Bukefalos 28 år!

less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

*kl*

100.000kr för en häst som gör godkända resultat i lätta klasser? :eek:

Det räcker med en häst för en tiondel av den summan om man bara har lite öga för förutsättningar i form av ridbarhet, typ och gångarter. När vi pratar lätt klass alltså.

Hästen kanske har kapacitet för att gå mer än så? Tänkt på det?
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag kan inte hålla med om att det är överpris när man vill ha ca 100.000 för en riden unghäst. Inte så länge det åtminstone är en ridbar häst som man kan ha trevligt med i lätta klasser både hoppning och dressyr.

Hästen kanske har kapacitet för att gå mer än så? Tänkt på det?

Det översta är vad jag reagerade på.

Det står ingenting om kapacitet för mer. Med de givna förutsättningarna som står där, så är det i mina ögon överpris.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

:bow: Håller med. Tycker många idag verkar ha storhetsvansinne, ALLA hästar är inte svårklassmaterial, .

Men andelen hästar som skulle kunna utbildas till svår nivå är troligen betydligt fler i antal än andelen ryttare som skulle kunna nå dit/kunna utbilda en häst till den nivån ;)
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

kl

Jag skulle aldrig dumpa priset på en häst för att köparen inte vill betala mer. Det finns seriösa köpare som har pengar, och jag anser att min uppfödning är värd det priset jag satt. Jag sålde förra månaden t ex en 3-åring som gått treårstestet med "normala" siffror 887767 78 och med godkänt ridprov för 125.000 kronor, och det var jag nöjd med. Hästen är valpig och växer och jag tror på honom, och man ska inte bara gå på siffror från en dags test utan prova den och tycka om den som köpare. Unghästar är alltid oskrivna kort, men med rätt matchning kan de flesta gå msv i alla fall. Kommer det oseriösa köpare, som jag kallar de som åker och tittar på hästar i en högre prisklass än de hade tänkt köpa häst för, så blir man mest irriterad efteråt eftersom man slösat sin tid på dem. Det är min syn på saken.
 
Senast ändrad:
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Fast då undrar jag vad du träffat på för hästar/hästägare öht? :confused: Inga av mina hästar, oavsett ras, har någonsin sysslat med dylika fasoner, oavsett om de varit uppfödda av mig eller inköpta problemhästar. Inte ens hon som skulle slaktas som 4-åring för att hon var "tokig" hade ett sånt beteende, utan de enda jag kan tänka mig håller på så är överhanterade unghästar uppfödda av "trädgårdsuppfödare" med ett sto som går själv med fölet utan annat sällskap och som är så "jättegulliga" när de stegrar mm. :crazy:


Skojar du?
3-års är numer en gotteburk om man vill se fina välutvecklade unghästar men samtidigt resultatet av dålig förberedelse/hantering och taskig temp.
Hästar som hoppar för solkatter, reagerar på blixt och publik, som knappt kan passera in/utsläpp utan att skita på sig.

Därutöver är det alltid lika roligt att vid tävling se dressyrhästarnas ärovarv efter prisutdelning - om de övht kunnat ta emot pris och fästa rosett.

"Så får vi be publiken att hålla inne med applåderna och ta det lugnt med kamerablixtar" - känns igen?

Jag är offantligt less på, främst, dressyrhästar med utan-på-nerver, och det finns rätt gott om dem.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

så är det i mina ögon överpris.

Det här är det viktiga i sammanhanget. För dig är det ett överpris, men så länge det finns någon som är beredd att betala det priset så är hästen värd det - för den köparen.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

.........Och inte känner sig lurad efteråt.

Men då är man alldeles för dåligt påläst! Köper man saker i 6-siffrig prisklass så utgår jag från att man har koll på vad man köper. Visst kan man bli lurad, men om man i efterhand tycker att man betalade för mycket så beror det nog mest på sin egen okunskap.

Jag håller med Jeps - så länge nån betalar så är inte priset för högt. Vad hästen kostat att producera är ovidkommande, det viktiga är vad en köpare är beredd att betala.

Tycker man hästen är för dyr får man leta i en lägre prisklass, det är väldigt enkelt!
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det är ju ditt eget ansvar att ta reda på vad de är för häst du köper.

Vad jag försöker få fram är att häst X som presterat en sak och kostar Y kronor kan ha egenskaper som jag söker och därför är värd Y kronor för mig.

Du kanske söker en häst som presterat liknande, men vill ha andra egenskaper än vad jag söker så för dig är inte häst X värd den summan.

Ett exempel: jag vill ha en häst som har tävlat 1.20 hoppning kanske kan gå 1.30 men viktigast är att hästen inte är het, att den är snäll i all hantering och går att lasta själv. Jag hittar en som kostar 120´. Jag hittar även en som redan tävlat 1.30 har kapacitet för minst 1.40 men den går inte att rida ut på själv och den vill åka trailer med sällskap. Den kostar 100´.

Om man bara ser till kapacitet och prestationer är häst 2 ett fynd, men inte för mig.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Ja jag skulle aldrig titta på en häst i den prisklassen som inte kan mer än så.

Jag tycker det är galet :crazy:
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det är inte alls säkert att man får leta mer och längre.

Men har man inget eget öga för vad som kan utvecklas och inte, då blir det svårare.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

*lite KL*
Mycket hänger på kunskapen hos köparen och säljaren, för det finns guldkorn att hitta till vrakpriser. Jag som är av naturen snål skulle aldrig överväga vissa hästar jag ser på annons just p g a priset. Men sedan har jag hittar mycket fina hästar som nästan slumpas bort och som står så länge till salu att jag inte kan låta bli att köpa i slut ändan. Riktiga guldkorn som uppenbarligen andra köpare ratar. Möjligen för att prislappen inte är hög så tror folk att det är fel på hästen eller att den inte är bra bara för att den är billig. Men då är det väl samma personer som tror att hästen är bra bara för att prislappen är hög? Jag vet inte?
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Men då är man alldeles för dåligt påläst! Köper man saker i 6-siffrig prisklass så utgår jag från att man har koll på vad man köper. Visst kan man bli lurad, men om man i efterhand tycker att man betalade för mycket så beror det nog mest på sin egen okunskap.

Jag håller med Jeps - så länge nån betalar så är inte priset för högt. Vad hästen kostat att producera är ovidkommande, det viktiga är vad en köpare är beredd att betala.

Tycker man hästen är för dyr får man leta i en lägre prisklass, det är väldigt enkelt!

Jag är övertygad om att folk faktiskt kan bli lurade trots att de är pålästa. Att det rör sig om sexsiffriga belopp hindrar inte att folk är oärliga eller gör en missbedömning.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Visst är det ens eget ansvar, men det gör en inte immun från att göra felbedömningar eller att bli lurad. Menar du att ingen som köpt en dyr (eller billig med för den delen) häst med rätta känt att de betalt för mycket? Att hästen inte var värd pengarna?
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jo, det är många hästar till salu. Nu är jag inte någon lusläsare av annonser, men många hästar verkar tillhöra "mellanskiktet" + att det är väldigt många unga hästar. Dock tycker jag fortfarande att många sätter överpriser (eller inget pris alls i annonsen = samma sak) på sina hästar. Många annonser ligger ju ute länge/återkommer med jämna mellanrum.

De riktiga kapen tror jag säljs genom kontakter och inte genom annonser.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Det finns mängder med folk som anser sig vara lurade oavsett i vilken prisklass man handlar. Det handlar ofta om att man precis som Athena säger är för okunnig eller har orimliga förväntningar.

Jag tror också att det går att hitta hästar billigare om man har kunskapen.

Ska tillägga att jag aldrig köpt en häst som "bara" gått 1.20 och kanske haft kapacitet för 1.30 för 120´, men det finns de som gör det och har plånbok för det och är de nöjda med köpet så var hästen värd de pengarna.
Min plånbok tillåter inte alltför dyra hästar så jag får leta hästar med kapacitet och kanske nån defekt. Veterinärt eller något annat.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Dock tycker jag fortfarande att många sätter överpriser (eller inget pris alls i annonsen = samma sak) på sina hästar. Många annonser ligger ju ute länge/återkommer med jämna mellanrum.

De riktiga kapen tror jag säljs genom kontakter och inte genom annonser.

Om hästen inte blir såld = överpris för den. Säljs samma häst för samma pengar så är hästen värd de pengarna för den köparen.

Jag föredra också att köpa häst genom kontakter.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Visst handlar det helt och hållet om kunskap, jag håller helt och hållet med dig. Man kan göra jättebra fynd! Jag köper också ibland om jag hittar nåt vettigt. Jag ser massa hästar till salu som aldrig kommer säljas för det belopp de annonserar för - men det skulle inte falla mig in att "klaga"! Man kan konstatera att hästar är (för) dyra, men det är ju marknaden som bestämmer priset.
 

Liknande trådar

Utrustning ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst... testade en bates caprilli från 1800-talet som...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp