Bukefalos 28 år!

less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Så praktiskt, om folk känner sig lurade så innebär det per automatik att de är okunniga eller har orimliga krav. Har det aldrig slagit dig att det faktiskt även kan bero på oärliga försäljare som ljugit och manipulerat? På dig låter det som man per automatik är ärlig om man säljer hästar.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Nu är du ju extremt kategorisk.

Visst kan man bli lurad, det finns oärligt folk i alla branscher. Men om man köper en häst för 100 000:- och efter ett halvår kommer på att den inte kommer nå svår klass eller vad nu hade förväntat sig, är det säljarens fel?

Om en säljare skulle utge en häst att ha kapacitet för svår klass så hoppas jag verkligen att köparen har lite koll på vad den sysslar med?

Om man blir lurad i hästaffärer så skulle jag snarare säga att det handlar om trasiga hästar som "lagats" inför besiktning, eller olater man inte berättat om. Det handlar inte om potentiell kapacitet.

Så praktiskt, om folk känner sig lurade så innebär det per automatik att de är okunniga eller har orimliga krav. Har det aldrig slagit dig att det faktiskt även kan bero på oärliga försäljare som ljugit och manipullerat? På dig låter det som man per automatik är älig om man säljer hästar.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Som säljare ska man ju skatta sig lycklig om någon vill betala det man själv vill ha för hästen, så är det ju.

Men jag förstår inte hur man som säljare tänker om man envetet håller kvar vid en prislapp (och annonserar med den), när man märker att man inte får någon respons.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det är väl snarare du som är kategorisk, jag har då aldrig nämnt det scenario du målar upp eller?

Man kan lura folk på många vis, medicinsk historik, förfalskade papper, oegentligheter vid röntgen/besiktning/visning/inridning, undermålig utfodring som gör hästen mindre hållbar. Det behöver ju inte vara just kapaciteten som är problemet eller hur?
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Som säljare ska man ju skatta sig lycklig om någon vill betala det man själv vill ha för hästen, så är det ju.

Javisst, om man har satt fel prislapp från början kanske? Om man sätter ett "rätt" pris så fattar jag inte varför man ska "skatta sig lycklig" för att hästen blir såld?

Men jag förstår inte hur man som säljare tänker om man envetet håller kvar vid en prislapp (och annonserar med den), när man märker att man inte får någon respons.

Det kan vara så enkelt att man inte har några större kostnader för hästen och helt enkelt har tid att vänta.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Fast i alla sådana här trådar så vill många hävda att de minsann aldrig satt fel prislapp utan att det är säljarna som är dumma som inte vill betala utsatt pris;).

Jag förstår att man kan hålla kvar vid prislappen om man tex har egen gård, men de som står dyrt uppstallade och inte får någon respons - där förstår jag inte riktigt hur man tänker.

Ännu roligare är ju när säljare inte tar bort gamla annonser utan att man kan följa priset från början och nedåt.

(Usch, jag läser nog för mycket annoner i alla fall).
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag vill minnas att jag i denna tråden flera gånger har skrivit "priset på hästen är vad någon är beredd att betala", så jag tar inte riktigt åt mig av din beskrivning av "säljare". Jag har aldrig sagt att köpare (eller potentiella såna) är DUMMA, jag säger att om man tycker att en häst är för dyr så får man leta efter en annan! Det är värdelöst att sitta på ett forum och klaga på att hästar annonseras till överpris. Det hjälper ingen.

(lika lite som som att det hjälper att uppfödarna klagar på att de inte får igen vad det kostar att producera en fölunge)
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Klagar gör jag egentligen inte. Om jag ska köpa häst så betalar jag naturligtvis inte mer än vad jag har råd med/tycker att hästen är värd. Förvånansvärt många hästar är prutbara och är dom inte det så får ju säljaren leta annan köpare. Men jag prutar inte på allt jag köper, utan bara där JAG tycker att priset är för högt i förhållande till priset som säljaren satt.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Så praktiskt, om folk känner sig lurade så innebär det per automatik att de är okunniga eller har orimliga krav. Har det aldrig slagit dig att det faktiskt även kan bero på oärliga försäljare som ljugit och manipulerat? På dig låter det som man per automatik är ärlig om man säljer hästar.

Det här har Athena svarat på. Jag håller med henne i den här frågan.

Nu är du ju extremt kategorisk.

Visst kan man bli lurad, det finns oärligt folk i alla branscher. Men om man köper en häst för 100 000:- och efter ett halvår kommer på att den inte kommer nå svår klass eller vad nu hade förväntat sig, är det säljarens fel?

Om en säljare skulle utge en häst att ha kapacitet för svår klass så hoppas jag verkligen att köparen har lite koll på vad den sysslar med?

Om man blir lurad i hästaffärer så skulle jag snarare säga att det handlar om trasiga hästar som "lagats" inför besiktning, eller olater man inte berättat om. Det handlar inte om potentiell kapacitet.

Det är väl snarare du som är kategorisk, jag har då aldrig nämnt det scenario du målar upp eller?

Man kan lura folk på många vis, medicinsk historik, förfalskade papper, oegentligheter vid röntgen/besiktning/visning/inridning, undermålig utfodring som gör hästen mindre hållbar. Det behöver ju inte vara just kapaciteten som är problemet eller hur?

Men vad har priset på hästen med det här att göra? Lurad kan man bli oavsett om hästen kostar 5000 eller 100 gånger mer.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det värsta jag vet är i alla fall sådana som skickar mail och frågar hur pass prutbart priset är. Enligt mig så prutar man inte på en häst innan man har sett den IRL och dessutom känns det väldigt smutsigt att göra det via e-post. Jag vet inte, vissa kanske tycker att det är okej att pruta innan man har träffat hästen IRL men det tycker inte jag.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Visst kan man bli lurad oavsett pris, när påstod jag något annat? Anser man att man har betalt för mycket så känner de flesta sig nog lurade i vilket fall som helst. Man kan också tycka hästen är för dyr (nästan) oavsett pris.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det värsta jag vet är i alla fall sådana som skickar mail och frågar hur pass prutbart priset är. Enligt mig så prutar man inte på en häst innan man har sett den IRL och dessutom känns det väldigt smutsigt att göra det via e-post. Jag vet inte, vissa kanske tycker att det är okej att pruta innan man har träffat hästen IRL men det tycker inte jag.

Å andra sidan är det väl värre om folk chansar och tar upp din tid och ändå inte har råd om du inte sänker priset. Väldigt många hästar går att pruta på.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag kan tycka att det är okej att pruta innan man sett hästen, det beror på vad utgångspriset är. Vill man t ex ha 35 000:- för en tjugoåring som jag såg för inte så länge sen skulle jag slängt iväg ett mail och sagt att jag var intresserad för halva priset. Sen får säljaren själv bestämma om man vill vänta in en köpare för det pris man vill ha alternativt tänka på mitt bud.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Visst kan man bli lurad oavsett pris, när påstod jag något annat? Anser man att man har betalt för mycket så känner de flesta sig nog lurade i vilket fall som helst. Man kan också tycka hästen är för dyr (nästan) oavsett pris.

Men då har man ju valt att köpa hästen för det priset = godkänt priset.
Har man valt att köpa en för dyr häst så måste det ju stå för köparen, det ansvaret för köparens ekonomi kan inte lastas på säljaren. (Vilket tråden handlar om -att säljarna är för dyra på sina hästar).
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Och tillbaks till ruta ett, även om man blir lurad? Men javisst då är man ju okunnig oavsett vad man gjort för att undvika det och oavsett kunskaper och oavsett skälet till att man inset att hästen inte var värd sitt pris, så var det. Säljarna är ju enligt dig alltid ärliga, i synnerhet om priset är högt.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

*kl*

100.000kr för en häst som gör godkända resultat i lätta klasser? :eek:

Det räcker med en häst för en tiondel av den summan om man bara har lite öga för förutsättningar i form av ridbarhet, typ och gångarter. När vi pratar lätt klass alltså.

En tiondel av 100 papp är ju bara 10tusen?
Det får du väl ingen tävlingsklar häst för? Inte ens i lätt klass.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Håller med dig Görel!

Det är mest rationellt att så snart som möjligt kolla av den s k "smärtgränsen" i en sådan köpsituation. Det spar ju tid för alla!

Om en säljare har lite ömma tår i en sådan situation och inte kan ta en fråga om prutning - må det vara hänt.
 

Liknande trådar

Utrustning ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst... testade en bates caprilli från 1800-talet som...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp