Bukefalos 28 år!

Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Du skruvar "tunnan" (dvs hästen) åt andra hållet med ditt säte. Där du känner att hästen hänger, där "suger" du upp honom med din anala magnetism, där du känner att han putar upp, där parkerar du sittbenet nära ryggraden och "trycker" ner. Trycker är ett starkt ord, men jag kan inte riktigt komma på ngt bättre. När du känner att hästen börjar ställa om sig, kommer hans gång att förbättras och han kommer att börja bära sig bättre. Försök göra mindre "hårt" när du känner att han är med dig, till slut behövs inte så mkt kraft i ditt säte. Men det är viktigt att du hamnar HELT rätt, det är bara i nyckelhålet nyckeln passar.

Helt enkelt rakriktar ryggraden ur sitt skruvade läge. Grattis till att du hittat fenomenet.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Så länge vi förflyttar oss rakt fram efter väg motstår hästen envist mig och fortsätter att vara vänsterknökt i nacken, utåt med vänsterarmbågen (känns det som iallafall) och låg på vänstersidan. Om jag böjer vänster blir det något högre på vänstersidan, men utan att det känns som att den har "rullat upp". Har jag ytor att använda går det rätt fort att räta upp det genom ett rida "öppna" framdelsvändningar i små volter och åttvolter, och effekten sitter i ett tag även när jag skrittar vidare på lång tygel. Tyvärr är det inte så gott om sådana gläntor i skogen, och där det är backigt och oländigt går det ju inte att rida sidledes med gott resultat heller, annars är svaga skänkelvikningar i trav också bra, märker jag.

Eftersom detta dykt upp så tydligt nu när hon stått, misstänker jag att det handlar om styrka eller snarare brist på. Men vart? Sitter det i vänster bak (som "alltid" tycks vara det jag landar i, fast med olika "symptom" (och ja, hon är kollad av vet)). Vad i hennes kropp är det som möjliggör detta?

Kom på: korrekt svag böjning höger verkar faktiskt räta upp tornutskotten, möjligtvis för att höger bak kommer "in i kroppen". Kan det vara så att hon inte böjer höger bak tillräckligt och på så sätt skjuter över allting på vänstersidan? Hmm... Gillar inte riktigt hur det låter...
 
Senast ändrad:
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Glöm inte bort att hästens ryggrad hänger ihop med hästens bröstkorg och därmed också "mellangärdet"! Det som märks i ryggraden märks också på hästens mage.
Oftast rör sej magen bra mycket mer "ut och in" på ena sidan än på andra (där den mest är ut). Jag brukar tänka att jag ska förstärka inåt-rörelsen, samt också nersläppandet i den sida som mest vill skjuta iväg mej. Där har jag helt annan teknik än Carmen antar jag, då jag inte får särskilt mycket effekt ifall jag "parkerar" sittbenet med konstant tryck. Kanske missförstår jag hennes beskrivning, då jag inte riktigt känner igen det där med "hänger" heller - men så har jag 3 väldigt olika hästar som "puttar över"/bort på 3 olika sätt.
Jag tycker att jag får bättre effekt ifall jag kan förstärka alla hästens rörelser i den sida där den inte vill släppa in och ner (magen in, ryggen ner) - vilket innebär att sittbenet ska upp/bort när hästen sätter ner bakbenet, så den inte HAR något att skjuta iväg mej mot (förekommer ryggens rörelse, så att säga), men så fort hästen lyfter bakbenet så förstärker jag nedåtrörelsen i sittbenet, och inåtrörelsen med benet. Det krävs en hel jädra massa tajming, känsla och snabbhet - men oftast är rörelserna fullt naturliga från första början ifall man har någon som helst följsamhet. Oftast behövs det inte mer än några steg så slappnar mina hästar av, rätar till sej, pustar, frustar, tuggar eller gäspar och vi får kontakt med det bakben som var lite förlorat innan.

När du förstärker inåt-rörelsen i magen genom hela ditt ben, kanske till och med retar lite med hälen (ifall du är snabb nog) i magmuskulaturen - så kommer också bakbenet få en "friare" väg & rörelse när det är lyft och också landa på ett bärigare sätt. (rakt, vinklat - så muskulaturen får jobba rätt ordentligt)

Bara några tankar, jag kan förstås vara ute och cykla, men det är i vart fall så jag tänker.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Själv vill jag ha allt väldigt enkelt för mig.
Om vi nu talr om att rakrikta tunnan. så
1 Kolla att du verkligen sitter i mitten av sadeln.
2. Följ sedan tunnan vaggande lika mycket åt båda hållen - genom att växelvis vika
dig i midjan åt en sida i taget. Du kan också tänka flytta skärpet växlevis höger
vänster.
3. Du har nu hittat muskeln som du plaverar tunnan med, och kan därmed placera
tunnan där den behöver vara för varje övning.

Om du tex skall böja hästen i vänster varv så måset tornutskotten lite utåt höger, nedre delen av tunnan lite inåt.

Voila du släpper in inre bak.

Sedan finns det ju andra fenomen att kontrolera med andra muskler. =)

Jag tror ingen av oss cyklar, beskriver bara på olika sätt samma fenomen.
Själv måste jag ha enkla förklaringar för att komma ihåg.

MVH SUSANNE
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Jag sitter konstant så att jag lämnar plats kanske jag skal säga, jag vinglar inte utan håller balansen åt hästen = stälelr den korrekt iryggraden
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Effekten av skruvad ryggrad blir att magen bullar åt ena sidan. Man kan även, förutom att skruva tunnan mha sittbenen, lägga till sina egna ben. Suga upp magen som är försvunnen, så att säga lämna plats till mage som ska korrigeras, eller hur man ska säga.

Faran att bara skruva tunnan med benen är för mig att då släpper gärna sätet. Kan jag snurra tunnan mha sitsen är det för mig enklare. Därmed inte sagt att det är så för alla.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Tack för era funderingar! Till min stora lättnad kändes hon mer som vanligt idag, det kanske bara är frågan om "muskelminnen" som behövde påminnas. Däremot upptäckte jag lite olika saker i min sits som jag gärna vill ha kommentarer om. Var på bättre vägar och red skänkelvikning i vägens längsriktning omväxlande höger och vänster under lättridning och det jag märkte var följande: när jag rider undan för höger skänkel lägger jag an den när jag reser mig upp, och jag reser mig så att jag hamnar ovanför vänster ben och tar liksom hela hästen med sig fram genom vänster bog. När jag byter håll och rider undan för vänster ben, lägger jag an när jag sätter mig ner, och det känns som om vänsterbenet fortfarande är centralt, istället för att ta med mig hästen fram genom höger bog, "sätter" jag den på vänter bak. Detta innebär ju att det blir helt olika effekter av något som borde vara lika. Jag försökte föra över min ridning av höger till vänstersidan men lyckades inte så bra :o :crazy: :D , då jag känner att det är mera framåt - lösgörande jag vill rida just nu. Jag kan åstadkomma "framåtrörelsen" men inte byta takt med skänkeln. I bästa fall blev det dubbelslag. Vänster bak är hennes naturliga bära-ben (jag upplever att hon är s v a g framåt där) och höger bak är skjuta på-ben, kanske jag bara "spelade henne i händerna"?

Förstår ni hur jag menar?
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Jag tror det.
Min övertygelse är att din assymetri speglas i hästen.
Du kansek inte är orsaken - men du är deffinitivt ansvarig för att ni tillsammans blir raka :)

Jag har lärt mig hantera kroppsdel för kroppsdel så det är svårt att ge konkret besked, men det är många fenomen som påverkar det där.

Till att börja med tarmpar man olika mycket i stigbyglarna.
Du har lättare att vika dig i midjan åt ena hållet.
En av dina axlar går före den andra Du är altså vriden i torson.
Ett av dina sittben går före det andra.
En av dina skänklar ligger an längre fram än den andra.

När du identifierat din assymetri kan du ändra den
Och då kan du också börja rakrikta din häst
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Susan skrev:
Till att börja med tarmpar man olika mycket i stigbyglarna. Höger
Du har lättare att vika dig i midjan åt ena hållet. Vänster sida
En av dina axlar går före den andra Du är altså vriden i torson. Höger, tror jag
Ett av dina sittben går före det andra. Höger, tror jag. Har åtminstone mycket lättare att sitta i höger galopp än i vänster.
En av dina skänklar ligger an längre fram än den andra. Isåfall höger. Men jag måste dra bak vänster skänkel för att komma åt vänster höft, så jag vet inte?
När du identifierat din assymetri kan du ändra den
Och då kan du också börja rakrikta din häst

Ibland tror jag att saker faktiskt är precis tvärt om hur de känns. Men hur gör jag för att korrigera? Barbacka?
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Vad uppriktigt glad jag blev över att du kunde svara.

Det är ju jättesvårt när jag inte ser dig, men jag kan ju svara utifrånmig själv hur jag tänker med min djävla skänkelvikning undan höger skänkel. Jag har bara övat i fem år innan jag fattade. :angel:

Om du lägger till vänster överskänkel kontrollerar du vänster bog och din midja. :D
Du håller dig också på mitten så du inte läggerr för mycket vikt åt höger.

dra sedan bak höger skänkel och flytta hästen :angel:

Som sagt jag ser dig ju inte.
Jag själv har under flera år ridit en kroppsdel i taget.

Lärt känna dem och hur de påverkar hästen.
På så vis kan jag nu en splitsekund observera vad jag tappat och sedan rätta till
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Kan ju bara tillägga att jag i flera år försökt lägga lika mycket vikt i vänster stigbygel som i höger... stående i lätt sits! Man tycker ju att jag borde ha ramlat av hästen för länge sedan ;) . Tycks som om nyckeln sitter i blicken för mig, men det blir ju så obekvämt att hamna rätt (?).

Ursäkta trådkapningen, alla andra. Känns som att jag dödade tråden litegrann :o
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Håll du tillbka din högra axel som vill gå fram;)
Tänk dig att den går i en kvarts cirkel båkåt vänster :)
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Ärligt talat :
Det känns som det är jag som dödar alla trådar jag går in på.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Båda: tur jag inte är ensam då... :smirk:
 
Sv: Re: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Antti skrev:
Vad jag inte kan förstå efter alla dessa år på Buke att ni inte redan från början gör som jag säger.
Tänk vad mycket pengar och hur mycket tid ni skulle spara.
Skrota alla berömda tränare och antika böcker, gör som jag skriver så blir det rätt från första steget.
Hästarna är dom som skulle tjäna mest på det.
Berätta hur vi ska göra då:confused: Är ny här och har inte läst allt du skrivit. Börja gärna från början.Alltså hur man börjar med en häst som inte går rätt:)
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Susan skrev:
Jag tror det.
Min övertygelse är att din assymetri speglas i hästen.
Du kansek inte är orsaken - men du är deffinitivt ansvarig för att ni tillsammans blir raka :)

Jag har lärt mig hantera kroppsdel för kroppsdel så det är svårt att ge konkret besked, men det är många fenomen som påverkar det där.

Till att börja med tarmpar man olika mycket i stigbyglarna.
Du har lättare att vika dig i midjan åt ena hållet.
En av dina axlar går före den andra Du är altså vriden i torson.
Ett av dina sittben går före det andra.
En av dina skänklar ligger an längre fram än den andra.

När du identifierat din assymetri kan du ändra den
Och då kan du också börja rakrikta din häst
Mycket kloka ord:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Hej!

Måste bara fråga.. vad är det för en underbar liten häst??/ Lavinia
 
Sv: Re: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Djurjouren skrev:
Min tränare har en annan klok mening som lyder som så:
Man kan se var i sin utbildning en person befinner sig genom att lyssna på /läsa vad den säger/skriver.

Låter nånting riktigt dumt så bara le och se glad ut för det betyder bara att det är den personoens sanning just nu, den vet inte bättre, men förhoppningsvis så kommer även den att försöka vidareutbilda sig.

Jag använder dessa kloka ord ofta eftersom jag skrivit/sagt många dumma saker i min dagar. Jag begrepp helt enkelt inte bättre just då.

HeJ!

Så gör jag med ägaren till stallet jag står i. Jag åler bara med och hoppas att hon ska vidareutbilda sej en dag../ Lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 105
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 661
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: slant98
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 648
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp