Långvarig dålig mage på valp

Daff

Trådstartare
Min 15 veckors valp har nu varit dålig i magen till och från i en vecka. Konsistensen på avföringen är "löst potatismos" och hon har inte haft någon sprutdiarre. Hon har inte heller behövt gå ut särskilt ofta, men väckt mig någon gång på nätterna.
Hon har fått ris i två omgångar vilket har fått magen att stabilisera sig och hon har haft okej avföring. När jag sen har fört in vanliga maten så har hon blivit dålig igen.

Hon äter gärna och hon är hungrig nu när hon har fått mindre portioner, hon dricker bra och är pigg i övrigt. Min kompis hund har nu också blivit dålig i magen och har diarré som är blodig, tankarna om att min valp smittat hennes hund finns såklart men hennes är alltså betydligt sämre än Doris.
Jag tänker att om det är något hon har ätit så borde det ha kommit ut nu och hon skulle vara bättre, när det är så här ihållande kan man då räkna med att det är nån bacill?


Hur bör jag hantera detta för att få henne bra i magen så fort som möjligt? Just nu kommer hon att få fasta igen och jag antar jag får försök fasa in henne på ris och kokt fisk imorgon, hur länge bör hon sedan äta det?
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Är hon avmaskad hos uppfödaren som hon ska? De kan bli lösa i magen om de har mask.

Vid dålig mage har jag fått rådet av veterinär att svälta ett dygn, sedan skonkost i 5 dagar efter att avföringen blivit normal och därefter under en 5 dagars period fasa in det vanliga fodret. Det finns diverse olika preparat att köpa på apoteket som hjälper till att stabilisera tarmfloran, själv brukar jag använda asidofilus vilket jag tycker brukar ge ett gott resultat.
Eftersom det är en valp så blir de uttorkade extra snabbt så se till att hon dricker ordentligt.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Jo hon är ordentigt avmaskad.

Jag har nog haft för kort tålamod då, när jag har börjar ge vanlig mat efter ett par dagar.... Ska köra efter de råd du har fått så ska det nog lösa sig. Ska iväg till apoteket nu för att köpa Canikur eller dylikt och se om jag hittar skonkost på djuraffären.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Man ska aldrig fasta små valpar. Vår chihuahuavalp har varit mycket dålig i magen innan vi kom fram till med hjälp av vet att han är överkänslig mot nöt och fågel. Hur som helst så det som har fungerat bäst för att stabilisera magen är Pro-Kolin, finns att köpa hos vet. Kostar ca 129:- för en 30 ml spruta. Prova oxå att byta matsort.:idea:
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Varför skall man aldrig fasta en valp?!
TS valp är ju 4 månader gammal och ingen "pytte-valp" på några veckor.

Som jag ser det så måste vara HELT avhängit på hur stora problem valpen har!

I TS skor så hade jag fastat valpen i 12-24 timmar - och ev. gett canicur eller diarsanyl under den tiden - och sedan kört över den på skonkost typ Hills I/D i minst 14 dagar. Små portioner lite oftare och se om det hjälper.

/Swat
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Har du kollat hur valpen ser ut i munnen? Min första hund hade problem med att tappa valptänderna (det slutade med att veterinären fick dra ut dem). Det jag ville säga var att han var dålig i magen och började tillslut att kräkas pga att det bildades bakterier i munnen mellan valptänderna och de permanenta. Bakterierna for ner i magen och gjorde honom dålig. Han blev bra efter att tänderna var fixade.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Hmmm jag tittar henne i munnen ganska ofta men då det är min första valp är jag lite osäker på hur hon ska se. Hur såg din hund ut när han hade sådana problem?
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Min valp är i gott hull och jag tror inte det är någon fara att låta henne fasta i upp till ett dygn.

Nu har jag köpt diarsinyl vilkent hon ska få i tre dagar och i morgon kväll ska hon hon börja få lite ris och nästa steg blir små portioner med ris och fisk, jag hoppas att det ska få ordning på magen.

Hills i/d - finns det enbart hos veterinärer? Jag var förbi Djurmagazinet för att kolla om de hade någon sk skonkost men det hade dom inte. Valpen är hos dagmatte under veckorna så jag skulle gärna ge något som är enkelt även för dagmatten att ge, vilket jag tar att Hills är.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Ska ärligt säga att jag inte kommer ihåg anledningen till att man inte ska fasta valpar, har för mig att det var ngn fara med blodsockerfall men är som sagt inte säker. Men det är i alla fall det rådet vi har fått från vet efter alla magproblem med vår valp, att valpar ska aldrig fasta. Vår valp 7 mån är äntligen hyfsad i magen om än väldigt känslig o vet har inte en enda gång rekomenderat fasta utan hela tiden klargjort att det är inte rätt väg att gå när det gäller valpar oavsett hur valpen är i hull.
 
Senast ändrad:
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Min valp är i gott hull och jag tror inte det är någon fara att låta henne fasta i upp till ett dygn.

Nu har jag köpt diarsinyl vilkent hon ska få i tre dagar och i morgon kväll ska hon hon börja få lite ris och nästa steg blir små portioner med ris och fisk, jag hoppas att det ska få ordning på magen.

Hills i/d - finns det enbart hos veterinärer? Jag var förbi Djurmagazinet för att kolla om de hade någon sk skonkost men det hade dom inte. Valpen är hos dagmatte under veckorna så jag skulle gärna ge något som är enkelt även för dagmatten att ge, vilket jag tar att Hills är.

Djurmagazinet säljer så vitt jag vet eukanuba intestinal som oxå är väldigt bra på upprörda magar.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Min leonbergervalp började bli risig i magen runt den åldern, bättrades på skonkost a la ris o kokt fisk etc men varje gång hon gått över helt till mat var hon bara ok några dagar sen diarre igen.. Inte roligt för hunden o inte roligt för matte, en leonberger kan diarrea rätt ordentliga mängder.. :crazy:

Efter att ha traskat flera vändor till vetten där de inte villa lyssna på mig när jag frågade om allergier så skickades till slut allergitester o hon var allergisk mot en hel radda med grejjer. Det tog en låååång behandlingstid med Flagyl och att helt gå över till specialfoder som hon tål innan magen var i skick igen. Totalt tog det nog två månader innan vi fått svaret på proverna, sen gick hon på Flagyl rätt länge. Så OM de inte skulle gå över så hade jag tänkt tanken foderallergi.
 
Sv: Långvarig dålig mage på valp

Huvva, jag hoppas verkligen inte att det är någon allergi :(, men jag kommer att ha det i åtanke.

Det börjar märkas att hon har varit dålig ett tag nu, hon har tappat lite i vikt och är väldigt hungrig. Det känns så hemskt att inte kunna ge henne mer mat när det märks att hon vill ha. När hon får ris blandar jag i vatten (har färdigt ris i kylen) och låter det svälla lite till och låter lite extra vatten åka med i matskålen, jag hoppas det ska ge lite bättre mättnadskänsla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: Ratax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 372
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp