Bukefalos 28 år!

Leptospiros i Sverige?

Smittad i Sverige eller medförd smitta från utlandet?
Vad jag förstod så blev hunden smittad i Sverige. De hade inte varit utomlands. De bodde rätt ensligt också. Jag har inte hela storyn, men de sa att hunden troligtvis druckit smittat vatten... Jag kan själv inget om sjukdomen så detta är bara vad jag fått för info.
 
Vad jag förstod så blev hunden smittad i Sverige. De hade inte varit utomlands. De bodde rätt ensligt också. Jag har inte hela storyn, men de sa att hunden troligtvis druckit smittat vatten... Jag kan själv inget om sjukdomen så detta är bara vad jag fått för info.

Är glad att jag ALDRIG delar vattenskålar med hundar utanför flocken.

Jättesnällt när caféer mm ställer ut skålar på sommaren men jag tar med egen skål och ber om nytt vatten.
 
Är glad att jag ALDRIG delar vattenskålar med hundar utanför flocken.

Jättesnällt när caféer mm ställer ut skålar på sommaren men jag tar med egen skål och ber om nytt vatten.

Men smittspridningen sker via infekterad urin av gnagare, råttor och smittade hundar framförallt. Ändå inte jättetroligt att det är urin i hundarnas vattenskålar.
Mycket större risk för kennelhosta vid gemensam vattenskål.
Även äckligt att hundarna ska dela apporter och liknande på hundtävlingar.
 
Men smittspridningen sker via infekterad urin av gnagare, råttor och smittade hundar framförallt. Ändå inte jättetroligt att det är urin i hundarnas vattenskålar.
Mycket större risk för kennelhosta vid gemensam vattenskål.
Även äckligt att hundarna ska dela apporter och liknande på hundtävlingar.

Ok. Bra att det inte sprids av den anledningen iaf.
 
Det kom ut en varning från Anicura i Göteborg för bara några dagar sedan att dom fått in flera hundar som var smittade av leptospiros :( och att folk skulle försöka akta sina hundar från att dricka från vattenpölar osv
Det var Evidensia som kom ut med varningen. Anicura sa däremot att det inte var så farligt som folk trodde, att folk kunde lugna sig lite då smittan funnits ett bra tag här i göteborg och att risken är ganska lite plus att vaccinet inte hjälper särskilt bra ändå.
 
Problemet i göteborg är ju att nu när dom ska gräva för västlänken så kommer det komma upp mer råttor och gnagare som gör att det finns en lite större risk än innan. Detta är liksom inget nytt, men klart nu iallafall här bör man väl kanske inte hunden sluka vattenpölar tex. Men enligt Anicura så kan folk lugna ner sig lite, det behöver inte bli sån hysteri.
 
Min dricker ur både vattenpölar och äter gnagare. Vår uppfödare har gått ut med att hon kommer vaccinera (djursjuksköterska på Evidensia-klinik). Vi kommer nog göra detsamma.
 

Liknande trådar

Hästvård Kvarka är en för veterinären anmälningspliktig sjukdom som, enligt statens veterinärmedicinska anstalt...
Svar
10
· Visningar
1 609
Senast: fio
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 932
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp