Längd- och vikttråd

Så fina du såg ju perfekt ut på den ponnyn, jag kanske ska ha en maxad D ändå

Det beror ju lite på hur man tänkt sig framåt i tiden, jag köpte henne som vuxen och tävlar bland stora hästar. Men vi man klättra i klasserna och slåss om placeringar på allvar är ofta en stor häst ett lättare val.
 
@Alvaostlund Jag är en vuxen ponnyryttare som enligt en del är för lång för mina ponnier. Tävlar dressyr och är kvalad MsvB bland stora hästar och domarna gillar oss som ekipage. Jag är 168 cm och ponny slutmätt på 141 cm
11953252_10206375610181002_379104117328777913_n.jpg


Jag har även en unghäst på fyra år som är lite lättare i typen. Hon är 144 cm.
12042829_10206594976905033_1961923856227013735_n.jpg
 
Jag har länge gått och funderat på om jag är för tung för att rida min häst..
Jag väger 73 kg och är 170 cm lång. Det är en kallblodstravare och Frieser korsning och ca 160 i mkh.
Vad tror ni? Och vad tror ni är ''maxvikten'' på hästen?
 
Jag har länge gått och funderat på om jag är för tung för att rida min häst..
Jag väger 73 kg och är 170 cm lång. Det är en kallblodstravare och Frieser korsning och ca 160 i mkh.
Vad tror ni? Och vad tror ni är ''maxvikten'' på hästen?
Absolut inte, de är ju grövre hästar dessutom. Både kallblodstravare och frieser har ju dock längre ryggar så kanske inte jätteviktbärande, men 90 borde inte vara nåt problem om den har bra kondition, muskler och inte toklång rygg. :)
 
Absolut inte, de är ju grövre hästar dessutom. Både kallblodstravare och frieser har ju dock längre ryggar så kanske inte jätteviktbärande, men 90 borde inte vara nåt problem om den har bra kondition, muskler och inte toklång rygg. :)

Gud vilken lättnad!! Då behöver jag inte oroa mig över att jag är för tung! Tack för att du tog dig tid att svara! :)
 
Jag har länge gått och funderat på om jag är för tung för att rida min häst..
Jag väger 73 kg och är 170 cm lång. Det är en kallblodstravare och Frieser korsning och ca 160 i mkh.
Vad tror ni? Och vad tror ni är ''maxvikten'' på hästen?
Svårt att säga maxvikten, särskilt när man inte har sett hästen, men min D-ponny skulle bära det utan problem! Du behöver knappast oroa dig. :)
 
Hur mycket tycker ni är maxvikten på denna ponny för regelbunden ridning några gånger i veckan?
Han är av rasen Quarter och är 147 cm

 
Hur mycket tycker ni är maxvikten på denna ponny för regelbunden ridning några gånger i veckan?
Han är av rasen Quarter och är 147 cm

Ponny skulle jag inte kalla den direkt, de är ju en fullstor häst i ibland ponnyformat, 80kg är nog inga som helst problem iallafall. Antagligen mer om de mer är skogsridning och inte reining o sånt som är lite mer påfrestande för ledern :).
 
Hur mycket tycker ni är maxvikten på denna ponny för regelbunden ridning några gånger i veckan?
Han är av rasen Quarter och är 147 cm


Jag tycker maxvikt på Quarter är lite svårt. Har en själv på 146 cm. Jag är 173 cm lång och väger runt 65 kg. Då tillkommer sadel på 17-18 kg. Min bär det utan minsta problem. Nu är min 8 år, välmusklad och vältränad. Det gör sitt till. Jag skulle vara försiktig med en 2,5-3 åring med att rida för långa pass tills den musklat sig samt hittat balansen.
Jag har haft tränare på min som vägt mer än mig och det har heller inte varit några problem, men det har ju varit enstaka tillfällen och inget regelbundet.
En westernsadel fördelar vikten bättre än vad en engelsk gör så man kan vara lite tyngre än vad man annars kanske kunde varit.

För att svara på din fråga så hade jag nog tyckt att runt 75-80 kg (plus sadel) hade varit max, men det beror som så ofta på hur balanserad personen är. Quarters har korta ryggar. Långa ryggar brukar vara svagare.
Det sägs att en häst kan bära uppåt 20-30% av sin vikt och en välmuskald Quarter ligger uppåt 450-500 kg. Do the math. ;)
 
Ponny skulle jag inte kalla den direkt, de är ju en fullstor häst i ibland ponnyformat, 80kg är nog inga som helst problem iallafall. Antagligen mer om de mer är skogsridning och inte reining o sånt som är lite mer påfrestande för ledern :).
Nej visst har du rätt i det, skrev mest ponny eftersom han ju faktiskt är ponny sett till cm. Tack för svaret, jag väger vara 60 kg och tränar reining.Men mamma som också rider honom dock mest skogen väger betydligt mer.
 
Jag tycker maxvikt på Quarter är lite svårt. Har en själv på 146 cm. Jag är 173 cm lång och väger runt 65 kg. Då tillkommer sadel på 17-18 kg. Min bär det utan minsta problem. Nu är min 8 år, välmusklad och vältränad. Det gör sitt till. Jag skulle vara försiktig med en 2,5-3 åring med att rida för långa pass tills den musklat sig samt hittat balansen.
Jag har haft tränare på min som vägt mer än mig och det har heller inte varit några problem, men det har ju varit enstaka tillfällen och inget regelbundet.
En westernsadel fördelar vikten bättre än vad en engelsk gör så man kan vara lite tyngre än vad man annars kanske kunde varit.

För att svara på din fråga så hade jag nog tyckt att runt 75-80 kg (plus sadel) hade varit max, men det beror som så ofta på hur balanserad personen är. Quarters har korta ryggar. Långa ryggar brukar vara svagare.
Det sägs att en häst kan bära uppåt 20-30% av sin vikt och en välmuskald Quarter ligger uppåt 450-500 kg. Do the math. ;)

Han väger ca 500 kg, han är ingen unghäst utan är 17 år gammal. och har en kort rygg.
Det är min mammas vikt jag funderar över , hon rider dock mest i skogen och någon enstaka tävling i trail.

tack gör svar =)
 
Han väger ca 500 kg, han är ingen unghäst utan är 17 år gammal. och har en kort rygg.
Det är min mammas vikt jag funderar över , hon rider dock mest i skogen och någon enstaka tävling i trail.

tack gör svar =)

Ska man följa den där formeln med 20-30% av hästens vikt så är 100-150 kg ok på din. ;) Fast då hade jag nog valt att räkna in sadeln i det. Skogsridning och lite trail är garanterat inga problem. :)
 
Ska man följa den där formeln med 20-30% av hästens vikt så är 100-150 kg ok på din. ;) Fast då hade jag nog valt att räkna in sadeln i det. Skogsridning och lite trail är garanterat inga problem. :)
Ja 100 kg väger hon då inte ;) kanske runt 80-85 max. Skönt å höra :)
 
Hur mycket orkar en relativt stor shettis (1 meter ca) att bära och vad är max måttet tycker ni om hur lång man själv som ryttare borde vara?:)
 
Hur mycket orkar en relativt stor shettis (1 meter ca) att bära och vad är max måttet tycker ni om hur lång man själv som ryttare borde vara?:)
Om du bläddrar lite i den här tråden så kommer du se att frågan är besvarad flera gånger tidigare. Jag vet att max längd och vikt för monté på a-ponny finns angiven. Är lite upptagen just nu så jag kan inte leta åt dig.
 
Hur mycket orkar en relativt stor shettis (1 meter ca) att bära och vad är max måttet tycker ni om hur lång man själv som ryttare borde vara?:)
40-50 kg kanske? Många som rider shettis är nog inte jättebalanserade o då blir ju vikten de kan bära mindre. Längd är jättesvårt.
 
Hej!
jag är 14 år och väger ca 55/60 kg, 160 cm lång. Jag har länge undrat vilken slags ponny jag kan rida, en del säger att jag kan rida shettisar och en del säger att jag knappt får rida c ponnys. Vad är rätt/fel?
vet att det är ju beroende på ras/hästtyp osv, men vad tänker ni?:)
 
Hej!
jag är 14 år och väger ca 55/60 kg, 160 cm lång. Jag har länge undrat vilken slags ponny jag kan rida, en del säger att jag kan rida shettisar och en del säger att jag knappt får rida c ponnys. Vad är rätt/fel?
vet att det är ju beroende på ras/hästtyp osv, men vad tänker ni?:)

Defintivt inte shettisar. Maxad b-ponny kan du nog rida nån enstaka ggn, pga längden då. Men c-ponny och uppåt storhäst! :)
 
Jag är lika stor som dig @korfstroganof och har en d-ponny, vi passar toppen och jag är verkligen lagom för honom. På ridskolan rider jag dock allt från små c-ponnysar upp till hästar på 170 i manken inget utav det ser konstigt ut och hästarna jobbar på väldigt glatt med mig uppepå!

Så jag tror nog att du kan rida allt från c-ponny och uppåt :up: Självklart så spelar även din balans en stor roll, en balanserad lite tyngre ryttare kan vara jobbigare än en obalanserad lätt ryttare.

Och som du säger så beror det mycket på hästtypen. Min är en maxad d-ponny, new forest - welshcob - ? och ganska så välmusklad. Han galopperar och busar i full fart om jag så vill det utan att det tycka det är jobbigt! Så jag tror nog att "perfekta" hästen hade varit en d-ponny :)
 
Oj det blev lite fel... Det ska stå "En balanserad lite tyngre ryttare kan vara lättare än ett obalanserad lätt ryttare"
Inte tvärtom som jag råkade skriva, haha, jag får väl skylla på att jag är väldigt trött idag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 128
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 037
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp