på ungefär samma tema. Gemensamt för dem var att det var litet underlag, att det var liten variation på ryttarnas vikt och att man mätte värden som puls, syresättning av blod etc tillsammans med data som mankhöjd och vikt. Någon bedömning av hur musklade hästarna var, hur de påverkas i längden och liknade har jag inte sett någon undersökning. Och inte hur väl de bär upp vikten, det har heller inte satts i relation till vad hästen bär i vanliga fall eller skador/sjukdomar/hållbarhet hos hästen.

Jag vet att det pågår en undersökning om islandshästar och hur de bär upp vikt..


www2.hipp.slu.se/fda/381sundkvistwestman.pdf


Här är just den studien. Kan fortfarande inte copy-paste med paddan, men jag har skrivit in adressen ovan. "En kvalitativ studie om gränser av ryttarens vikt på ridskola" Janina Sundkvist och Viktoria Westman
 
Men en ungefärlig maxvikt att rekommendera är 20% av hästens vikt... vilket då inte är rekommenderad ryttarvikt utan just maxvikt.
Jag känner till den rekommendationen.
Och ändå blev jag dumförklarad för att jag tyckte att det finns många hästar som lätt bär 100kilos-ryttare. Det skulle innebära att det krävs en 500 kg häst för att bära en 100 kg ryttare. Generellt väger nog våra halvblodshästar snarare mellan 550-700 kg beroende på storlek och kroppskonstitution...

Och sen kan man ju då fråga sig hur voltigehästar överlever med 3 voltigörer på ryggen... Det lär ju vara hyfsat vältränade människor, som kanske väger runt 50 kg/person. Visserligen inte långa stunder, men de är ju inte direkt stilla på hästryggen heller...
st-gallen-bild-2-voltige-sm-07_jpg.JPG


Jag är för forskning. Men ändå, forskning i all ära - man kan se ganska mycket genom att bara studera hästars beteende och hållbarhet. Jag ifrågasätter i många fall de låga maxvikter som sätts av ägare till stora ridhästar, där det handlar om så låga vikter att det blir löjligt om man tror att hästen inte orkar mer - givetvis förutsatt att det är friska hästar.
Vi har en svensk landslagsryttare i fälttävlan, en tämligen krävande sport, som väger 86 kg enligt den uppgift som google hittar. Hans häst har tävlat med den vikten på ryggen sedan den var ung (den vann unghäst-VM som 6-åring), den är nu 15 år och tävlar fortfarande på högsta nivå. Jag kan nog bara se det som att om ryttaren varit för tung för hästen så hade den inte hållit sig frisk så här länge.

Och som jag nämnde tidigare, om hästen hoppar och skuttar och brallar glatt med 100 kilo ryttare på ryggen, då kan jag inte tänka mig att det är för tungt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp