Bukefalos 28 år!

less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Fast det är ju fortfarande ingen som ifrågasätter att verkligt bra hästar ska få kosta.
Eller anser du att alla hästar från 100000 kr och uppåt per automatik är väldigt bra bara pga priset?
Det som ifrågasätts är ju att prissättningen på "normalhästen" inte alltid är särskilt realistisk.

Självklart är inte alla hästar är bra över 100 000, men det är då dom som är felaktigt prissatta. Lägger till att mellan 100-180 får du en bra häst men inte den stjärna du behöver om du vill ha något att försöka ta dig till svårklass med, om du inte lyckas göra ett fynd.

Jag tror du och jag har olika uppfattning om vad normalhästen är... För i väldigt många lägen så känns det som en del vill ha en bra häst men är bara beredda att betala för medelmåttan...

/Camilla
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Tha, möjligen innebär "normalhäst" en "excellent" häst för dig. För min del är en normalhäst detsamma som en medelmåttig häst, en häst som alltså kanske kan klara MSV på ett trevligt sätt med rätt träning, men utan att vara en stjärna på något vis.

Så kanske har vi olika syn på vad som är medelmåttigt och bra. Vad vet jag.

Däremot har vi uppenbarligen helt olika uppfattning om vad som är mycket pengar. 100000-tals kronor är inte småpotatis för mig, även om jag väl räknas som höginkomsttagare. Jag skulle inte ge så mycket pengar för en häst att ha skoj med i lätta klasser, men det är jag. Å andra sidan förväntar jag mig inte heller, vilket du uppenbarligen tycks tro, att hitta en GP-häst eller en supertalang för de pengarna.
 
Senast ändrad:
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Men varför ska en normalhäst inte ha det pris det kostar att ta fram en normalhäst? Alltså undantaget dom kostnader någon annan haft under tiden dom själva använt normalhästen för eget syfte. Hur kan det vara rimligt att "tillverkaren" dvs uppfödaren ska sponsra en köpare som faktiskt vill ha hästen men inte tillför något för uppfödaren?

Att det ÄR så pga konkurrens på marknaden är en sak men hur kan man som köpare verkligen tycka att det SKA vara så? Hur kan det i NÅGOT sammanhang vara rimligt att gå back på en produkt som man inte har misslyckats med och som det finns en marknad för? Alltså HUR kan man tycka att tillverkningskostnaderna är ett överpris????

Jag har inte sett en enda rimlig förklaring till den åsikten någonstans i tråden...
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Men varför ska en normalhäst inte ha det pris det kostar att ta fram en normalhäst? Alltså undantaget dom kostnader någon annan haft under tiden dom själva använt normalhästen för eget syfte. Hur kan det vara rimligt att "tillverkaren" dvs uppfödaren ska sponsra en köpare som faktiskt vill ha hästen men inte tillför något för uppfödaren?

Att det ÄR så pga konkurrens på marknaden är en sak men hur kan man som köpare verkligen tycka att det SKA vara så? Hur kan det i NÅGOT sammanhang vara rimligt att gå back på en produkt som man inte har misslyckats med och som det finns en marknad för? Alltså HUR kan man tycka att tillverkningskostnaderna är ett överpris????

Jag har inte sett en enda rimlig förklaring till den åsikten någonstans i tråden...

Helt enkelt för att det inte finns någon förklaring.

Jag håller med det någon skrivit tidigare, att det helt eller delvis handlar om avundssjuka och att det är för mycket kvinnor som håller på inom denna sektorn... (Nu generaliserar jag lite...)
Kvinnor sätter gärna ett "emotionellt" pris på sin häst, det är ju den lilla gullegrisen som ska säljas, osv.
Jämför bilannonser, jag hittade flera gamla VW Golf:ar från 90-talet på annons och roade mig med att jämföra vilka som såldes av kvinnor och vad de kostade med de som såldes av män och vad de kostade.
I 99% av fallen hade kvinnorna satt ett betydligt högre pris för exakt samma produkt än männen... :confused:

Jag anser att det är för mycket okunskap hos både köpare och säljare i dagsläget. Säljaren vet inte hur mycket varan är värd (de vet bara kostnaden) och sätter ett godtyckligt pris som "passar in på marknaden" och riskerar därmed att gå med förlust samt att föra in både deflation och inflation i marknaden.
Köparen å sin sida har inte tillräckligt med kunskap om att "se" om en häst är av god kvalitet eller om den har brister som gör att den inte innehar de egenskaper som utlovats och riskerar därför att köpa en vara för betydligt med pengar än vad den är värd alternativt att få en vara jättemycket billigare än vad den borde varit (detta är inte bra ur marknadsperspektiv och på lång sikt även om det låter bra i det enskilda fallet).

Därför har vi den här obalansen på marknaden och någon eller några måste ta tag i detta och vägleda säljarna i första hand att ta ut priser som innebär att deras företag går runt samt är rättvisande mot objektet (hästen) ifråga.
Först då kan vi få ordning på "vilda västern" marknaden...
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Helt enkelt för att det inte finns någon förklaring.

Jag håller med det någon skrivit tidigare, att det helt eller delvis handlar om avundssjuka och att det är för mycket kvinnor som håller på inom denna sektorn... (Nu generaliserar jag lite...)
Kvinnor sätter gärna ett "emotionellt" pris på sin häst, det är ju den lilla gullegrisen som ska säljas, osv.
Jämför bilannonser, jag hittade flera gamla VW Golf:ar från 90-talet på annons och roade mig med att jämföra vilka som såldes av kvinnor och vad de kostade med de som såldes av män och vad de kostade.
I 99% av fallen hade kvinnorna satt ett betydligt högre pris för exakt samma produkt än männen... :confused:

Jag anser att det är för mycket okunskap hos både köpare och säljare i dagsläget. Säljaren vet inte hur mycket varan är värd (de vet bara kostnaden) och sätter ett godtyckligt pris som "passar in på marknaden" och riskerar därmed att gå med förlust samt att föra in både deflation och inflation i marknaden.
Köparen å sin sida har inte tillräckligt med kunskap om att "se" om en häst är av god kvalitet eller om den har brister som gör att den inte innehar de egenskaper som utlovats och riskerar därför att köpa en vara för betydligt med pengar än vad den är värd alternativt att få en vara jättemycket billigare än vad den borde varit (detta är inte bra ur marknadsperspektiv och på lång sikt även om det låter bra i det enskilda fallet).

Därför har vi den här obalansen på marknaden och någon eller några måste ta tag i detta och vägleda säljarna i första hand att ta ut priser som innebär att deras företag går runt samt är rättvisande mot objektet (hästen) ifråga.
Först då kan vi få ordning på "vilda västern" marknaden...

Oj, här osar det verkligen förakt för kvinnor och deras "emotioner". Jamen det är väl jättebra att man är engagerad i sin häst och vill den sitt bästa. Tänk om det vore tvärtom? Ett sånt samhälle vill inte jag ha i alla fall. Men du tar upp problemet, marknadskrafterna fungerar inte när det gäller levande varelser, utom möjligen när det handlar om elitryttare som bara letar efter nytt tävlingsmaterial, men de är å andra sidan väldigt få. Den stora massan köper och säljer inte hästar som Golfbilar och det ska vi vara väldigt tacksamma för. Men hur uppfödare ska få hederligt med betalt, vilket jag såklart tycker, är en annan fråga som jag inte har några svar på.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Tycker överhuvudtaget att vi lever i ett dyrare samhälle idag.

Alla priser stiger efter hand!!

Men visst har man märkt av att hästar är dyrare idag än för 4-5 år sedan men det är ju så med mycket, priserna stiger.

Man måste som uppfödare gå med vinst men ändå sätta ett rättvist pris på varan som man säljer så köparen inte känner sig lurad eller tvärt om!!
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Egentligen är det väl så att detta är en icke-fråga.
Den som har svårt att sälja sin häst kan snabbt räkna ut att priset är för högt.
Enkel matematik då det är marknaden som avgör vilket pris som är skäligt.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Själv tycker jag det är helt okej priser nu på en allroundhäst i rätt ålder.
Det jag letade efter när jag hittade min stjärna var en häst under 11 år och inte för ung heller så mellan 6-11 , Hästen skulle gå att tävla lättare klasser dressyr / hoppning och ha fina gångarter. Personkemin skulle passa och hästen fick inte vara högre än 168 cm. Jag hade sagt maxpris 55 000 , hittade min stjärna som snart står i stallet här hemma

Hon är precis det jag letat efter och billigare än jag trodde (34 000 inkl utrustning, ägaren och jag delar hälften var på bes kostnaden) Hon är utbildad L:A dressyr/ L:B hoppning och är arbetsvillig och energisk, men lugn att hålla på med och lättlastad. Hon är 164 cm och 8 år gammal och personkemin klaffar! Jag personligen tycker att ägarna satt alldeles för lågt pris på den hästen jag ska köpa samtidigt som det är en lättnad att hon är billig.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Håller med om att det låter billigt! Men som köpare kan man ju leva med att säjaren sätter ett billigt pris! ;)
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Egentligen är det väl så att detta är en icke-fråga.
Den som har svårt att sälja sin häst kan snabbt räkna ut att priset är för högt.
Enkel matematik då det är marknaden som avgör vilket pris som är skäligt.

Samma sak när man får frågan om en häst (eller vad som helst) är värd priset som begärs/betalas. Om den som ska köpa varan tycker att den är värd priset då är den ju det oavsett vad någon annan tycker. Vad Lisa är beredd att betala 100k för kanske inte Pelle tycker är värd mer än 50k. Eller tvärtom Peller kanske tycker den är värd 150k. Då är den ju det - för Pelle.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Hahah precis, men hon är fullblod men alltid varit ridhäst så antagligen är det väl för att fullblod är billigare i prisklassen.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag tycker inte att man kan bedöma om en häst är för dyr eller inte genom att bara läsa annonsen och kanske titta på något papper efter ett treårstest eller liknande. Hästar har precis som oss människor, dåliga dagar. Vi människor presterar inte lika bra varje dag och detsamma gäller våra hästar.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Självklart är inte alla hästar är bra över 100 000, men det är då dom som är felaktigt prissatta. Lägger till att mellan 100-180 får du en bra häst men inte den stjärna du behöver om du vill ha något att försöka ta dig till svårklass med, om du inte lyckas göra ett fynd.

Det är inga problem att hitta en "stjärna" för betydligt mindre pengar än 100´ om man har öga och bara kan tänka sig att titta efter en yngre häst.

Däremot, hästar som startat och placerat sig i msv är dyra, då prestation är bevisad, oavsett om de är utvecklingsbara eller maxade på msv.
 
Senast ändrad:
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Precis! Många vet inte att de har i sina stall! ;)

Jag känner en som sålde sitt föl för 25 000 kronor och denna hästen är nu en av landets bästa hopphästar. Behöver jag säga att uppfödaren gråter krokodiltårar idag? Han skänkte bort en stjärna! :rofl:
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Varför ska de ha heder? Lägg ner aveln i stället om den inte lönar sig. Jag bara fnissar faktiskt åt den typen av uträkningar för de är inte intressanta för någon annan utom uppfödaren. Som köpare bryr jag mig inte om dina kvitton, lika lite som jag förväntar mig när jag säljer hästen vidare, att den nya köparen ska betala vad jag har lagt ut för att hålla, rida och träna hästen under fyra år. Det är ju inte precis så att jag lämnar in en hög med fakturor och säger: det här är mina kostnader, täck dem!


Det är ju det som är grejen.
Att ha och äga ridhäst är generellt en förlustaffär av stora mått.
Undantaget är väl någon som köper en unghäst för 65000 och efter fem år säljer den som svårklasshäst för 375 000kr.
Men ser man då till vad hästen kostat i försäkring, skoning, träning, tävling och anläggninskostnad så är vinsten inte så häftig.

Att lägga större summor på hästar är lite speciellt.
Jag har alltid haft som mått att jag inte är sugen på att lägga ut mer pengar än jag principiellt har lust att försäkra upp i A1.

Numer har jag tänkt om och skippar fullvärde i A1 så nu tänker jag istället att jag inte lägger ut mer pengar än jag kan tänka mig att förlora.
Att en häst kan förlora sitt värde på en sekund är ju ingen hemlighet.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Precis! Många vet inte att de har i sina stall! ;)

Jag känner en som sålde sitt föl för 25 000 kronor och denna hästen är nu en av landets bästa hopphästar. Behöver jag säga att uppfödaren gråter krokodiltårar idag? Han skänkte bort en stjärna! :rofl:

Precis som Mynta, eller det var kanske Mynta du tänkte på :)


Jag kan tänka så här:
Uppfödaren ska inte sörja, hen ska vara glad som får ut sitt namn.
Det finns så få ryttare som kan ta fram hästar på högre nivå så hade jag varit uppfödare hade jag troligen mer eller mindre skänkt bort mina ämnen till sådana ryttare - enbart för reklamen.
Då kan man ta ut högre pris av vanliga hästägare istället.

Min förra häst köptes hos en mycket seriös uppfödare som inte behöver annonsera.
Detta pga att hon ofta säljer sina hästar till ryttare som har ambitioner dvs hästarna når kvalitets/banorna.

Jag har själv tagit ett föl, det var ett "beställningsjobb".
Det bästa sättet att tjäna pengar på torde vara att faktiskt bli av med sin uppfödning, så snabbt som möjligt?
Att försöka annonsera till "rätt" pris med en gång?
Nu är det ju upp till var och en att avgöra hur länge man kan hålla på en 3-årig klass1/diplomvinnare bara för att man absolut vill ha ut 120´-150´ men hästar kostar även när de står.
Jag började kolla hästar för lite mer än ett halvår sedan och jag kan nu se att en hel del av unghästarna som då dyrannonserades fortfarande är kvar, några ligger kvar i prisklass och av dem har seglat ned under 100´.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Frågar igen, om det är överpriser på alla dessa hästar, varför finns det inte mängder av likvärdiga billigare hästar då?

Det gör det.
Det kryllar av hästar som inte visas på 3-års/kvalitets och det är dem man ska sätta klorna i eftersom det innebär en helt annan prisklass.
Det krävs dock att man är säker nog att kunna plocka ut klass1/diplomhästarna utan att behöva ha det på pappret.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Sedan vill jag säga om priserna: precis som med bostäder, kan priskorrigeringar/ras delas in i faser. I den första tror ingen att priserna har gått ner, och alla håller kvar vid sina utgångssummor men får inte sålt. Sedan kommer en acceptansfas där fler och fler säljare successivt inser att det inte går att fortsätta förvänta sig höga priser eftersom inget händer på marknaden. Därefter kommer korrigeringen nedåt. Jag tror inte att alla uppfödare har fattat att utgångspriset 40,000 inte gäller för föl i dagsläget, och 100,000 är för mycket pengar för en alldaglig 2,5-åring utan synbar extra talang. Därför bör man som köpare ringa runt till uppfödarna som inte annonserat och försöka köpa där. Många har inte ens någon förhoppning om att få sålt, men säljer ändå när läge uppenbarar sig och kunder hör av sig.

Jag undrar, lite krasst, är det inte väldigt mycket hästar till salu nu?
Jag tyckte mig märka en explosion med start för ca 1-1.5 år sedan.
Jag vet själv att det iom finanskrisen var många som drabbades av både egen och dubbel arbetslöshet och blev tvungna att sälja.
Är det möjligen färre hästägare och hästköpare idag?
Det pratas om att marknanden kommit ikapp men jag kan på intet sett se det.
Dessutom jobbar jag i en bransch som historiskt sett blommar när det är tuffa tider och det går bättre än någonsin.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

*kl*

100.000kr för en häst som gör godkända resultat i lätta klasser? :eek:

Det räcker med en häst för en tiondel av den summan om man bara har lite öga för förutsättningar i form av ridbarhet, typ och gångarter. När vi pratar lätt klass alltså.
 

Liknande trådar

Utrustning ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst... testade en bates caprilli från 1800-talet som...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp