Bukefalos 28 år!

Lastproblem

S

starlet77

Hur skulle ni göra med följande hästar?
Häst 1: Går jättesnällt in i transporten, nästan travar in ibland, men backar direkt ut så man hinner aldrig stänga.
Häst 2: Man får i bästa fall fram honom till lemmen, sedan ställer han sej rätt upp samtidigt som han kastar om, man har inte en chans att hålla kvar honom.

Tackam för några råd...
 
'sånt är jobbigt när de inte funkar..
men med häst1 hade jag berömt honom jättemkt och gett massa godis typ morötter havre o liknande..så att han får ett förtroende att stå kvar..men jag vet inte de kanske du redan testat?
Med häst2 är de lite värre..jag hade ett liknande problem med min ponny..han hade bestämmt sig att inte gå in.. då tog vi två linor bakom som liksom ramade in honommoch så gick dom två personerna som höll i linorna mot varandra..och så fort han tog ett steg bakåt så drämde den ena till med ett spö o baken och då gick han framåt(inte hårt, men så han fatta att han skulle gå fram)..och tillslut så gick han in i transporten..och nu är det inga problem alls att lasta! hehe hoppas du kan få ut något av mina veliga förklaringar!..hihi
Lycka till o hoppas att de löser sig :bump:!
 
Jag har provat med allt möjligt gott, men problemet är att det går för snabbt ut igen för att hon ska hinna förstå att det ens finns nåt gott....
På häst 2 (kompis häst) har vi provat med linor men han blir så stark när han svänger om att man liksom bara flyger med.
Min kompis åker aldrig med sin häst så det kanske inte är någon ide att bråka så mycket med den, men kan ju ändå va bra att kunna lasta dom ifall man måste till djursjukhus eller nåt.
Min häst däremot (som går snällt in, men vill ut lika snabbt) är ju meningen att hon ska bli tävlingshäst, med mååånga träningar/tävlingar framför sej. Lite tråkigt att hon börjat med detta bara... :(
 
hej..
Din häst är det inga problem med..
När hon har kommit upp på lemmen, backa ut..
Gå upp på lemmen, håll kvar en stund, backa ut..
Gå upp på lemmen och en bit in i transporten, backa ut..
Går upp på lemmen och en bit in, håll kvar en stund, backa ut..
Förstår du??
Det viktiga är att Det är DU som ska bestämma när ni ska backa ut!!
DU!
Vill hon backa ut testa att hålla kvar 1 sekund så att DU får bestämma när du vill backa ut.
Pröva minst 1 vecka innan du ger upp. (jag höll på och lasta i 3 år sen kunde jag lasta in och ut henne själv, men hon var totalt svårlastad från början).
Men med detta tips kommer hon stanna, bara det är DU som bestämmer när ni ska backa.
DU kan även ge lite godis när du har halvvägs in i transporten.
Hur reagerar hon när man stänger luckan??

Häst nr 2.

Fy fasen, har haft en "sån" också..
Vi fick inte in henne på annat sätt än en vägg på var sida om transporten.
Backa till ett stall eller någonstans där det fanns väggar..
Hon ställde sig på baknenen lite lätt och hoppade bara åt sidan (vände om).
I hästsjukhuset fick vi jätte bra hjälp (men kan vara väldigt farligt).
En kille tog min longerlina, slog ett varv runt bommen fram och drog, så fort hon reste sig så drog han.
På så sätt så "halade" han in repet och när hon sedan kom ner från bakbenen så var hon på lemmen, nästa gång hon reste sig och kom ner så var hon i transporten och det var bara till o stänga (jag vet inte om jag skulle klara det själv då jag har förstått vilka risker det är samt att man behöver ha bra tajming och vara orädd).
Ska lägga till att detta är en maxad d-ponny som väger kanske 450 kg. ingen stor häst alltså..
Sist jag lasta henne så var det en bil på den sidan som hon kastade sig åt, och en man på andra sidan.
Jag använde mig då av tryck-eftergift. Det fungerade den gången och tog knappt 15 minuter, men då var hon nog trött för andra hade försökt lasta henne i 1 timme innan (hon skule säljas).

Detta är bara tips, vissa är bra och vissa är dåliga men de fungerar.

Men din häst kommer du garanterat att få kvar om det är DU som får bestämma när ni ska gå ut igen!!

Lycka till.

Mvh Lisa.
 
ska fråga en fråga till, har ni några bommar ni kan sätta för bak?
Vad gör hon vid urlastning? Kastar hon sig ut? Springer baklänges? Stannar kvar tills du ber henne gå ut?
Om hon kastar sig eller springer baklänges så skulle jag pröva med bom bakom, för det är ingen bra vana. Både hon och människor kan bli skadade.

Mvh Lisa!
 
Att inte ha en bom bak är ju livsfarligt!!! Vet du om någon som inte har det? Jag menar även den mest lättlastade häst kan ju av någon anledning kasta sig bakåt, och öpnnar då någon baklemmen samtidigt så blir ju den stackaren pannkaka... :eek:
Jag antar att trådskaparen menade att hon inte hann lägga på bommen innan hästen backade ur igen.

//Frida
 
Även om du använder bom så ska den som öppnar alltid stå vid sidan om lemmen och inte bakom (bom och kedjor kan gå sönder om hästen får panik).
 
Kan bara ge ett tips som jag själv använt för min valack som vid ung ålder varit med om en olycka i transporten och därefter varit mer än svårlastad. Han har betett sig precis som Din häst nr 1 men är idag hur lätt som helst och jag behöver ingen hjälp med att lasta honom..klarar det själv.

Han gick också på helt okomplicerat för att sedan omedelbart backa ur. Vad jag gjorde var att ta en longerlina och ha den s a s bakom honom...alltså spänna den över öppningen så fort han kommit in. Att känna den bakom sig gjorde att han stannde upp ett ögonblick innan han backade ur igen..eller snarare han backade inte ur igen när han kände den eftersom det gav tillräckligt med tid för mig som tog in honom att få kontakt med honom och berömma.
Det behövdes bara några få gånger på detta sätt innan han slutade att backa ur..och det är ju dessutom ett väldigt odramatiskt och enkelt sätt som inte stressar hästen.

Alltså..lägg en longerlina bakom hästen...såsom bommen sedan kommer att sitta..så får Du förhoppningsvis lite tid att få kontakt med Din häst...
 
Hej!
Jag har en ponny som är som nummer 1.
Hon går snällt, fast något tveksamt på, men direkt när hon är inne kastar hon sig bakåt. En gång slog hon runt, en annan gång kom hon under bommen och blev fastklämd. Vi jobbar på att hon överhuvudtaget inte ska tänka BAKÅT utan bara framåt. Som tur är har vi fronturlastning och nu har vi den utgången alltid öppen när vi lastar henne och det börjar gå bättre och bättre nu. Vi började träna med att hon fick gå rakt igenom gång på gång. Sedan fick hon stanna en kort stund när hon var inne och sedan gå ut direkt. Jag tror att hon är en häst som tänker väldigt mycket och väldigt snabbt och direkt när hon har kommit in i transporten börjar hon tänka på att komma ut. Det är så läskigt när dom kommer flygande ut bakåt, för att inte tala om hur farligt det är! Hoppas du kan få ordning på problemet! Kämpa på!
/nocke
 
Nr 1 skulle jag låta hålla på. Stå kvar utanför och låta hästen förstå att uppgiften är att gå in och stanna där. Berömma varje tendens till att stanna kvar, ignorera när den backar ut, bara göra om.

Nr 2 skulle jag se till att parkera släpet vid en vägg (åt det håll hästen helst vänder), och se se till att jag är starkare än hästen så den inte kan slita sig. Vad som behövs beror på hästen. Det kan räcka att man byter grimskaft mot longerlina.
 
Det är inte alltid rätt med en bom bakom hästen om den kastar sig.Situtionen kan faktiskt förvärras! Det beror helt och hållet på om hästen kastar sig ut bara för att den vill ut och är nyfiken på allt utanför,då kan du hejda den,men om det är så att den kastar sig ut pga rädsla tex,då kan det förvärras med en bom och de kan lära sig dumheter man inte vill..*vis av egen erfarenhet*
Mitt hbl har i alla år varit "knölig" att få ut baklänges,han kastar sig ut,och med bom bakom så "sätter han sig" på bommen och hoppar samtidigt,och blockerar sig själv.Omöjligt att få upp luckan igen och omöjligt att få loss en bom som sitter i spänn på det sättet och omöjligt att få honom att sluta.Vad som händer är att förr eller senare går infästningen för bommen sönder,och han är loss.. *viola*..han har "lärt sig nått nytt"..Har förstört 3 transporter på detta vis..*dyrt att lämna in på lagning*
Vi har gett upp tanken på urlastning bak och numera åker han med fronturlastning.Och vi slipper tjafs och bråk.In har han aldrig tvekat.
Ponnyn..Tog mig nästan 3 timmar att få in henne när vi hämtade hem henne..*pust*
Ut for hon som en katapult.Började ganska snart med lastträningen på henne och fick henne ganska snart att acceptera att gå in i transporten.Ut däremot som innan.Tänkte prova med bommen en gång och hon hade en annan teknik,niger man tillräckligt bak,så kommer man ut med rumpan,sen är det bara till att paddla med benen så kommer man ut..*suck*
Även denna tränades efter den incidenten med fronturlastning,vi gick igen släpet typp 50 ggr,utan väggar och bommar och allt,gick in och gjorde halter osv,ibland backade vi ut,ibland gick vi ut.När jag märkte att jag var tråkig och att hon tyckte att det var "skittråkigt" på denna procdur,jag då höjde vi ribban lite,och satte in mellanväggen osv osv..

Idag går bägge hästarna in själva,och ponnyn backar ut snällt och kors i taket,hbl testade vi att backa ut från en step-up-trailer,och ut for han en gång,men de efterföljande 4 ggr klev han ut steg för steg.
 
Tack för alla råd! Jag har bommar, men problemet är att jag inte hinner få dit den. OM hon väl har gått på o man hinner få dit bommen så står hon snällt kvar, likadant när man ska backa ut henne står hon snällt kvar o väntar tills man säger till henne o då backar hon sakta ut. Jag får väl träna o träna...!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp