Bukefalos 28 år!

"Lasso" eller "pullstropp"

Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Humelibumlan skrev:
Lasix är en sak, och det är 96 timmar på det i sverige- Så så himla allvarligt är det ju inte här heller, även om det inte används.

Kan man gradera hur allvarlig doping är i hur lång karenstid det aktuella medlet har?
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

solros skrev:
Kan man gradera hur allvarlig doping är i hur lång karenstid det aktuella medlet har?
Nej inte direkt.. men karenstiden har med verkningstiden att göra....

Nu är ju Lasix ett human medel och verkningstiden är oklar när det gäller häst... men generellt finns det ju olika tider för olika medel, just pga av verkningstid.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag har aldrig tänkt så att man kan gradera allvarlighetsgraden efter karenstid... Ett preparat kan ju ha kort karenstid men mycket stor påverkan. Är det ett mer allvarligt brott mot dopingreglementet att ge Streptocillin 13 dagar innan än Hipotrim 89 timmar före start? Naturligtvis är det allvarligare att använda preparat som är förbjudna i Sverige, men övrig gradering har jag aldrig funderat över. Intressant!

/solros- funderar vidare
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag har för mig att MackLobell bara hade 1 huvudstång i elitloppet?
Jag som inte ens jobbade med travhästar på hans tid..........Men har hört att han startade 2 gånger och första gånger fick han ha två stänger och den andra gången bara en eftersom han då var importerad till Sverige. Kan ha fel.......fy på mig då i så fall.
Som jag sa tidigare, så är lassot en sak, men det finns en hel del "ruskig" utrustning som faktiskt är tillåten utomlands...
Ok.......som vaddå tex?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Som bettplattor med "taggar" på, "taggband" du sätter på huvudstänger deras bett mm mm, listan kan göras ganska lång.....
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

gulan skrev:
Ja, man sätter runt den i underkäken genom munnen och fast tillsammans med bettringarna i tömmarna, sen behöver du oftast INTE alls "dra åt" i tömmarna.

Varför då?
Är det bättre att hästen pullar så hårt att den blöder i munnnen efter varje jobb/tävling....eller blir en fara för sig själv och andra.
Nu vill jag inte se några svar som typ -är hästen inte reglerbar ska den inte tävla heller........
hälsningar gulan fd. gulla

¨
AMEN! Håller helt och fullt med! Kunde inte svarat klokare själv :D
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

*Gotlandsrusset* skrev:
som hästägare ska man väl se till att hästen inte ÄR en fara för sig själv eller andra!!!(!) om hästen ligger på så hårt att man måste dra sönder munnen på den för att ha kontroll så tycker jag man ska göra någonting åt det i stället för att använda sån där "snara".

General du Lupin* (FR) har tjänat 20 512 862 kr TJUGO MILJONER!!!
Hade han inte haft sitt bett kanske han skulle vara slaktad för LÄNGE sen... Om man inte är insatt i verkligheten med travet hur hästarna "är" så är man förd bakom ljuset... ibland måste man andvända skarpare saker, det är bra för hästen själv, han slipper "stressa upp sig o bli tokig"....
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Som bettplattor med "taggar" på, "taggband" du sätter på huvudstänger deras bett mm mm, listan kan göras ganska lång.....
Då kunde du väl ha gjort listan
längre.......
Bettplattor med taggar på.....Ja, det låter ju inte så roligt förstås. Taggband på bettet.....nä.....det kanske kunde gå under djurplågeri. Efter 11 år i Italien har jag sett ganska många olika varianter på utrustning, men aldrig detta.
Taggband på huvudstången är inte så farligt tycker jag.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

solros skrev:
Jag har aldrig tänkt så att man kan gradera allvarlighetsgraden efter karenstid... Ett preparat kan ju ha kort karenstid men mycket stor påverkan. Är det ett mer allvarligt brott mot dopingreglementet att ge Streptocillin 13 dagar innan än Hipotrim 89 timmar före start? Naturligtvis är det allvarligare att använda preparat som är förbjudna i Sverige, men övrig gradering har jag aldrig funderat över. Intressant!

/solros- funderar vidare
Jag har nog inte heller direkt tänkt i de banorna, alltså ju allvarligare desto längre karenstid..Utan snarare på hur lång tid medlet påverkar och härjar i hästens kropp...
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

var inte riktigt så jag menade att det skulle lösas. man kan ju rida dem, skritta mycket mmm... det finns många olika "metoder " för att få hästarna lugnare...
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

gulan skrev:
Då kunde du väl ha gjort listan längre.......
Bettplattor med taggar på.....Ja, det låter ju inte så roligt förstås. Taggband på bettet.....nä.....det kanske kunde gå under djurplågeri. Efter 11 år i Italien har jag sett ganska många olika varianter på utrustning, men aldrig detta.
Taggband på huvudstången är inte så farligt tycker jag.
hälsningar gulan fd.gulla
Just italien är väl ett land där det mesta är tillåtetet i utrustningsväg? Har inte själv varit där, men har en hel del kompisar som vart där o jobbar och som berättat en hel del om vad som var tillåtet, och med tillåtet menar jag nu inte att alla använder det! :crazy:

Taggar på huvudstång eller töm tycker jag är ruskigt...
Listan kan säkert göras milslång på utrustning som tillåts i andra länder, men det känns lixom som det kvittar att sitta och räkna upp massa olika saker..
En del saker tycker jag borde få vara tillåtet i sverige, andra är jag glad att vi slipper..
Men just grejen att man tillåter man en sak, i detta fallet lasso, så ska man tillåta allt det andra oxå... och då är vi lite ute på farlig mark.. :smirk:
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Taggar på huvudstång eller töm tycker jag är ruskigt...
Det är ju inte så att taggarna går in i huden och det blöder. Men visst, jag tycker ochså att det räcker med huvudstång om man nu måste ha en.

Just italien är väl ett land där det mesta är tillåtetet i utrustningsväg?
jo, och det ju inte alltid så skoj förstås.
En del saker tycker jag borde få vara tillåtet i sverige, andra är jag glad att vi slipper..
I alla fall för hästar som gästar Sverige i inbjudna lopp.
Men just grejen att man tillåter man en sak, i detta fallet lasso, så ska man tillåta allt det andra oxå... och då är vi lite ute på farlig mark..
Jag tycker det beror lite på. Pullsnara kan i många fall vara bra mycket vänligare mot en hårt pullande häst, än ett skarpt bett. Vad jag förstår så är mycket förbjudet i Sverige ur säkerhetssynpungt, både för hästar och kuskar. Tex taggar i munnen, det kan ju skada rejält, även om taggarna inte är taggtråd, så där är vi inne på djurskydd, likaså på villka bett man får och inte får köra på.
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Det är ju inte så att taggarna går in i huden och det blöder. Men visst, jag tycker ochså att det räcker med huvudstång om man nu måste ha en.
Nåja, jag har sett hästar blöda av taggar när jag var i tyskland.. :mad: Dock ingen utrustning jag hade i mitt stall..


jo, och det ju inte alltid så skoj förstås.

I alla fall för hästar som gästar Sverige i inbjudna lopp.
Men tycker du på fullaste allvar att vi ska tillåta inbjudna hästar tävla med det den får göra "hemma", alltså som bla. ovan beskrivet, hobblers, dubbla huvudstänger, alla dessa bett som är tillåtna utomlands osv?

Jag tycker det beror lite på. Pullsnara kan i många fall vara bra mycket vänligare mot en hårt pullande häst, än ett skarpt bett. Vad jag förstår så är mycket förbjudet i Sverige ur säkerhetssynpungt, både för hästar och kuskar. Tex taggar i munnen, det kan ju skada rejält, även om taggarna inte är taggtråd, så där är vi inne på djurskydd, likaså på villka bett man får och inte får köra på
Vi är helt på samma linje här och jag tycker det är bättre att sätta på ett lasso än tok dra i en häst... Men kruxet blir ju att tillåter vi lassot, så ska vi tillåta ALLT det andra som är tillåtet i andra länder oxå... Så vart ska gränsen dras?
Tillåta en häst tävla på lasso för att den respekterar det, men inte den hästen som pullar ändå och drar sönder hela sin käft?
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

*Gotlandsrusset* skrev:
var inte riktigt så jag menade att det skulle lösas. man kan ju rida dem, skritta mycket mmm... det finns många olika "metoder " för att få hästarna lugnare...

Det går att få dom lugna hemma på många olika sätt... Men när du kommer ut på banan då vet hästen vad som gäller, snällaste hästen kan bli ett monster, tro mig ;)
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag tycker att all utrusning om gynnar hästen att prestera sitt yttersta med minsta möjliga skada ska tillåtas. Har ingen personlig erfarenhet av "lasso" men om hästen funkar på just det och hästen mår bra på det så har jag svårt att förstå varför det ska vara mot reglementet. Vad är bäst? Att ha en lugn och sansad häst på en utrustning som mildrar lr en het häst med en utrustning som gör mer skada än nytta?
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Montéryttare skrev:
Det går att få dom lugna hemma på många olika sätt... Men när du kommer ut på banan då vet hästen vad som gäller, snällaste hästen kan bli ett monster, tro mig ;)

Vet jag med...skrittar med LÅNGA tömmar och tittar på blommorna :p så fint hemma, för att på tävlingsdagar bli rena Monstret :eek:
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Najtan Tabac skrev:
Jag tycker att all utrusning om gynnar hästen att prestera sitt yttersta med minsta möjliga skada ska tillåtas. Har ingen personlig erfarenhet av "lasso" men om hästen funkar på just det och hästen mår bra på det så har jag svårt att förstå varför det ska vara mot reglementet. Vad är bäst? Att ha en lugn och sansad häst på en utrustning som mildrar lr en het häst med en utrustning som gör mer skada än nytta?
Nu upprepar du ju vad jag har sagt tidigare när det gäller lasso :smirk:
Men grejen är ju att vart ska man dra gränsen? Tillåter man en sak, så kan man ju knappast förbjuda en annan... T´ex min häst är jätte fin att köra på ståltråd i munnen och har en super fin bjudning på upploppet om jag sätter taggtråd på svansremmen.. Ska det var ok, då? Det gör ju att den presterar sitt bästa och det gör den inte heller illa om den uppför sig på rätt sätt.. :crazy:
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag tänkte bara skriva vad jag har hört om lasso....
Det är en snara som man lägger runt tungan (som tungband) och sätter fast i tömmarna tillsammans med bettringen. När hästen sen ligger på bettet så dras snaran åt om tungan. Detta är obehagligt och hästen slutar dra.
Hörde om nån häst från Frankrike som kom hit som gäst. Han hade lasso hemma men fick inte ha det här... Tränaren (?) sökte dispans och fick ok av veterinär men nej av stc. M
an kan ju anta att om vet tycker det är ok så borde ju inte hästen ta skada.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 181
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp