Bukefalos 28 år!

Lantbruksarbetare, se hit!!!

Texaz

Trådstartare
Behöver lite råd....

På tisdag ska jag prova på att jobba med mjölkkor, något jag länge velat göra:)

Men nu känner jag mig rådvill när det kommer till löneanspråk:crazy: AG undrade vad jag begärde i lön, och jag sa att vi kunde prata om det när jag testat på (försökte vinna tid...). De som provat innan (tydligen ingen erfarenhet alls) hade fått 107:-, med helgtillägg på 50%
Känner mig enormt kluven nu, med hur jag ska "sätta" lönen!

Har enbart en 9-dagars mjölkningskurs från Blå stjärnan, hanteringskurs, smittskydd och Villkorade läkemedelsanvändningen som grund. Hjälpt till lite med köttdjur, drivit boskap till häst och haft några tjurar för eget bruk.

LÅNG erfarenhet av hästar, och jobbat med dessa i totalt (en hel del deltid) ca fyra år.

Vill inte lägga mig för lågt, då jag tror att jag kommer att kunna göra ett bra jobb, men vill å andra sidan inte safta i, då jag vet att mjölkbönder inte direkt lever i överflöd:crazy:

VAD är lagom att begära i lön???:confused:
 
Hej! Det var länge sedan. Något svar har jag tyvärr inte, men jag föreslår att du kollar med facket. Vad jag vet har Svenska Lantarbetareförbundet gått upp i Kommunal.
 
Säger att butros så får du ett bra argument till den lönen du begär.
Jag hade grundlön och fick ob/helger/övertid utöver det så om jag räknar på vad jag i snitt hade efter skatt i timmen var det 128:- med ob och 4 helgdagar. 5 års erfarenhet av kor och gymnasieutbildning . Det är inte fett ;) hade 107:- första året sen 112:- andra året i timmen innan skatt. Sen bytte jag gård och hade lite annat avtal.
 
Hej! Det var länge sedan. Något svar har jag tyvärr inte, men jag föreslår att du kollar med facket. Vad jag vet har Svenska Lantarbetareförbundet gått upp i Kommunal.
Jo, har viss koll eftersom hästskötare också ligger under kommunal, men frågan är ju egentligen vad som är skäligt att begära?
Lång djurerfarenhet men inte inom just kor/mjölkning. Att acceptera samma lön som de med noll erfarenhet (dessutom rädda för kor, de blev inte kvar på jobbet) känns inte ok, men vill inte lägga mig för högt heller...
 
Jag har inget egentligt att komma med när det gäller löneanspråket då jag bara praktiserat som frivillig på en kompis gård (vi byter hjälp och tjänster rakt av) men glöm inte bort att ha kul på jobbet bara, och glöm inte bort att kossor har humor och du hittar alldeles säkert en soulmate att retas med och gosa med. :)
 
Jag har inget egentligt att komma med när det gäller löneanspråket då jag bara praktiserat som frivillig på en kompis gård (vi byter hjälp och tjänster rakt av) men glöm inte bort att ha kul på jobbet bara, och glöm inte bort att kossor har humor och du hittar alldeles säkert en soulmate att retas med och gosa med. :)
Hehe, personlighet ja, han vi köper hus av var lite sur på två av sina igår...
De vägrade gå på boskapskärran. I fredags hade de raggat hjälp av polisen för att stoppa trafiken så de kunde driva den lilla flocken på 7st kor över "gamla E18". De här två vägrade att beträda vägen ;)
 
Hehe, personlighet ja, han vi köper hus av var lite sur på två av sina igår...
De vägrade gå på boskapskärran. I fredags hade de raggat hjälp av polisen för att stoppa trafiken så de kunde driva den lilla flocken på 7st kor över "gamla E18". De här två vägrade att beträda vägen ;)
I sådana lägen är en fungerande vallhund värd sin vikt i guld.
 
Jo, om korna är vana vid vallhund?
Jag frågade just om det.
Och de sade att det är bäst om de träffat hund förut i så fall.
De överväger kanske den saken ändå, de kände någon som hade duktiga hundar.
Däremot var de ju uppenbarligen inte förberedda på att dessa skulle strula.
De kom uppenbarligen dit utan problem. Hade det varit problemdjur hade han inte satt dem i den hagen där det måste korsas väg.
 
Jo, om korna är vana vid vallhund?
Jag frågade just om det.
Och de sade att det är bäst om de träffat hund förut i så fall.
De överväger kanske den saken ändå, de kände någon som hade duktiga hundar.
Däremot var de ju uppenbarligen inte förberedda på att dessa skulle strula.
De kom uppenbarligen dit utan problem. Hade det varit problemdjur hade han inte satt dem i den hagen där det måste korsas väg.
Det är bra att vänja kossorna med hund, gärna en eller flera som kan "valla in" kossorna. Vuxna oinvallade nötter är farliga för hundar, det krävs mycket pondus av dem för att flytta ovilliga kossor. I en perfekt värld vallas nöt in när de är kalvar.
 
Ja, precis. Det var det jag förstod när jag pratade med dem.
Han bara nämnde att han visste en tjej som hade duktiga hundar (han känner nog nästan alla där ute *s*.

Och de brukar inte använda hund vad jag förstår, de har ju inte egen heller så.
 
Behöver lite råd....

På tisdag ska jag prova på att jobba med mjölkkor, något jag länge velat göra:)

Men nu känner jag mig rådvill när det kommer till löneanspråk:crazy: AG undrade vad jag begärde i lön, och jag sa att vi kunde prata om det när jag testat på (försökte vinna tid...). De som provat innan (tydligen ingen erfarenhet alls) hade fått 107:-, med helgtillägg på 50%
Känner mig enormt kluven nu, med hur jag ska "sätta" lönen!

Har enbart en 9-dagars mjölkningskurs från Blå stjärnan, hanteringskurs, smittskydd och Villkorade läkemedelsanvändningen som grund. Hjälpt till lite med köttdjur, drivit boskap till häst och haft några tjurar för eget bruk.

LÅNG erfarenhet av hästar, och jobbat med dessa i totalt (en hel del deltid) ca fyra år.

Vill inte lägga mig för lågt, då jag tror att jag kommer att kunna göra ett bra jobb, men vill å andra sidan inte safta i, då jag vet att mjölkbönder inte direkt lever i överflöd:crazy:

VAD är lagom att begära i lön???:confused:
107 kr låter extremt dåligt ? Jag vet inte vad medellönen ligger på men det vet nog kommunal. Blir du duktig på ditt arbete och är pålitlig kommer du kunna få rejält mycket högre, det är jag säker på. Bra djurskötare är det ont om.
 
Hej! Det var länge sedan. Något svar har jag tyvärr inte, men jag föreslår att du kollar med facket. Vad jag vet har Svenska Lantarbetareförbundet gått upp i Kommunal.
Hej! det var länge sedan jag såg dig på bukefalos med tror jag?
Kul!

TS: Kommunal var också ett bra tips!
 
Hehe, personlighet ja, han vi köper hus av var lite sur på två av sina igår...
De vägrade gå på boskapskärran. I fredags hade de raggat hjälp av polisen för att stoppa trafiken så de kunde driva den lilla flocken på 7st kor över "gamla E18". De här två vägrade att beträda vägen ;)
Jag fick ju "äran" att mjölka in en spattig kviga eftersom jag var nybörjarmjölkare och hon nybörjarkossa. :nailbiting: Jag började retas med henne :devil: och se då klickade det till innanför hornen :idea: och sen var det bara jag som kunde mjölka henne om jag var i ladugården. Mjölkade nån annan henne så for benen och mjölkmaskinen åt alla håll samtidigt, (hon visste så väl att då blev det inget kramkalas efteråt), var jag inte där då gick det bra. Sen när det blev betesdags så "attackerade" hon mig varenda gång hon kom in för mjölkning, :o jag fick vinna fajten ungefär varannan gång. :D Kossor HAR humor. :love:
 
Vet av tidigare erfarenhet att det var svårt att få ett rakt svar från Kommunal, då gällde det lön för hästskötare....
Det beror på, var svaret, och ingen visste riktigt var de skulle hitta avtalet:crazy:
Tycker ju att det borde finnas någon lägstalön, har bara ryktesväg hört att det är 107:- som gäller, men vad som gäller och vad jag rimligen kan föreslå är ju lite olika saker.
Kan tycka att lång erfarenhet från djursidan borde öka på lite, även om jag inte mjölkat så fasligt mycket innan. Den mesta tiden handlar ju trots allt INTE om att mjölka utan om utfodring, skrapning mm. Där skiljer det sig ju inte så mycket från andra djurslag.
Får väl helt enkelt räkna på vad som ekonomiskt möjligt för mig att kunna jobba för (långa resor kommer ju att äta upp en del...)
 
Jag hade nog godkänt 107:- den första månaden, och sagt att sedan får vi omförhandla. Du har ju en massa erfarenhet som kan vara relevant, men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mycket nytta du har av den förrän du faktiskt kommit igång och arbetat. Efter den första månaden har du ju kommit in i arbetet och både du och bonden har svart på vitt sett din kompetens och kan lättare sätta ett pris på den.
 
Jag hade nog godkänt 107:- den första månaden, och sagt att sedan får vi omförhandla. Du har ju en massa erfarenhet som kan vara relevant, men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mycket nytta du har av den förrän du faktiskt kommit igång och arbetat. Efter den första månaden har du ju kommit in i arbetet och både du och bonden har svart på vitt sett din kompetens och kan lättare sätta ett pris på den.
Förvisso, men med tanke att det var den lön personer som ALDRIG jobbat med djur fick känns det lite lågt... Det är ju egentligen bara mjölkningen jag inte har stor erfarenhet av, men jag har mjölkat både uppbundet och i grop samt handmjölkat så tycker att det borde kunna väga över lite. Tror det är svårare att förhandla fram högre lön efter en månad, utan tänker att det är bättre att lägga sig på en acceptabel nivå direkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp