Långt till marken!

V

Vakanjaheta

Sitter här och funderar... en i stallet sa att de tydligen är värre att ramla av en shettis än ett stor häst på 1,75 för om man ramlar av shettisen är de inte så långt till marken och man hinner inte vrida sig så man hamnar på ett "bekvämare sätt". Hon menade då på att om man ramlade av den stora hästen så hinner man vrida sig och landa "rätt". Men det kan väl ändå inte stämma? Vad tror ni?
 
Sv: Långt till marken!

Jag tror faktiskt att det stämmer. För några somrar sen red jag till en ponny (korsning shettis/welsh - inte så stor med andra ord) och hon bockade av mig helt oväntat en dag och efter en stund svimmade jag. Jag reste mig iofs upp ganska fort men det gjorde ganska ont också.
 
Sv: Långt till marken!

Hm.. jag har alltid trott tvärt om! Men jag har ridit mycket småponny och kanske har lärt mej att vara snabb när jag trillar av ??! :rofl:

En b-ponny tvärnitade när vi red i full galopp i kolsvart mörker, jag for rakt över huvudet och landade på fötterna, höll fortfarande i tyglarna... Gör samma sak på storhäst.

Jag tror nog det varierar lite, hur man är van. Fast om man bara ramlar och inte tar emot sig, så gör det definitivt mindre ont att ramla från en liten häst än från en stor, förutsatt att man inte hamnar inunder eller ngt sådant då... Men det har nog inget med storlek att göra... (om man hamnar under) :crazy: hehe
 
Sv: Långt till marken!

tror me de stämmer. eller jag VET.. alla gånger jag ramlat av stora hästar hinner jag göra ne fin fri volt å landa på fötterna eller ev på rumpan. e de en liten häst jag åkt av så landar jag alltid illa så jag måset hinna göra min fri volt å då krävs minst 160 cm =)
 
Sv: Långt till marken!

Jodå det stämmer. Dottern ramlade av en shettis en gång och bröt armen! En större häst hinner man med att "förbereda" landningen ifrån på ett annat sätt. Man kan slå sig då också, men oftast blir det värre från en liten häst.
 
Sv: Långt till marken!

Men när man faller av en shettis så landar man ju oftast på fötterna. :D
 
Sv: Långt till marken!

Jag har alltid slagit mig värre när jag ridit större hästar/ponnyer än när jag ridit shettisar så jag skulle inte säga att det stämmer :p Shettisarna ramlade jag alltid av på rygg/rumpa och slog mig aldrig trots ett hyfsat stort antal avramlingar. Första gången jag ramlade av en häst så bröt jag armen :cool:
 
Sv: Långt till marken!

Katter som trillar/hoppar ner från balkongen på lägenheter i stan, dem som trillar från 2:a våning skadar sig/dör, men dem som trillar ner från 5:e våning klarar sig/småskador (givetvis undantagfall finns..)
Då dem som trillar från högre höjd hinner förbereda fallet och "spänna" ut tassarna/kroppen så farten minskas av luftmotståndet..

Det har gjort en undersökning i en gruva "nånstans", som var väldigt djup, och dem kunde inte förstå hur mössen kom dit ner, sen såg dem att mössen hoppade och "svävade" ner och landade smärtfritt och sprang iväg, då som gjorde sig stora och ökade luftmotståndet. 0Dem som hoppade från lägre höjd klarade inte lika bra..
....djurförsök på 70-talet:smirk:...

Dock kanske man inte har så stor koll på vilket som är upp och ner när man trillar av en häst, då det går oftast väldigt fort:angel:
 
Sv: Långt till marken!

Det stämmer enligt mina "upplevelser" alla förutom en...
Jag har aldrig "ramlat-ramlat" av min storhäst, de gånger jag har ramlat av honom, så har jag ALLTID landat på fötterna:D Så där stämmer det, jag har i alla fall ägt honom i 5 år nu så...

Förutom en gång då jag va i 13-års åldern, så ramlade jag av en skenande ardenner på ett fält, då slog jag mig illa...

När jag hade min min B-ponny ett år, så ramlade jag av var & varannan dag & slog mig... Kan då berätta att det va en liten :devil:häst som jämt skulle kasta av sin ryttare, på ett eller annat sätt...
Men det kanske beror på hur man ramlar av & i vilket tempo, & om hästen till varje pris ska ha av en. Som min ponny då skulle...:smirk:
MVH Jonni
 
Sv: Långt till marken!

Jag håller nog med.. Iallfall i huvudets tankar! =)

Jag rider bara 170+ hästar men jag har nog aldrig hunnit tänka hur jag ska landa.. Det har alltid gått för fort för att hinna planera min landning.. Man landar som man landar.. Men jag kan tänka att man landar mer på underkroppen för man hinner vridas innan man landar men på en shettis borde man ju typ skrapa upp hela ansiktet alt landa på överkroppen vilket måste göra såå mycke mera ont!

Jag skrittade ut ett större sto i skogen en gång som helt plötsligt gjorde en 180 grader sväng varpå jag vrids/slungas av och landar i full balans rakt på fötterna hållandes helt korrekt i tyglarna med fint, lagomt böjda armbågar. Problemet va bara att jag stod bredvid hästen och vi stod i fel riktning.. haha.. Hästen såg lika förvånad ut som jag!
 
Sv: Långt till marken!

Har aldrig varit med om (eller hört talas om) det... Eller så är det kanske för att man helt enkelt håller i sig hårdare om man är på väg att ramla av en stor häst, så att man inte landar så hårt eftersom det är längre till marken (Ironi! kvällsflumm)

Däremot har jag hört (och upplevt) att det gör MYCKET ondare att bli trampad på foten av en liten shettis än en stor nordis på 165+
Trycket fördelas på en mindre yta
 
Sv: Långt till marken!

Jag har oftare skadat mig när jag trillat av ponny än stor häst.. Men vet inte om det är en slump för att ponnyerna varit "värre" procentuellt sett? :p
Enda gången jag gjort illa mig när jag ramlat av "stor häst" var min egen på ca 154cm som bockade i en brant nedförsbacke och jag red barbacka. Efter de första sprången var jag nog redan rätt nära marken! :rofl:
 
Sv: Långt till marken!

Beror väl på hur högt ponnyn kastar upp en i luften också :crazy:
jag FLÖG av en nipprig shettis och jag minns att jag minnsan lyfte upp skallen :D men landat på fötterna har jag aldrig gjort...:angel:
 
Sv: Långt till marken!

Men när man faller av en shettis så landar man ju oftast på fötterna. :D

Inte när man flyger av över halsen. OK att jag är ganska vig, men frivolter från en shettisrygg? Nä, det får voltigörerna sköta :p
 
Sv: Långt till marken!

Hur trillar folk av då egentligen, när jag åker i backen hinner jag oftast inte ens tänka mer än helvete och sen ligger jag där. No way att jag hinner pkanera och vrida så att jag ska landa på minst smärtsamma vis...
Fet har för öbrigt alltid gjort ondare att trilla av en stor häst än en ponny av alla avramlingar jag sett och vart med om. Stora hästar rör sig snabbare och det är högre fallhöjd, med andra ord åker man av med större kraft!

Djur, katter, möss osv är inte skapta på samma sätt som oss, det är svårt att jämföra.

Man kan halka på gatan och spränga hela handen i msåbitar. Han kan hoppa av en häst, landa på fötterna och få hela fotleden krossad i småbitar (bägge fallen finns i familjen) likaväl som mah kan åka av helt utan skador. Dlumpen avgör hur olyckligt man faller, det har inget med höjden att göra.
 
Sv: Långt till marken!

Tvärtom skulle jag säga på grund av fysiska lagarna.
Men det primära är ju hurvida man är beredd på det eller inte jag har tex åkt av över ett hinder då hästen bestämde sig att hoppa rejält över hinderstöden. Var då inte beredd och helt enkelt avslappnad genom hela fallet skadade mig inte överhuvudtaget.
 
Sv: Långt till marken!

Jag har aldrig ridit shettis men kan meddela att när jag vurpade av shirestoet (ett par gånger ja) så gjorde jag illa mig varenda gång. Men så var det också 182 centimeter till backen. På den sträckan hinner man för övrigt lagom vända upp och ned på sig själv så att man faktiskt landar på huvudet med lite otur. Det borde inte vara möjligt nästan att göra det konststycket från en shettisrygg väl?
 
Sv: Långt till marken!

Jag tror hastigheten har större betydelse än höjden.
Om du ramlar av i full galopp på en storhäst borde vara värre än i trav på en shettis.
Fast jag vet en tjej som ramla av på en dressyrtävling och bröt handleden, hon föll av hästen i hälsningshalten.
 
Sv: Långt till marken!

Det är väl väldigt beroende på hur man ramlar av, i vilken gångart och så, men i viss mån tror jag att det kan stämma faktiskt.

När jag har ramlat av större hästar har jag kunnat landa "bekvämt", men däremot när jag blev avbockad av en liten B-ponny flög av över halsen och landade på nacken -.- Men det är ju samtidigt kortare om man bara glider av en shettis än att glida av en shire, typ.
 
Sv: Långt till marken!

Får jag välja så föredrar jag lägre fallhöjd:)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp