Bukefalos 28 år!

"Lasso" eller "pullstropp"

Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Men tycker du på fullaste allvar att vi ska tillåta inbjudna hästar tävla med det den får göra "hemma", alltså som bla. ovan beskrivet, hobblers, dubbla huvudstänger, alla dessa bett som är tillåtna utomlands osv?
Som jag sa tidigare så är mycket förbjudet i Sverige för säkerhetens skull för hästar och kuskar. Mest för hästen kanske. Hobblers.....ja varför inte. (vilken sjtärntravare i Europa går med sånna?) StC anser att anordningen är riskabel och därför får man inte ha det, dubbla huvudstänger..........ja, varför skulle inte en inbjuden häst få ha det? Betten ja.....bett med taggar, jag har verkligen aldrig sett det, det kallas djurmisshandel och hästen kan få stora skador i munnen. Jag tycker att bedömmning måste ske från fall till fall.
hälsnigar gulan fd.gulla
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

jari skrev:
Vet jag med...skrittar med LÅNGA tömmar och tittar på blommorna :p så fint hemma, för att på tävlingsdagar bli rena Monstret :eek:

Det är lustigt att just LÅNGA tömmar/tyglar har en sån avstressande effekt på dom små liven :o :D Har många månster i min arsenal.. haha...
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

gulan skrev:
Som jag sa tidigare så är mycket förbjudet i Sverige för säkerhetens skull för hästar och kuskar. Mest för hästen kanske. Hobblers.....ja varför inte. (vilken sjtärntravare i Europa går med sånna?) StC anser att anordningen är riskabel och därför får man inte ha det, dubbla huvudstänger..........ja, varför skulle inte en inbjuden häst få ha det? Betten ja.....bett med taggar, jag har verkligen aldrig sett det, det kallas djurmisshandel och hästen kan få stora skador i munnen. Jag tycker att bedömmning måste ske från fall till fall.
hälsnigar gulan fd.gulla
Enkelt svar- Helt enkelt ska det inte få användas för att det är förbjudet i sverige.
Och de hästar som inte klarar av att tävla utan sin i sverige förbjudna utrustning, får väl snällt stanna hemma!
Visst är det tråkigt att missa världstjärnor pga av detta, men hur ofta händer det egentligen att någon stannar hemma för att vi inte tillåter deras utrustning? :confused:

Tror knappast det gynnar travet, som redan har ett ganska dåligt rykte, att låta utlänska hästar tävla på i sverige förbjuden utrustning...

Minns Delibrate Speed och det hallå i media det blev efter att han tävlat med upp bundna näsborrar... Känns tråkigt att travet ska få ännu mer dålig reklam pga. inbjudna gästers "olagliga" utrustning...
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Inte för att det riktigt har med tråden att göra, men jag minns faktiskt helsidor i Expressen eller Aftonbladet när jag var liten men bilder på hästar med taggiga bettplattor och såna där taggar man hade på tömmarne.

Har för mig att det hade att göra med nån fransos som tävlade med otillåten utrustning inför något Elitlopp men det är säkert över 20 år sen så vad det var för häst kan jag ha blandat bort. :o

/// ghost
 
Sv: "Lasso" eller "pullstropp"

Jag håller med dig! Utrustning som inte är tillåten i Sverige ska inte få användas på dispens av utländska hästar som blivit inbjudna. Vill de vara med att köra om våra pengar får de hålla sig till de regler som finns här. Vad som bör vara tillåtet eller förbjudet enligt de svenska reglerna är ju en annan diskussion...

Vad tror ni fransmännen skulle säga om vi kom ner och sa: nä, vi behöver inte göra si eller så i Sverige, ni får ge dispens... Då skulle "rockdelegationen" snabbt rycka ut och tala om hur det ska vara i Frankrike. Sen skulle det vara slutdiskuterat.

Alla utom norrmännen får köra med pisk i Oslo Grand Prix för de utländska hästarna är vana vid det... :smirk:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 345
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp