Bukefalos 28 år!

Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Jag spänner säkert sätesmuskeln, men i så fall i ohappa. Det får en bara att bli hård och studsa. Vad menar du med rotatorerna? Jag brukar inte rotera låret utåt, nej. Jag brukar ha så pass långa sporrar (Hua!!) att jag bara behöver rotera fotleden om jag skall lägga till något annat an insidan av skänkeln.

Tessan
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Man kan använda rotatorerna utan att lårbenet vrids om (man använder muskler lårens utsidor för att hålla emot).

Antar att du använder mängder av rumpmuskler egentligen, baraatt du inte tänkt över det... ;) Hur får man annars ett inverkande säte? Allt du vill göra med sittbenen är i regel rätt tätt förknippat med rumpmuskler.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Nja, nu rider inte jag med detta drivande, omvridna säte som så många gör. Jag försöker att lägga bäckenet i sadeln så det balanserar i den djupaste delen, och sen staplar jag resten av överkroppen ovanför detta. Jag undviker att huffa och skuffa.

Man får ett inverkande säte med hjälp av magmuskler och ryggmuskler. True_Blue har läst t ex Schuzdiarra (stavning?) som också hackar lite på den gamla tyska läran med KREUZ! att de muskler som många beskriver gör denna inverkan finns inte. Och de muskler som finns har helt andra funktioner. Ganska intressant.

Så som jag har lärt mig och så som jag rider så skall man sitta så mycket likt en blöt handduk som det går. Inte trycka på eller annat genom att rotera bäckenet så man sitter på svansen/trycke fram-ner sittbenen. Det gör en hård. Sen använder man naturligtvis muskler även för att rida avslappnat, annars trillar man av hästen. Men inte rumpan.

Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Aha, tack för din förklaring. Då rider vi väldigt olika.

(Jag skuffar heller inte sätet hit och dit, jag strävar efter att vara stilla, men använder mig av djupt liggande muskler och rider endast som en våt handduk på lång tygel. Det är för mig den följsamma sitsen, inte den inverkande. F ö staplar jag givetvis alla kroppsdelar ovanpå varandra, för först har man den följsamma, sedan kan man sätta in den inverkande sitsen).

Är detta det franska systemet att rida med enbart följsam sits? (Jag har försökt förstå det franska systemet, men förstår inte riktigt exakt vad som är utmärkande).
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Carmenzita skrev:
Hur får man annars ett inverkande säte? Allt du vill göra med sittbenen är i regel rätt tätt förknippat med rumpmuskler.

Vilka rumpmuskler är det egentligen vi pratar om?

Jag vet inte med ALLA frenchies, men Carde har lärt sig av Schultheiss och Oliveira, och sitter ändå som en våt handduk.

Tessan
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Måste bara "lägga mig i" då jag tycker detta är så spännande "muskelbög" :angel: som jag är:

Bortsett från Insikten at jag måste ändra en del från mage-tänk till knä-tänk tycker jag att min kurs också gav stora insikter i hur lätt saker kan missförstås från Tyskland till Sverige (igen)
Sträcka på sig kan man ju göra på så himla många sätt med olika muskelgrupper.

Jag förstod dirket din nacke i kragen Tessan. Det är samma muskler det transversala systemet (hållninsgmusker) bara det att hennes beskrivining satte igång dem längre ned, mellan och strax under skulderbladen.
Det kan vara så att om du har en platt bröstkorg att du inte behöver fokusera så långt ned, det vet inte jag. Prova båda sätten till häst när du kan rida.

Dessa muskler brukar vara avgörande för att kunna hindra hästen att lägga sig på handen. Jag har sett en annan förklaring I Wanless och ytterligare en annan beskrivning i Belasik, här kom så en tredje. Så jag blev rätt snopen faktiskt.
Här går man omkring och tror...

Om man bara säger sträck på dig (som i Sveriege), Eller håll emot - så aktiverar man det ytligare sacrospinala systemeet och blir en bakåtlutad ryttare som JB MT osv, och har ialla fall handen full :cry:

Hmmm

Rumpmuskler finns ca tre system system

Gluteus Maximus öppnar höftled och lyfter dig mkt ur sadeln.
Spänner du den så studsar du

G Medius, G Minimus, och tensor fascia latae för benen rakt ut rån kroppen =du bresar.

De djupt belägna "otatorerna" stabiliserar höftleden och roterar lårbenet utåt. Liksom tex även psoas)

De är uppifrån; Piriformis, Obturator Internus och O.Externus, samt Quadriceps fenoris.
Rörelsen blir lite olika beroende på vilken/vilka du sätter igång.
De övre kan lyfta dig lite grann ur sadeln medan den undre kan användas så att du bara öppnar höftvinkeln.

En grej som jag fick sluta med var att använda rotatorerna….

Det är intressant att Carmenzita skriver att hon får lära sig att använda rotatorerna men att hålla emot med muskler på utsidan. Dessa skulle i så fall vara Medisu minimus maximus. Man jag har aldrig sett ngn ryttare ”bresa” till ssät så hon slår då förmodligen igång adduktorerna för att kompensera.

Adduktorerna (knäslut) (A Magnus, A. Longus, A. Brevis), samt Gracilis är nämligen antagonister till rotatorerna.

Så är också Semiteninosus och Semimembranosus (insidan baksidan bredvid Garcilis som är innerst) vilka öppnar höftleden och inåtroterar lårbenet när knäet är böjt. (hör även till de s.k. Hamstrings som böjer knäet)

Jobbar man med Semikillrna kan man få en mycket bättre Impulhion, och det vet jag att Carmenzita har lärt sig.

Dessa kan också lyfta ryggen och är en del av ”the Pinch”. Slår man på fler muskler tycker jag man låser höftleden och då är det kört tycker jag nu.

Jag testar nu att lyft ryggen med gracilis, eller med ”semikillarna”. Tycker at jag är starkare i semikillarna, men med följsam när jag gör det med gracilis.

Spännande tycker jag.

Vill också bara säga att Carmenzita rider ingen Kreuzridning som du kallar det.
Detta med Kreuz (länd) tycker jag verkar också skapa två helt motstridiga resultat beroende på hur det förstås.

Antingen gör folk som du beskriver lutar sig bakåt och trycker på framåt – så rider inte Carmenzita!!!.
Eller så kan det handla om att slappna av i länden (kreuz) så att rörligheten i höftleden ( ryttarens blir maximal) och släpper fram hästen gång.

Detta kan verka hårklyverier, men jag tycker verkligen att det är fascinerande hur hästens rörelsemönster påverkas av hur vi hanterar den egna kroppen.

Efter att ha fått så många olika förklaringar och instruktioner, och varit inne i flera återvändsgränder vill jag numera veta vilken muskel som avses.

Min reaktion på dessa nya insikter blev = Its like playing an orchestra!? – Yes

Det är helt enkelt ett stort enmans band vi försöker få att fungera så det inte låter falskt :rofl:
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Förlåt _utsidan_ skall var medius, minimus, tensor fashia latae
Förlåt. Du använder inte maximus.

jag skriver frånkopllad , kollar men ändå...l
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Det är bra att du lägger dig i, Susan.

Så "semikillrna" är vad som är "rumpmuskler" och de ger inverkan med sittbenen? (För de andra ger ju spända skinkor så man studsar.) Jag måste nog leta i en muskelbok efter dessa innan jag kan säga något mer alls. Jag hittar inga semikriller. Vet du om de är med i Autostretching någonstans? De sitter i närheten av vad? Och, jo, bröstkorgen är platt...

Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Semitendinosus och semimembranosus är ju lårmuskler, ursprung uppe vid höftknöl och fäster båda nedanför knäet (insidan, dels på "gåsfoten" och dels på insidan precis nedanför leden) om jag inte minns helt fel. Det är de musklerna som skapar det inre knävecket (nåväl, senorna till musklerna skapar knävecket). Semitendinosus är som namnet antyder en väldigt senig muskel - liten muskelkropp och mycket sena. Semimembranosus har mer muskelkropp och kortare senor i ändorna. Det är lätt att känna dem i knävecken, när du böjer benet och sedan följa dem uppför (ja, åtminstone på någon som inte är alltför fet)... Gracilis är en plattare och bredare muskel på insidan låren.
Blev grymt nyfiken på det Susan skriver om att de "också kan lyfta ryggen" - pratar man då om samverkan med att de öppnar höftleden eller menas något annat? Utveckla gärna! Blev också lite förvirrad över att kalla Quadriceps femoris (knästräckarna) för en djup rotator och för att öppna höftvinkeln - snarare är väl quadriceps främsta funktion att just STÄNGA höftvinkeln och räta ut knäna. Får inte ihop det men jag kan ha förvirrat mej, utveckla som sagt gärna!

För övrigt ÄR det en grymt intressant diskussion....
 
Senast ändrad:
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Jag sitter avslappnat med långa ben och rätar upp mig och kniper åt med knäna och indirekt överskänkeln. Hästen gör halt eller halvhalt beroende på hur kraftigt "knipet" är. Har jämn kontakt med hästens mun, men kramar inte tygeln, däremot kan jag leda något med handen åt sidan om hästen drar så att halten riskerar att bli sned. Jag tycker att generellt gäller regeln ju mindre hand, ju bättre halt.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

jag skrattar så jag dör...
Jag ber om ursäkt.
jag har ju fingerdyslexi..
Semi "killarna" ska det vara när jag träffar rätt knappar.
Min hjärna och mina fingrar är ju inte i synk om mna så säger....

Semitendinosus
och Semimembranosus.
Det är en del av det s.k hamstringspaketet
Alltså lårets baksida. Sid 75 är en bra bild
De böjer knäet, men när knäet är böjt kan de då också (den övre delen) rotera låret inåt och även öppna "öppna höftleden"


Semi killarna är altså inte rumpmuskler med de fäster på sittbenen så det är ju en deffinitionsfråga.

Idag har jag har jag stannat med Adduktor Magnus. Det var inte bra, När jag försökte lyft arygen med en vfick vi en fullkomlig mardrömslik balasntrav.

jag kämpar på
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Hej Evis!

Jag brukar läsa dina inlägg noga. ( de är bra)

Men tyvärr får ni nog vänta på mitt korrigeringsinlägg varje gång, för mitt thandikapp slår sig på hjärnan vid stress. jag tänkte; skriver jag rätt; skriver jag rätt, - och fokuserade på fel ord.

Min djupaste ursäkt.
_Quadratus_ femoris ska det vara.

jaja har ju varit på kurs ( vilket framkommit :))

Utifrån mig och min häst får jag då fokusera på.

Vinkla om bäckenet ( jag är svank får hitta balans)

Placera sittbenen rätt

Hålla i en tebricka ( för att stabilisera min axlar - min häst har "ridit dem" ;))

Sedan lägger jag till båda överskänklarna Plopp - kommer ryggen.
Trolleri - Magic

Funkar med både Adduktorer - Men då vill han så gärna balanstrava
Gracilis bäst - Svårast - svagast där.
De två Semi "KILLARNA" Då studsar jag. Han har Stoooooor trav.

Måste ju också erkänna att föra inlägget till Noir skrev jag i tron att via alla (liksom jag) fortfarande var på sidan åtta.

Jaha SUSAN KORKBOLL

Men visst är det spännande.
och så himla mycket roligare när vi alla delar med oss.

Skönt också att "alla" är här ,så att vi andra förstår att vi är värdelösa
-så vi vet vår plats.

Angående att H*n hela tiden skrattar åt oss och tycker vi är dumma,
så tycker jag barndommens ordspråk håller förvånansvärt länge.
Den som sa't - han va't
rent av lite psykologi faktiskt.
Förskjutning kallas det.

Men bra att vi alla är lyckliga.



Show my medals ( bakre bröstkorgen upp i främre.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Hoppa sista meningen snälla.

jag vill inte kännas vid den :)
Inte där ialla fall.

Djävla modem #§#§#%!& eller hur svordommar skrivs
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Jag har rensat endel i tråden. Några inlägg blev kanske raderade av misstag, ber i så fall om ursäkt. Men läs gärna igenom forum reglerna, http://www.bukefalos.com/cmps_index.php?p=forumregler en gång till.

Jag hänvisar de flesta borttagna inläggen framförallt till

"Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa."

och

"För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp."

//Moderator Guldmane
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Solly. Menade inte att vara elak.

jag tycker att det är roligt att så många som diskuterar andra saker vilt håller med varandra enhälligt om att man saktar av med knäna. Själv tycker jag att rumpmuskler i stort sett är gluteus. Piriformis och gänget är ryggen för mig, och semi-killarna är lår. Så det är inte konstigt att vi är oense.

Tessan
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Håller med om snygg rensning! Tack, vi ska va snälla!/T_B :)
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Mina senaste teorier om att lyfta ryggen (vi talar om bröstkorgen) - är att när jag använder knäna (och det blir ju också den övre inre delen av vaden) jag tänker att det blir som både "drivning" övre delen av vaden och "balansering broms" - knät
så balanserar jag oss båda på något vis.


Ungeför som om man dansar med någon med båda händerna på deras höfter ( jag är lång har ofta fått agera kille).

När jag gör det så lyfter jag mig själv pytte ur sadeln och ger plats för hästryggen att följa med.
Skillnaden blir enorm på min häst, men han är också extremt rörlig i ryggen.

Jag tänker ofta på min häst som ett bord med fyra ben. För att hästens skall vara "rak" måste den belasta alla benen lika mycket inget får användas som en stötta snett utåt, eller bakåt (bakbenen).
jag upplever att detta med överskänklarna drar in häsetsn framben under honom - han blir rak - han får fysisk förutsättning att bära korrekt. Hajjar du?
Han går från att vara vaggande Ardenner till att vara modern ridhäst. Han lyfter upp manken helt enkelt. Och manken är ju tornutskotten i bröstryggen så - han lyfter ryggen.

Kom gärna med fler funderingar.
 
Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Måste undersöka saken till häst innan jag återkommer, jag har rätt svårt att föreställa mej hur det blir när jag sitter framför datorn.
Fullt upp på semestern också, snart börjar jag jobba och då har jag mer tid att sitta vid datorn.... ;)

Men intressant är det och TACK för ingående inlägg! (allihop)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 197
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Ajda
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 733
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp