Bukefalos 28 år!

"Låsa" worddokument?

QuickStar

Trådstartare
Kan man på något sätt låsa ett word dokument så att det sen inte går att ändra i? (av annan person?)

Tex jag skriver ett som jag skickar till person x för vidarebefodring till person a så vill jag inte att person x ska kunna ändra i det, gärna läsa men inte ändra.

Går det? :o
 
Sv: "Låsa" worddokument?

Fast det går ändå att ändra i filen, det är bara att högerklicka på den och ta bort skrivskyddet.

Det du ska göra är att lösenordsskydda dokumentet. Kolla i länken eller använd dig av hjälpen i Word (F1). Se till att dina användaruppgifter är inlagda också.

Men det går ändå att kopiera dokumentet och klistra in i ett nytt dokument där det går att ändra det. Men då finns ju inte dina uppgifter i filen.
 
Sv: "Låsa" worddokument?

spara som pdf.

på mac finns det inbyggt stöd för utskrift till pdf oavsett ordbehandlare,
i office 2010 (windows) finns stöd för pdf inbyggt. Har du en äldre version av word får du installera en pdf-skrivare, finns sådana som är gratis.
 
Sv: "Låsa" worddokument?

spara som pdf.

på mac finns det inbyggt stöd för utskrift till pdf oavsett ordbehandlare,
i office 2010 (windows) finns stöd för pdf inbyggt. Har du en äldre version av word får du installera en pdf-skrivare, finns sådana som är gratis.

Jag brukar också spara som pdf. Men det går ju ändra i en pdf också om någon skulle vilja det...
 
Sv: "Låsa" worddokument?

klart det går, men då gör man ett aktivt val genom att ändra det och man råkar inte ändra något av misstag. Som jag ser det är PDF ypperligt för att skapa dokument som ser likadana ut oavsett vem som läser de, det blir inget tjaffs om att innehållet kan ändras osv. Alla typsnitt och format packas in i pdfen så det spelar ingen roll vad läsaren har för program eller operativsystem.

Det går inte att ändra innehållet i en pdf utan att exportera det till en ordbehandlare (i detta fall) och sedan skriva ut den på nytt.

Det man kan göra i det här fallet är att man skriver ut dokumentet som pdf och sätter en digital signatur på det.. då gör du det nästan omöjligt att editera då de digitala signaturerna inte går att flytta mellan dokument utan måste signeras varje dokument.

oavsett vilket så är det betydligt besvärligare att fiffla med en pdf än ett worddokument, om inte annat så eliminerar man risken att någon råkar öppna dokumentet och ändra ett datum eller något och spara över en befintlig kopia.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 771
Senast: verser
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 586
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 402
Senast: Barbabelle
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 841
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp