Bukefalos 28 år!

Ledsen och arg (långt)

E

emax

Nu är medryttarhästens ägare utomlands i tre veckor framöver. Under den tiden är JAG hästvakt. Igår var jag i stallet och red och tog in all hästar. Efter en stund kommer ägaren till diverse ponnyer i stallet tillsammans med en kompis. Tjejen i fråga är ~12-13 år. Hon ska duscha av sina hästar i spolspiltan, varav en ponny är mindre arbetsvillig. Hon stretar och drar i den stackars livrädda ponnyn och bråkar i ca en kvart. Ponnyn stegrar sig och backar stående (med två broddade skor på betonggolvet). Ungen vevar och slår med grimskaften, skriker att "nu jävlar skärper du dej! jag hoppas du ramlar och bryter benet". Så håller det på i ca 10 min, jag står en bit bort och är helt mållös. Ungen fortsätter bråka med ponnyn, med grimskraftet i munnen motas ponnyn halvägs upp på en stor halmbal. Jag blir så fruktansvärt ledens, framför allt över det hat ungen tar ut över sin stackars ponny, det är inte bara bråk - det är ett ordentligt utbrott. Det är tydligen inte första gången tjejen dänger upp någon av sina hästar på det här sättet, det ska ha hänt flera gånger, men jag har aldrig sett det på den här nivån.

En halvtimme tidigare förklarade tjejen för mig att hon har tänkt rida MIN medryttarhäst ibland när ägaren är borta. Hon, tillsammans med sin mamma, ska passa hästen de dagar jag inte är där, så långt är jag med, men jag har inte hört att hon ska rida honom. Jag frågar om det verkligen är OK för ägaren, och det säger hon att det är. Tjejen har ljugit och lurat mig tidigare till att få rida min medryttarhäst när det egentligen inte varit OK för hästens ägare. Däremot har hon fått rida honom många gånger för ägaren.

Nu ger hon sin ponny stryk framför ögonen på mig. Jag klarar inte av att se det och säger till henne att "lovade verkligen X att du får rida Y?" Tjejen fräser till mig att "det är klart, varför skulle hon ljuga om det?" Jag skriker då något i stil med "Om Y skulle göra så där så får du fan inte göra på det där viset!" Ungen säger något till mig som jag inte uppfattar, jag smäller igen dörren och åker hem.

Nu har jag försökt att få tag i hästens ägare för att fråga om tjejen verkligen får rida min medryttarhäst, men ägarens telefon är avstängd - och har varit det i två dagar. Jag är så fruktansvärt upprörd över den här tjejens aggressiva hästhållning, om jag inte varit så förbannat mållös skulle jag ha gett henne en ordentligare uppläxning (hon har fått flera sådana tidigare, dock inte av mig). Det värsta är att hon mycket väl kan ha ägarens förtroende. Vad ska jag göra om jag inte får tag i ägaren? Vi har ju trots allt delat ansvar.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma. Är mest upprörd.:(
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Kolla med tjejens mamma vad som är sagt, hon är vuxen så hon borde ha lite bättre koll. Till nästa gång ägaren reser iväg så tycker jag att du ska kolla vad som gäller de dagar du inte åker ut till hästen. Ska hästen vila då eller vad har ägaren tänkt? Förstår inte hur man kan åka bort utan att lämnat tydliga instruktioner, samt att man inte är nåbar i flera dagar :confused:

När jag åker bort (vilket händer ganska ofta) så pratar jag med de som ska ta hand om hästen, om vad som gäller de dagar de inte är där. Sen har jag alltid en person som har det övergripande ansvaret under samtliga dagar jag är borta, även om den personen inte tar hand om hästen alla dagar. Jag brukar skriva ut/maila ett schema över vem som tar hand om hästen vilken dag, långa instruktioner om vad som ska göras eller inte göras (:angel:) samt en lista med kontaktuppgifter om något skulle hända. På så vis blir det inga missförstånd och hästen har det bra under tiden jag är borta :) Jag kräver nästan dagliga rapporter om vad som hänt, även om det är ett kort SMS att "det har gått bra idag :)". Jag är alltid nåbar på mobilen, svarar jag inte direkt så ringer jag upp inom kort.

Men sen är jag kontrollfreak också :angel:

/Sabina
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

ok. jo, jag har haft hand om hästen flera gånger förut när ägaren rest bort, och det har nästan alltid varit så att JAG rider och de andra i stallet hjälper till med de dagliga sysslorna som mockning, fodring osv. men jag ska höra med tjejens mamma, det var en bra idé.
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Säg att du ska passa och rida hästarna varje dag, då kommer hon väl inte rida?
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Men jag kan inte det. Om jag kunde skulle jag det, men jag har inte tid. Tjejen i fråga ska dela arbetsuppgifterna med mig och hennes mamma. De dagarna jag inte kan komma har ska tjejen och hennes mamma uppgiften att mocka och fodra, det är uppgjort så. Hästen är inte helt igångsatt efter en vintervila och ska gå ca. varannan dag. Tjejen vet det, och förklarade att hon ska se till att hästen går varannan dag. Om jag inte ska kan rida den på två dagar lär hon göra det istället. Jag har väl egentligen inte så mycket att säga till om, det är ju inte min häst. Det jag är rädd för är att hon ska dänga upp hästen eller köra för hårt med honom. Speciellt när han inte går så ofta och är hyperpigg samtidigt som han är ganska istadig och kan vara ganska bråkig. Ägaren vet det, och hon är också medveten om tjejens "metoder". Av den anledningen är jag ganska osäker på att ägaren verkligen tillåtit henne att rida.
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Jag hade nog försökt att "förbjuda henne" att rida, och förklarat käget för ägaren när hon kom hem. Förhoppningsvis har du en sån relation till hästägaren att hon förstår din situation... Om sedan tjejen är sur på dig så får du kanske leva med det ett tag. Men det var en bra idé att fråga tjejens mamma!
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Skriver kortfattat nu, eftersom jag inte har tid med en längre port.


Ta hand om hästen alla dagar du bara kan, fram tills du får tag på ägaren. I möjligaste mån.


Skicka sms, om du inte redan gjort det, och se om du kan få tag på vilket hotell ägaren står på, det brukar gå att få lämna meddelande till boende. Och det brukar itne vara Så fruktansvärt dyrt (men dyrt ändå) att ringa utolands. Allt beror ju på var ägaren är.


Jag skulle Aldrig släppa den där ungen nära någon av mina hästar!
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Givetvis ska du vägra att låta den tjejen rida din medryttarhäst, även om det nu skulle vara så att ägaren till hästen har lovat tjejen att få rida hästen dom dagar som du inte kan så spelar det ingen roll.Anser att om det nu skulle vara så ,så är det ju givetvis ägarens ansvar att tala om för dig att även hon kommer att rida de dagar som inte du kan! Det är hellt ok att du säger till tjejen att hon inte får rida hästen eftersom ägaren inte har sagt något till dig om det.Börjar hon gapa och jävlas om det när du säger nej så be henne ringa ägaren och vidarebefodra att du har sagt nej eftersom du inte har fått info av ägaren om att det skulle va OK.
Skulle nu ägaren ha sagt att det är ok att tjejen rider hästen så är det ju hennes eget fel att hon inte har vidarebefodrat den uppgiften till dig som har det yttersta ansvaret för hästen när hon är borta.
STÅ PÅ DIG OCH SKIT I UNGJÄVELN!!!!:mad:
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Var i stallet idag (inte igår) och upptäckte att tjejen hade ridit hästen (igår). I stallboken stod det att hon hade "raceat av honom på grusvägen för han var så pigg, och att han blev som ung på nytt." Jag försökte inte göra så stor grej av det och förklarade att OM hon nu ska rida hästen måste hon i alla fall prata med mig FÖRST så att han inte går mer än nödvändigt. Detta förstod hon och vi bestämde att hon INTE skulle rida hästen mer (i alla fall inte på ett tag.) Har ännu inte fått tag i ägaren, men har lämnat meddelanden. Jag tror inte att det är någon idé att fråga mamman då hon med 100% säkerhet kommer att försvara henne, oavsett hur det än ligger till.
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Givetvis ska du vägra att låta den tjejen rida din medryttarhäst, även om det nu skulle vara så att ägaren till hästen har lovat tjejen att få rida hästen dom dagar som du inte kan så spelar det ingen roll.Anser att om det nu skulle vara så ,så är det ju givetvis ägarens ansvar att tala om för dig att även hon kommer att rida de dagar som inte du kan! Det är hellt ok att du säger till tjejen att hon inte får rida hästen eftersom ägaren inte har sagt något till dig om det.Börjar hon gapa och jävlas om det när du säger nej så be henne ringa ägaren och vidarebefodra att du har sagt nej eftersom du inte har fått info av ägaren om att det skulle va OK.
Skulle nu ägaren ha sagt att det är ok att tjejen rider hästen så är det ju hennes eget fel att hon inte har vidarebefodrat den uppgiften till dig som har det yttersta ansvaret för hästen när hon är borta.
STÅ PÅ DIG OCH SKIT I UNGJÄVELN!!!!:mad:

Instämmer. Hästen är under ditt ansvar just nu, har inte ägaren gett tydliga instruktioner får du använda ditt eget sunda förnuft.
Och blir det fel måste ju ändå ägaren förstå att du förbjöd ungen att rida med tanken på hästens bästa i fokus.
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Prata med ungens mamma hon borde veta om hon får rida hästen, tycker inte att ägaren kan lämna över ansvaret till ett barn utan att även prata med dennes mamma om hur hästen ska skötas de dagar hon ska hjälpa dig med hästen. Om hon mot all förmodan inte vet något så säg att ägaren sagt åt dig att ungen inte får rida hästen undertiden ägaren är borta på peka även att hon har ju aldrig tidigare fått rida hästen utan ägarens närvaro. Även om det är en lögn att säga så :confused:. Så är det en vitlögn och hästen mår bäst av att du ljuger en liten vit lögn än låter henne rida hästen eller?
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Var i stallet idag (inte igår) och upptäckte att tjejen hade ridit hästen (igår). I stallboken stod det att hon hade "raceat av honom på grusvägen för han var så pigg, och att han blev som ung på nytt." Jag försökte inte göra så stor grej av det

Låter mysko... Hade jag varit medryttare ist för ägare så skulle jag försöka ta mitt ansvar, det är ju din häst dom här veckorna, det är du som måste se till att såna här situationer inte kommer upp öht. Är hästen inte igång så ska man väl fan inte släppa den på en grusväg. det verkar ju mer än lovligt dumt att låta ungen rida oavsett vad hon säger. Uppenbarligen kan man inte lita på henne, så varför riskera hästens välbefinnande och din plats som medryttare för en tolvårings skull? Måste också säga att det var dumt av ägaren att inte lämna tillräckliga instruktioner. Jag skulle aldrg åka ifrån min häst utan låååånga listor och "tänk-på"-grejer. Anywho, försök få tag på ägaren, annars får du agera som att du äger hästen och göra som du tycker blir bäst för honom. Lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledsen och arg (långt)

Så hon är alltså utomlands 3 veckor utan att ni kan nå henne? Snacka om oansvarigt!
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Har vekligen ingen lösning på detta, vill bara berömma dig för att du lyckades tygla dig emax! jag hade nog f#n i mig tryckt in grimsskaftet i käften på ungen å spolat kallt vatten på henne tills hon lugnade ner sig! Jag kan ju ge dig tipset om att be din "medägare" säga till dig vad som gäller med sadistungen, och vad du tycker om hennes sätt så du, utan att fråga ägaren, kan säga: Nej, det får du inte! när hon vill rida. finns det någon ägare till stallet så kankse den kan sätta ett ultimatum. det hjälper kankse inte hästen, om inte föräldrarna inser vilket monster de uppfostrat, men tryggheten ökar i stallet, det kan ju inte vara trevligt för någon häst att behöva se eller uppleva en sådan stresssituation!
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Hmm, bra att hon inte kommer rida något mer iaf, men jag skulle för säkerhets skull hålla koll så hon inte tjuvrider.
Och jag förstår verkligen inte hur man som ägare kan vara så oansvarig att man åker iväg utan att man kan nås på något sätt, tänk om hästen skadas och måste åka in på klinik osv?
Dessutom inte gett dig några klara besked om ifall den här tjejen nu skulle fått rida.
Och hur man ens innan kan låta någon som henne rida på sin häst.
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Jag har fått tag i ett alternativt telefonnummer (mobilnummer till en som reser tillsammans med henne), så helt okontaktbar är hon alltså inte. Men jag håller med, det är inte OK att behöva krångla så för att få tag på henne, tänk om det skulle hända något mycket allvarligare? Stallägaren är inte så mycket mer än just ägare av själva byggnaden och markerna, men jag vet att även hon tycker illa om tjejens sätt att handera hästarna, och hon har tydligen fått utskällningar av ställägaren tidigare. Som tur är verkar ungen ha förstått att jag inte vill att hon rider hästen. Jag har sagt att hästen ska gå si och så många gånger i veckan, och jag rider honom då.

Idag mötte jag henne i skogen, gallopperandes i mossiga sluttningar på sin lilla russblandning. Hästen var sjöböt (av svett) och hade kandar. (Tjejen har tre hästar, vafan behöver hon rida en till för?) Jag bara suckar...
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Låter som en riktig skitunge :devil:. I värsta fall får du väl förbjuda henne att rida och ljuga om att det är ägarens order. Får du dåligt samvete för detta måste det väl vara bättre än vad hästen får stå ut med om hon tar ut den igen. Skulle nog också ha svårt att hålla igen beträffande behandlingen av hennes egna :mad:
 
Sv: Ledsen och arg (långt)

Idag fick jag tag på ägaren. :banana: Hon hade tillåtit tjejen att rida, men hon hade varit tydlig med att det gällde bara en gång i veckan, när hennes mamma var med och när jag inte kan komma. Jag kan inte göra så mycket mer än att påminna tjejen om detta och hoppas att hon behandlar hästen väl. Skulle det vara min häst skulle hon inte få rida alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Lillo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp