Lasta föl

F

Falk

Hur skulle ni göra vid lastning av föl (6 mån) som inte är så mycket hanterad? "Rensa" transporten? Lägga in spån? I den tranporten jag tänkte använda mig av går det inte att ta bort bommen fram, hur skulle ni göra då?

Tacksam för svar :)
 
Hur du ska göra beror ju helt på hur pass långt du kommit i övrig hantering.Jag antar att det är bråttom att köra hästen eftersom du tar transportträning före grundhanteringen.

Är hästen helt "rå" och du är tvungen att transportera den kan du fylla upp framför bommen med exempelvis halmbalar för att minska skaderisken.

Ska hästen stå lös är det jätteviktigt att kolla så att framdörren inte går att få upp (eventuella "öppningssnören" på insidan måste tas bort eller "säkras" på annat sätt)
 
Jag körde min när han var prick 6 mån. Tömde allt utom frambommen, lade paddar runt där mellanväggen ska fästa. Ganska mycket halm, och så hö både fram och bak (så fölet kan äta hur den än väljer sig att stå).

Min var ju visserligen ganska mycket hanterad och van att följa mig när jag leder, så han gick bara in i släpet när jag gick före! Sen gick jag ut och stängde, det tog inte ens en minut att lasta fast jag var själv!
 
Det är ett islandsföl som har gått i storflock i "hela" sitt liv som jag har köpt och nu ska jag alltså ta hem honom...
Jag tänkte också på om jag skulle fylla upp framför bommen men hur gör jag då vid urlastning? tänk om han hinner ta sig ur innan jag knäppt fast grimskaftet... Hörs det att jag e lite nervös :D
 
Du ska ju låta fölet stå lös i transporten med mellanväggen borta och halm- eller höbalar framför bommen.

När du ska lasta av kan du ju antingen öppna bakifrån och försöka få tag på fölet innan den bestämmer sig för att gå av själv. Du får ju ha med ett par medhjälpare som kan hjälpa dig att dels öppna och dels någon/några som kan fånga fölet.

Om du känner att inte det funkar kan du ju kanske backa till släpet till stallet eller till en hage och där då låta fölet själv gå av (in i box eller hage).

Eller så kan du lägga halm/höbalarna på så sätt att du kan flytta/ta ut balarna och därigenom ta dig in genom komma åt fölet medan några medhjälpare sedan öppnar luckan.

Lycka till, ta det lugnt, stressa inte dig själv eller fölet.
 
Lugn.....det brukar gå bra och det är sällan fölen "slänger" sig ut.

Troligen tycker den att det är tryggare i transporten än ute i den "nya" världen.
Balarna brukar gå att ta ut genom framdörren innan du kliver in.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 397
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp