Bukefalos 28 år!

Lat vid brunst?

Felicia

Trådstartare
Jag har ett sto på foder som brunstar. Har inte märkt av det här i varken ridningen eller hanteringen utan har bara "sett" det.
Det enda som oroar mig är att hon var ovanligt lat igår. Hon brukar alltid komma emot en i hagen med spetsade ögon, gå runt omkring en när man mockar i hagen och dofta och nyfiket kolla på allting. Men när jag gick upp mot henne stod hon bara & kollade lite slött på mig. Hon hade som vanligt fått ca 1,5 kg & knappt rört maten. Blev lite orolig då hon vanligtvis är hyffsat matglad så jag hämtade två nävar med gräs, ena åt hon långsamt upp & andra luktade hon bara lite på. Jag blev väldigt orolig men hon började att ta ett litet höstrå då & då. Hon hade knappt druckit någonting vilket gjorde mig orolig så jag tog in henne på en liten "kontroll" alltså tog tempen, kollade sår, hälta m.m
Det var inga problem och hon stod snällt och väntade. När jag släppte ut henne igen fortsatte hon att långsamt äta.
När hon fick komma in la hon sig trött ner i boxen och halvsov. Reste sedan lugnt på sig så det var absolut inte kolik & hon började äta sitt kvällshö med hyffsat stor entusiasm. Har varit där nu på morgonen & allt var som det skulle, hon åt & drack men var dock väldigt seg.

Vad kan det här bero på tror ni?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 731
Senast: Egonson_
·
Hästvård Ett av mina ridston har från "ingenstans" fått jobbig brunst. Hon är inte det minsta arg eller sur. Sparkar inte men är superstressad...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 696
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp