Bukefalos 28 år!

"Lasso" eller "pullstropp"

norrland65

Trådstartare
Läste att General Du Lupin har utrustning i Frankrike som inte är tillåten i Sverige.

Sk lasso eller pullstropp.

Hur funkar en sån? Är det en snara om underkäken som dras åt av tömmarna?

I såna fall måste jag säga att det är tur att den är förbjuden!

Norrland
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Precis så är det...... :(

Tur den är förbjuden..... :devil:
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Ja, man sätter runt den i underkäken genom munnen och fast tillsammans med bettringarna i tömmarna, sen behöver du oftast INTE alls "dra åt" i tömmarna.
I såna fall måste jag säga att det är tur att den är förbjuden
Varför då?
Är det bättre att hästen pullar så hårt att den blöder i munnnen efter varje jobb/tävling....eller blir en fara för sig själv och andra.
Nu vill jag inte se några svar som typ -är hästen inte reglerbar ska den inte tävla heller........
hälsningar gulan fd. gulla
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Just i det här fallet tycker jag att hästen borde fått dispens för att "skydda" de övriga i loppet ........alternativt blivit utkörd.......därmed inte sagt att jag är för användandet av lasso generellt. Förbudet borde gälla även i Frankrike enligt mig.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Typ,är hästen inte reglerbar skall den inte tävla....

Utan några våldsmetoder,vart skall gränsen gå?? :confused:

Det trevliga här är att man ser en tendens till att hästar mer och mer befrias från brutala utrustningsdetaljer.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

gulan skrev:
Ja, man sätter runt den i underkäken genom munnen och fast tillsammans med bettringarna i tömmarna, sen behöver du oftast INTE alls "dra åt" i tömmarna.

Varför då?
Är det bättre att hästen pullar så hårt att den blöder i munnnen efter varje jobb/tävling....eller blir en fara för sig själv och andra.
Nu vill jag inte se några svar som typ -är hästen inte reglerbar ska den inte tävla heller........
hälsningar gulan fd. gulla

det löste sig ju bra när dom fick ett bett tillverkat av "klurgubben" i Hälsingland Sverige :D i min på hästen... såg ju helt klart "reglerbar" ut!
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

lsz skrev:
Just i det här fallet tycker jag att hästen borde fått dispens för att "skydda" de övriga i loppet ........alternativt blivit utkörd.......därmed inte sagt att jag är för användandet av lasso generellt. Förbudet borde gälla även i Frankrike enligt mig.
Det tycker inte jag och jag blev väldigt irreterad när Tomas tyckte att inbjudna hästar ska få tävla med det de är vana vid...
Borde då inte Mr Mucleman få tävla på lasix?
Det finns en hel del "fula" utrustningsdetalger och medel i andra länder, så tillåter vi lasso, borde vi tillåta dem oxå... Det vill vi inte! :mad:

Å andra sidan tycker jag inte att just Lassot är så hemskt som man låter påskrina... men som sagt, ska det tillåtas, så sak allt annat oxå göra det! :crazy:
Rätt ska vara rätt! ;)
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag skrev att i det här specifika fallet borde han fått dispens för att skydda de övriga deltagande ekipagen......... alternativt bli utkörd .......alltså inte att jag tycker att man ska tillåta lasso generellt.

Nu löstes ju problemet i alla fall, men det kunde blivit riktigt farligt annars.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

lsz skrev:
Jag skrev att i det här specifika fallet borde han fått dispens för att skydda de övriga deltagande ekipagen......... alternativt bli utkörd .......alltså inte att jag tycker att man ska tillåta lasso generellt.

Nu löstes ju problemet i alla fall, men det kunde blivit riktigt farligt annars.
Joo då jag läste det, men jag tycker inte man skulle godkännt dispans överhuvudtaget, oavsett anledning!
Jag skrev inte heller att man skulle godkänna lasso, jag skrev att jag inte tycker man ska ge dispans eller godkänna något som från början inte är tillåtet i sverige! Inte ens om det är en inbjuden häst, vilket Tomas Nilsson tyckte man skulle!
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

gulan skrev:
Ja, man sätter runt den i underkäken genom munnen och fast tillsammans med bettringarna i tömmarna, sen behöver du oftast INTE alls "dra åt" i tömmarna.

Varför då?
Är det bättre att hästen pullar så hårt att den blöder i munnnen efter varje jobb/tävling....eller blir en fara för sig själv och andra.
Nu vill jag inte se några svar som typ -är hästen inte reglerbar ska den inte tävla heller........
hälsningar gulan fd. gulla

som hästägare ska man väl se till att hästen inte ÄR en fara för sig själv eller andra!!!(!) om hästen ligger på så hårt att man måste dra sönder munnen på den för att ha kontroll så tycker jag man ska göra någonting åt det i stället för att använda sån där "snara".
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

*Gotlandsrusset* skrev:
som hästägare ska man väl se till att hästen inte ÄR en fara för sig själv eller andra!!!(!) om hästen ligger på så hårt att man måste dra sönder munnen på den för att ha kontroll så tycker jag man ska göra någonting åt det i stället för att använda sån där "snara".
Grejen är ju att med lasot så behöver du inte dra i munnen alls, hästen lyssnar bra på det o är fullt reglerbar...
Är väl lika illa/värre att se kuskar på 100kg ligga raklånga och dra i t ex cresedo bett.. :crazy:
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Grejen är ju att med lasot så behöver du inte dra i munnen alls, hästen lyssnar bra på det o är fullt reglerbar...
Är väl lika illa/värre att se kuskar på 100kg ligga raklånga och dra i t ex cresedo bett..
Bra svarat! Precis så tycker jag ochså.
Typ,är hästen inte reglerbar skall den inte tävla....
Och det tror du travtränare och hästägare tar hänsyn till? Speciellt om det gäller en bra häst.......Sätt på ett skarpt bett och sen är det bara å dra......
Utan några våldsmetoder,vart skall gränsen gå??
Har du tänkt på att hästen kanske utsätts för mer våld utan snarbettet?
Det trevliga här är att man ser en tendens till att hästar mer och mer befrias från brutala utrustningsdetaljer.
Håller jag med om. Men jag tycker inte att snarbettet är en "brutal utrustningsdetalj", då man kan skada hästen bra mycket mer med ett skarpt bett.

som hästägare ska man väl se till att hästen inte ÄR en fara för sig själv eller andra!!!(!) om hästen ligger på så hårt att man måste dra sönder munnen på den för att ha kontroll så tycker jag man ska göra någonting åt det i stället för att använda sån där "snara".
Tycker jag med. Men vad hjälper det alla hästar i Sverige som har sönderpullade munnan?

Och givetvis ska hästar som blir inbjudna till ett lopp få använda sin utrustning. Mc Lobell fick ju ha sina båda huvudstänger då han kom för att tävla i Elitloppet. Självklart kan vi inte tillåta dopning av hästar som tävlar på Svensk mark. Jag tycker det är en jätteskillnad och en dålig jämförelse.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

*lånar knapp*

General du Lupin är en ganska speciell häst men han var inte på något sätt farlig i och efter defilering eller under loppet. Inte heller efter loppet. Han fick dispens för att defilera sist och ja, skötaren ledde honom från efter provstarten tills han skulle upp bakom bilen. Han gick att reglera i loppet att han felade var inte hästens fel. Tror ingen som var med i loppet tyckte att han utgjorde en fara. Däremot i värmningen var han inte kontrollerbar... och det höll på att gå illa när han sprang av banan eller om det var kusken som körde ut? Det gick lite fort och hjulet blev lite skevt.

Om det varit min häst hade jag nog dövat hästen på något sätt när jag ska ut och värma för första gången utan lasson men alla gör vi ju på olika sätt... Han värmdes alltså utan något i öronen. Kan det vara så att kretsen runt hästen gärna ville ha lasson i loppet och gjorde ett sista försök att få dispens? :angel:

Angående lasson, jag tror att det finns flera bett som är godkända i Sverige som är klart smärtsammare för hästen än en rätt använd lasso...
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

norrland65 skrev:
Läste att General Du Lupin har utrustning i Frankrike som inte är tillåten i Sverige.

Sk lasso eller pullstropp.

Hur funkar en sån? Är det en snara om underkäken som dras åt av tömmarna?

I såna fall måste jag säga att det är tur att den är förbjuden!

Norrland

Lasso och pullstrop är inte samma sak. Eller har jag fattat fel?
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Och givetvis ska hästar som blir inbjudna till ett lopp få använda sin utrustning. Mc Lobell fick ju ha sina båda huvudstänger då han kom för att tävla i Elitloppet. Självklart kan vi inte tillåta dopning av hästar som tävlar på Svensk mark. Jag tycker det är en jätteskillnad och en dålig jämförelse
Jag har för mig att MackLobell bara hade 1 huvudstång i elitloppet? *Humlan letar videofilm*

Som jag sa tidigare, så är lassot en sak, men det finns en hel del "ruskig" utrustning som faktiskt är tillåten utomlands... Godkänner vi lassot, ska vi godkänna dessa oxå om rätt ska vara rätt..
Lasix är en sak, och det är 96 timmar på det i sverige- Så så himla allvarligt är det ju inte här heller, även om det inte används.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 181
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp