M

Monsterkyss

Jo, det händer ju att man orkar dra sig ut på tävlingar lite då och då med medryttarhästen och nu till våren ska jag skaffa grönt kort också, så det lär ju bli fler tävlingar än bara de inom klubben.
Men när man nu ska ut och tävla, behövs det ju en transport. Och om "min" häst nu ska åka i den ensam, vilken sida ska han då stå på? :angel:
Han är också lite osäker vid lastning, använder stigbett på honom när han ska upp i transporten. Någon som vet hur man kan träna bort den här osäkerheten? Så man slipper stå och lirka med honom när man väl ska ut och tävla. Finns ingen transport att träna med i stallet, men finns det övningar man kan göra som inte kräver tillgång till transport? :angel:
 
Sv: Lastning

När du transporterar häst själv ska den stå på vänster sida, alltså närmast mitten av vägen annars blir det lätt ostadigt, särskilt om hästen trampar runt.
Men ska du träna just lastning så måste du ha en transport. Visst kan du träna ledarskap och tillits-övningar utan transport men jag tror inte att det kommer lösa problemet eftersom det verkar vara transporten som är problemet?
 
Sv: Lastning

Du kan ju alltid träna på att gå på olika konstiga underlag, pressenningar, träskivor osv.
Sen är ju transporten ofta mörk att gå in i så led in hästen i stallet utan att tända där först. Litar han på dig då så blir det nog lite lättare med transporten.
Givetvis är det lättast att träna med transport men ibland får man prova andra vägar.
 
Sv: Lastning

Klart du kan träna utan transport. Träna att gå med honom, att han ska ha fokus på dig och följa dig hur du än går, svänger, stannar, springer etc så ska han följa (tänk "träna fot" med hund). Om det fungerar så har du en bra grund när ni ska lasta sedan. Du kan också (om du har möjlighet) träna på att gå igenom trånga passager, gå in i mörker etc. Kanske kan du lägga upp bommar som en "gång" och gå igenom där. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 391
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp