Lastningsproblem!

Y

Yamaha

Vår ponny har börjat strula vid lastning. :mad:

Vi köpte honom i somras och han har gått på transporten som en klocka, oberoende vem som lastar.

Ponnyn är dotterns och hon har för det mesta lastat själv. Hon är nio år. Så förra tisdagen när vi skulle iväg på hoppträning och hon skulle lasta så bara sprang han bredvid och slet sig. Han sprang iväg till dom andra hästarna och som den godisgris han är så var det bara att hämta havrehinken och ruska lite lätt så kom han glatt springande.

Sedan gick det bra att lasta om vi var två, en som tryckte på lite lätt bakifrån.

I tisdags skulle vi iväg igen. Den här gången skulle jag lasta för att undvika samma missöde. Trodde jag, ja.. :smirk: Han drog iväg nästan direkt och i halkan hade jag ju ingenting att sätta emot. Gissa om jag var arg!! :devil:
Lätt att fånga in igen, men så här kan vi ju inte ha det. Nu har jag tillgång till en jättebra NH-tränare, så fortsätter det så måste jag ringa henne. Men jag tänkte först kolla om det är någon här som har något tips på hur jag ska bära mig åt.

Det är ingenting som har hänt som kan vara orsaken. Han är bara extremt tjurskallig just nu (kanske fällningen?) och jag upplever det som att han är kaxig och helt enkelt gör sitt bästa för att ta över. Men det vägrar jag gå med på!!

Vi ska iväg ikväll igen och iom att han nu har "vunnit" två gånger så kommer han ju med stor sannolikhet försöka igen. Jag måste sanda uppfarten, men sedan då??

Ge mig era bästa tips!! :bump:
 
Sv: Lastningsproblem!

Bara var mer envis än hästen. Han har förmodligen kommit på att börja testa er, sånt kan komma ett bra tag efter man köpt en häst, då den blivit van vid miljön och lite mer säker på sig själv. Är man bara envisare än hästen och inte låter den vinna så brukar det gå över eftet ett tag.

Lycka till
 
Sv: Lastningsproblem!

Ring nu. Innan ponnyn hunnit ta kommandot.

/P Döben
 
Sv: Lastningsproblem!

Min arab var jättesnäll att lasta. En gång när jag skulle göra det var jag lite slarvig, eftersom han var så snäll. Vet inte vad som hände men jag var ouppmärksam och han backade och jag tappade honom. Helt onödigt för han drog egentligen inte, jag var bara inte med eftersom han ju alltid gick på så snällt. Han sprang iallafall iväg en bit. Efter detta tog det några gånger innan han blev som vanligt igen. Han hade ju lyckats en gång och tänkte väl att han kunde göra det igen. Jag använde mig av linor som jag använde som " stoppväggar" Efter några gånger kunde jag ta bort linorna.
 
Sv: Lastningsproblem!

Hej!

Min häst brukade hålla på å strula vid lastning. Vi var inte ute å åkte alls mkt men vi fick hålla på 30min varje gång. Var jättesnäll många år å så en dag ville han inte!
Så när jag skulle åka å tävla en dag för ca 1år sedan så började han igen. Vi hade en resa på 2timmar framför oss å jag ville inte att han skulle slösa massa energi på å bråka så jag tog av mig jacka å sattte över hans huvud, snurrade runt lite så han blev lite oorienterad men pratade hela tiden me han så han visste att man var där. Å sen raka vägen in i transporten! Han hade väl inget annat val eftersom han inte såg nåt. Sen dess har han faktiskt vart snäll.

Det är väl självklart bättre med Nh tränare men det här funkade för min häst. Hellre det än å ödsla massa energi på bråk.

Lycka till!
 
Sv: Lastningsproblem!

Hej!

Förstår att du blir irriterad, men försök att svälja det ;) Låt det inte gå ut över hästen.

Det är jättesvårt att veta vad det beror på. Kan han ha tyckt att det har hänt något obehagligt i transporten? Ibland kan man köra lite för oförsiktigt med transport även om man tycker att man kör försiktigt.

Skulle ta hjälp av tränaren direkt om jag var du, och försöka fundera ut anledningen, så det inte börjar om igen! Lycka till!
 
Sv: Lastningsproblem!

Hej!

Förstår att du blir irriterad, men försök att svälja det ;) Låt det inte gå ut över hästen.


Jag blev skitirriterad :devil: rent ut sagt men jag skulle aldrig låta det gå ut över hästen. Jag är en vuxen människa som förstår att då blir det aldrig bättre, bara tvärtom. :)

Igår gick det iaf skapligt. Min man tog på sig skinnhandskar och tog honom. Han försökte springa bredvid och smita men min man orkade hålla honom så det lyckades inte. :devil:
Sen tog jag ett körspö och bara lade det på sidan (åt det hållet som han springer bredvid på) så då gick han så snällt på.

Förhoppningsvis så har han lärt sig men förmodligen kommer han testa lite till. Vi ska göra på samma sätt några ggr till och sedan testa att jag lastar honom. Bråkar han då med så ringer jag garanterat min tränare.

Tack alla för era svar!! :bow: :)
 
Sv: Lastningsproblem!

Kan ni inte parkera transporten så ponnyn inte har någon möjlighet att springa brevid? Min häst har en tendens att trycka åt vänster när man lastar, inte kasta sig eller så men det är det hållet han går åt om han vill försöka något. Så jag parkerar mitt släp längs en vägg och då går han på utan att försöka gå åt något håll.
Hur fungerar ponnyn i övrigt, testar han er där också? Förhoppningsvis är det ju bara lastningen han prövar er i. Hade en ponny som testade mig under hela tiden jag hade honom, först inom dressyren, sedan vid uteritterna (vilket jag ärligt talat aldrig fick riktigt ur honom) och sist vid lastningen.
Vad är ponnyn vad vid för släp, har han åkt brett eller smalt tidigare? Har han åkt mycket?
 
Sv: Lastningsproblem!

Att lasta i en repgrimma kan vara en bra idé efter som man har lite mer att säga till om då. Vanlig grimma=hopplöst. Träns=gör illa hästen i munnen. Vår svårlastade ponny fick vi hjälp med av en NH-tränare och lastade honom genom att skicka in honom först, med repgrimma. När han blev stark, gjorde repgrimman susen :smirk:
 
Sv: Lastningsproblem!

Vad bra att det går med er två vuxna. Jag tycker ni ska lasta ponnyn ngn gång utan att åka iväg på ngt "jobbigt" (träning osv) om ponnyn just nu är som du skriver litet allmänt anti. Den kanske behöver en period vila så att den blir sitt glada jag igen.

Naturligtvis ska den inte komma undan lastning. Men lasta på - låt stå inne 5 minuter, lasta av - ge lite godis och släpp ut i hagen igen.

Målet måste ju vara att han ska gå in igen med din dotter.
 
Sv: Lastningsproblem!

Jag skulle nog motsätta mig repgrimma inom lastning ganska hårt med tanke på att den KAN inte gå sönder om något händer. I sådana fall är nog ett stigbett + grimskaft + grimma mycket bättre.
 
Sv: Lastningsproblem!

Den b-ponny min dotter hade innan brukade springa in i transporten. Han brukade agera "draghjälp" på tävlingsplatser för att andra lättare skulle kunna lasta sina ponnysar. Men plötsligt en dag gjorde han precis som er. Han stannade till lite, men kunder riktigt se :devil: glimma till i ögonen. Sen tryckte han ut bohgen, tvärade och drog. Man har inte en chans. Och så dum man känner sig!!! Och förbannad blir man.

Den här ponnyn är domainat och med jämna mellanrum fick man tala om vem som bestämde.

Mitt råd: Ändra ingenting. Inga repgrimmor eller flytta transport eller mata in ponnyn. Han ska kunna gå in om du säger åt honom att göra det. Var två vuxna och lasta ett tag. Han gitter inte testa hur länge som helst.

Med vår räckte det att jag gick ut på stallplan och ställde mig bakom dem då dottern lastade, med ett dressyrspö i handen. Behövdes det så slog jag det mot mitt ben så det lät, då hoppade den lille fegisen glatt in i transporten.:crazy:
 
Sv: Lastningsproblem!

Naturligtvis skifta till en vanlig lädergrimma när hästen är på släpet och INTE sätta fast hästen i repgrimman. Vad menar du skulle kunna hända i övrigt med repgrimman? Ett bett skulle också kunna orsaka mycket skada om det gick riktigt fel. NH-tränare lastar i repgrimma.
Vad jag menar är att man har mycket mer att "säga till om" med en repgrimma om hästen utnyttjar sin styrka. Naturligtvis kan det vara bra att ta hjälp av en NH-instruktör några gånger så att man hanterar det hela på rätt och följsamt sätt med eftergifter så fort hästen gör rätt och inte agerar för långsamt. Jag var själv väldigt konservativ till NH från början, men fick ge efter då det fungerade utmärkt på vår ponny. Lastningsbekymren avtog helt och han lastades senare på högst 1 min och i positiv anda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 597
Senast: squarepants
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 648
Senast: Buck
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 134
Senast: Beritas
·
Träning Ännu en lastningtråd blir det här nu. Har en häst som i somras började krångla vid lastning. Tidigare har det inte varit några problem...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Snoken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp