Leasa ny bil

BernT

Trådstartare
Min bil blev nyligen utsatt för skadegörelse och efter ytterligare en tripp till verkstad visade det sig att skadorna är så omfattande att det är skroten nästa, den blir alltså inlöst.

Jag har tankar på att leasa en ny V70 eller V40 Cross country, kan betala 24 månader på en gång och kunde därför få ett lite bättre pris av bilhandlaren.

Är det någon här som leasar? Jag tänker att det är lite som hyresrätt och det verkar väldigt smidigt med att all service osv ingår.

Jag kan bara se fördelar, jag får en helt ny bil för totalt 60000. Visst om 24 månader får jag ju köpa loss den eller byta till något annat. Jag är inte sugen på att köpa en begagnad bil för 60k, man får typ bara skit då ju. Mina 4 senaste bilar har alla kostat runt där och de har alla utom en slutat på skroten och blivit inlösta av mitt försäkringsbolag.

Så finns det några nackdelar? Hjälp mig hitta det isåfall!
Enda jag kommer på är att det är lite så att man betalar i det här fallet 60k och sen om 2 år måste hosta upp ytterligare en stor summa (mkt större än 60) alt lämna tillbaka och då ha betalat 60 för något man inte längre har. Men det känns som att jag gärna köper mig fri från bekymmer. Svårt val.

Just ja. Skulle ju kunna lägga 60k på kontantinsats på bilen och lån på resten. Men då måste jag ju ta lån på 200 och det lockar inte alls.
 
Hör med bilfirman vad du får köpa ut den för efter de här 2 åren, Då kan du lägga upp en avbetalningsplan på din bil om 2 år om du vill behålla den...då vet du ju vad det är för bil och hur du trivs med den. En nackdel för leasing för privatperson mot vanlig avbetalning är att du inte får avdrag för ränta eller moms... men om du tycker bekvämligheten är värd det så varför inte :)
 
Min bil blev nyligen utsatt för skadegörelse och efter ytterligare en tripp till verkstad visade det sig att skadorna är så omfattande att det är skroten nästa, den blir alltså inlöst.

Jag har tankar på att leasa en ny V70 eller V40 Cross country, kan betala 24 månader på en gång och kunde därför få ett lite bättre pris av bilhandlaren.

Är det någon här som leasar? Jag tänker att det är lite som hyresrätt och det verkar väldigt smidigt med att all service osv ingår.

Jag kan bara se fördelar, jag får en helt ny bil för totalt 60000. Visst om 24 månader får jag ju köpa loss den eller byta till något annat. Jag är inte sugen på att köpa en begagnad bil för 60k, man får typ bara skit då ju. Mina 4 senaste bilar har alla kostat runt där och de har alla utom en slutat på skroten och blivit inlösta av mitt försäkringsbolag.

Så finns det några nackdelar? Hjälp mig hitta det isåfall!
Enda jag kommer på är att det är lite så att man betalar i det här fallet 60k och sen om 2 år måste hosta upp ytterligare en stor summa (mkt större än 60) alt lämna tillbaka och då ha betalat 60 för något man inte längre har. Men det känns som att jag gärna köper mig fri från bekymmer. Svårt val.

Just ja. Skulle ju kunna lägga 60k på kontantinsats på bilen och lån på resten. Men då måste jag ju ta lån på 200 och det lockar inte alls.

Vi har samma diskussion här hemma, men jag känner att leasingbil antagligen inte är värt det.
Bilen vi tänker på kostar 4000 i månaden, och 4000 om året i skatt.
Det blir 52 000 om året. Efter tre år är vi uppe i 156 000, och jag skulle gissa på att vi skulle kunna få köpa loss bilen för ungefär samma summa, men antagligen lite lägre.

Bilen vi har nu har kostat 1500 i månaden i avbetalning, 500 per månad i försäkring och (kraftigt avrundat uppåt) 8000 per år för verkstad/service. Det blir 32 000 året.

Jag är inte så övertygad om att 20 000 extra för leasingbilen är att lägga pengar på rätt grej för oss.
 
Glöm inte att räkna på dina körsträckor. Leasar du en bil så får du endast köra X antal mil. Kör du mycket bil eller åker på långresor då och då så är det ganska fetkört. Då överskrider man dom tillåtna milen rätt snabbt.
 
Nånstans känner jag att... vore det förmånlig och smart att leasa sin bil så skulle var och varannan göra det.

Jag känner ingen privatperson som leasear. Alltså är jag grundskeptisk....
 
Har man råd så är det ju det enklaste sättet att ha bil på. Dock hur jag än har räknat så har det alltid slutat med att et kostar alldeles för mycket än vad jag tycker är rimligt att lägga på en bil.
 
Jag känner ingen privatperson som leasear. Alltså är jag grundskeptisk....
Mina föräldrar leasar. Den ena av dem har förvisso hög inkomst och jag vet inte siffrorna men de har absolut räknat på det både fram- och baklänges innan de bestämde sig. Tror att månadskostnaden är lite högre men att de menade att det skulle jämna ut sig med reparationer etc (säkert överlagsräkning från tidigare bilar som de alltid har ägt själva). I reda pengar är det säkert lite dyrare men det blir också lite som en försäkring mot oförutsedda höga utgifter och oanvändbar bil.

Edit: slog mig att det kan vara någon förmånsgrej som någon av dem får via jobbet. Då är ju saken annorlunda.
 
Man kan inte jämföra en leasingavgift rakt av med ränta och amortering för ett billån, i o m att det i leasingavgiften även ingår kostnaderna för service, nya däck m m. En annan stor skillnad är att om man tar ett vanligt lån till bilen så betalar man i regel en större klumpsumma i samband med köpet och sedan en mindre amortering/månad vilken förhoppningsvis är avpassad så att man amorterat av lånet innan bilen förlorat hela sitt värde. Om man leasar kan man visserligen också betala en viss del (max 30 %) i första förhöjd avgift men när leasingperioden är slut (oftast efter 36 månader) behöver man lösa ut bilen för restvärdet (den andel av nypriset man inte hunnit betala ännu) om man inte byter in den mot en ny. Med lånealternativet betalar man alltså den största summan i början, medan den i leasingalternativet kommer i slutet av finansieringen. Fast restvärdet vid leasing kan vara en fördel också, eftersom man redan vid köptillfället kan bedöma vad bilens totalkostnad kommer att bli (förutsatt att man inte utsätter den för mer än "normalslitage".) Vid "vanligt" köp vet man ju däremot inte i förväg hur mycket man kommer att få för bilen den dag man vill sälja den - om bilen då är betydligt svårare att sälja än man räknat med kan det ju sluta med att det blir en betydligt dyrare affär än man räknat med. (Ny teknik kan ju göra så att bilen väldigt snabbt blivit "omodern" och därmed sjunkit väldigt mycket i pris utöver vad man i förväg räknat med som "normal värdeminskning".)
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 283
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 888
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
1 880
Senast: Karoliten
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 407
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp