Bukefalos 28 år!

Leptospiros i Sverige?

vallhund

Trådstartare
Trodde vi var förskonade från det.

"Leptospiros
Sjukdomen förekommer i princip i hela världen, även hos hundar i Sverige. Men är ett större problem i länder med varmare klimat. Svår sjukdom hos hund till följd av leptospirainfektion är inte vanligt i Sverige.

Hos människor kan sjukdomen uppträda genom lindriga, influensaliknande symtom men också som en allvarlig, livshotande sjukdom med blödningar och skador på lever och njurar. I sällsynta fall kan sjukdomen leda till döden.

Hos hundar utvecklas ingen sjukdom, eller bara milda symtom, vid en lindrig infektion. Men hundar kan drabbas av allvarliga infektioner, i värsta fall kan livshotande sjukdom utvecklas.

Källa: Statens Veterinärmedicinska Anstalt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/59b1W/dodlig-sjukdom-sprids-hos-hundar--via-vattenpolar
http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/leptospiros-hund
 
Tyvärr inte, funnits här ett tag nu. Jag vaccinerar mina hundar för säkerhets skull, även om inte vaccinationen täcker alla stammar. Numera täcker den i alla fall fyra istället för två som förut.
 
Trodde vi var förskonade från det.

"Leptospiros
Sjukdomen förekommer i princip i hela världen, även hos hundar i Sverige. Men är ett större problem i länder med varmare klimat. Svår sjukdom hos hund till följd av leptospirainfektion är inte vanligt i Sverige.

Hos människor kan sjukdomen uppträda genom lindriga, influensaliknande symtom men också som en allvarlig, livshotande sjukdom med blödningar och skador på lever och njurar. I sällsynta fall kan sjukdomen leda till döden.

Hos hundar utvecklas ingen sjukdom, eller bara milda symtom, vid en lindrig infektion. Men hundar kan drabbas av allvarliga infektioner, i värsta fall kan livshotande sjukdom utvecklas.

Källa: Statens Veterinärmedicinska Anstalt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/59b1W/dodlig-sjukdom-sprids-hos-hundar--via-vattenpolar
http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/leptospiros-hund
Är väl några råttor/möss från syd som liftat med någon lastbil o sen smittat.
 
Det kom ut en varning från Anicura i Göteborg för bara några dagar sedan att dom fått in flera hundar som var smittade av leptospiros :( och att folk skulle försöka akta sina hundar från att dricka från vattenpölar osv
 
Tyvärr inte, funnits här ett tag nu. Jag vaccinerar mina hundar för säkerhets skull, även om inte vaccinationen täcker alla stammar. Numera täcker den i alla fall fyra istället för två som förut.
Har du någon koll på om smittan finns i Stockholms trakten? Antar att det är svårt att säga men tänkte mer på om man fått in hundar som bär på smittan i Stockholmstrakten likt Göteborg. Enligt artikeln nedan har smittan påträffats i Landskrona också :(.
https://dognews.se/2017/11/06/nu-sprids-leptospiros-aven-i-landskrona/
 
En av mina valpköpare har vaccinerat sin hund nu då det upptäckts en hel del i området i Göteborg där dom bor.
Jäkla skitsjukdomar vi fått in i landet :(
 
Raderar, hade fel, tänkte på Leichmanios. Det är visst bättre att kolla upp saker först och eventuellt skriva sedan... :)
 
Senast ändrad:
Men det skyddar inte helt väl? Inget vaccin gör väl det iofs..
Hur pass väl det skyddar vet jag inte alls då jag inte ens funderat på det än :)

Kopierat från SVA:s sida
"De flesta hundar som bara vistas i Sverige behöver inte vaccineras mot leptospiros. För hundar som ska ut och resa kan det, beroende på vart hunden ska resa och i vilka miljöer hunden skall vistas, vara aktuellt att rekommendera vaccination.
Vacciner mot leptospiros ger inte ett fullständigt skydd mot infektion; ett mål med vaccination är att ge hunden ett ökat skydd mot allvarliga sjukdomssymtom. Vaccinerna har en relativt kortvarig effekt, och vaccination planeras därför ofta så att den sker i lagom tid inför en resa. Precis som all annan behandling och bedömning av hundens eventuella sjukdom, så är det den behandlande veterinär som har hand om den enskilda hunden vid djurkliniken eller djursjukhuset som gör en bedömning avseende vilka vaccinationer som bör ges, eller inte behövs.
Läkemedelsverket har utvärderat vaccin inregistrerat för den svenska marknaden,"
 
Hur pass väl det skyddar vet jag inte alls då jag inte ens funderat på det än :)

Kopierat från SVA:s sida
"De flesta hundar som bara vistas i Sverige behöver inte vaccineras mot leptospiros. För hundar som ska ut och resa kan det, beroende på vart hunden ska resa och i vilka miljöer hunden skall vistas, vara aktuellt att rekommendera vaccination.
Vacciner mot leptospiros ger inte ett fullständigt skydd mot infektion; ett mål med vaccination är att ge hunden ett ökat skydd mot allvarliga sjukdomssymtom. Vaccinerna har en relativt kortvarig effekt, och vaccination planeras därför ofta så att den sker i lagom tid inför en resa. Precis som all annan behandling och bedömning av hundens eventuella sjukdom, så är det den behandlande veterinär som har hand om den enskilda hunden vid djurkliniken eller djursjukhuset som gör en bedömning avseende vilka vaccinationer som bör ges, eller inte behövs.
Läkemedelsverket har utvärderat vaccin inregistrerat för den svenska marknaden,"
Har bokat tid för kennelhosta så ev tar vi den här samtidigt.. livrädd att de ska drabbas! :nailbiting:
 
Hade en hund som som dog av Leptospiros för 7 år sedan. Det var fruktansvärt:( Jag kommer inte ihåg några detaljer, men jag tror det var så att eftersom hon kom från Sverige och (vad vi visste) aldrig varit i kontakt med nån importhund eller varit utomlands, så "strök" veterinärerna Leptospiros från tänkbara sjukdomar. En vecka efter första symptomen fick vi ta bort henne:cry: Provsvaren som bekräftade Leptospiros kom när hon var borta, men det hade ändå varit för sent:(

Vi har inte vaccinerat nuvarande hund då veterinären sa att skyddet var så kortvarigt och risken för sjukdomen så låg. Tyvärr är det väl dags att tänka om:(
 
Vi har haft ett par fall inneliggande med leptospiros. Inga gatuhundar utan svenska hundar. Vaccinet går åt som smör i solsken just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Kvarka är en för veterinären anmälningspliktig sjukdom som, enligt statens veterinärmedicinska anstalt...
Svar
10
· Visningar
1 609
Senast: fio
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 932
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp