Bukefalos 28 år!

Ledarskapsövningar häst

Matilda

Trådstartare
Tips på ledarskapsövningar till ett lite smått galet fullblod? :p Super gullig och trevlig häst att gå med till och från hagen och supergosig i boxen, men om man ska försöka gå på en promenad är han studsig och hoppig och samma sak i ridningen. Så nu tänkte jag ta några steg tillbaka och träna lite ledarskapsövningar innan jag fortsätter med ridningen (och tills jag skaffat en ny sadel), så bomba mig med tips, idéer, tankar oc övningar ni har :)
 
Stanna, backa hästen tills den har fokus på dig(dvs sänker huvudet och inte drar huvudet åt annat håll och kollar. Gör mycket stanna, stoppa. Se till att bogen inte går mot dig, dvs lägger vikten mot dig. Isåfall tryck på bogen tills han går undan. Beröm massor vid rätt beteende. Va konsekvent och våga öka "tryck" om han inte lyssnar. Det är grundgrejer jag alltid tänker på när jag leder min häst iallfall!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 646
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 003
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp