Bukefalos 28 år!

Lindbäck anmäls för otillåten hästhantering – missar EM i fälttävlan

Det låter väldigt suspekt!! Om jag hade varit hästägare och någon betett sig så illa mot min häst att jag tyckte att anmälan var rätt väg att gå hade jag ju anmält direkt. Om jag inte var i beroendeställning till den jag anmäler.
Jag tror att det är en beroendeställning till viss del iom att det handlar om ens tränare.

Jag tycker inte att det är konstigt att någon inte anmäler direkt. Tvärt om.
Jag tror det är absolut mest vanligt att man behöver tänka igenom saker och ting innan man anmäler. Analogt med en våldtäkt, "varför anmälde hon inte direkt?" Är väldigt ofta nån sorts försvar till förövarens fördel, men det är ju ofta så det är. Att anmnäla kräver styrka och mod och det finns oftast mer att förlora än att vinna. Samma här - jag förstår att det har behövt processas för att se om det verkligen är någon idé att anmäla. Det görs nog inte så lättvindligt
 
Jag har läst att ägaren försökte stoppa ryttaren men att han inte såg eller brydde sig om det. Det ska också finnas vittnen till att hon gjort det.

Sen behövde hon säkert tänka igenom vad som hände, se på filmen, och diskutera med andra om det som gjordes mot hästen verkligen var rätt eller fel. Vi vet ju inte heller om hon har försökt att prata med ryttaren efteråt men kanske inte nått fram.
 
Jag tror att det är en beroendeställning till viss del iom att det handlar om ens tränare.

Jag tycker inte att det är konstigt att någon inte anmäler direkt. Tvärt om.
Jag tror det är absolut mest vanligt att man behöver tänka igenom saker och ting innan man anmäler. Analogt med en våldtäkt, "varför anmälde hon inte direkt?" Är väldigt ofta nån sorts försvar till förövarens fördel, men det är ju ofta så det är. Att anmnäla kräver styrka och mod och det finns oftast mer att förlora än att vinna. Samma här - jag förstår att det har behövt processas för att se om det verkligen är någon idé att anmäla. Det görs nog inte så lättvindligt
ja så är det säkert. Anmälaren och ryttaren har ju i några år tränat ihop osv.
 
Jag vet inte vad som hänt alls men jag blir lite spekulativ att personen (som själv är ryttare och tränare) sedan 2021 inte haft en 0-runda i terrängen med 3-4 olika hästar. Och ännu mer spekulativ blir jag när anmälan kommer in 2 månader efter incidenten och EM kommer. Om det nu stämmer (har ej kollat källa).
Oavsett så ska det utredas och dömas straff om det begåtts fel.
Och på det stora hela måste allt upp på ytan. Det som däremot hästvärlden är bäst på generellt är att glömma. Tänk om många kunde skippa att sponsra ryttare/tränare/uppfödare som blivit bestraffade? Nä, man fortsätter som vanligt. Det blir ju aldrig konsekvenser att handlandet.
Fast det där är väl inte riktigt sant? Hen var felfri på hinder i terrängen i internationell klass senast i höstas. Och är hens resultat verkligen relevanta i frågan?

DIN publicerade om ärendet den 19 juli men det framgår inte om beslut att skicka vidare till FEI togs redan tidigare eller när anmälan inkom. Händelsen/tävlingen i fråga skedde i början av juni - så några två månader har inte gått åtminstone. Håller med @cirkus i inlägg #22.
 
Fast det där är väl inte riktigt sant? Hen var felfri på hinder i terrängen i internationell klass senast i höstas. Och är hens resultat verkligen relevanta i frågan?

DIN publicerade om ärendet den 19 juli men det framgår inte om beslut att skicka vidare till FEI togs redan tidigare eller när anmälan inkom. Händelsen/tävlingen i fråga skedde i början av juni - så några två månader har inte gått åtminstone. Håller med @cirkus i inlägg #22.
jag skrev 0a, inte felfri på hinder.
 
Du skrev "0-runda i terrängen" vilket jag uppfattade som missvisande/vinklat.
Ja, 0. Är man felfri på hinder men har tidsfel är det inte 0? Vinklat vet jag inte vad du fått ifrån, ganska fultolkat från din sida.

Oavsett hoppas jag rättvisa skipas, för hästarnas skull.
 
Ja, 0. Är man felfri på hinder men har tidsfel är det inte 0? Vinklat vet jag inte vad du fått ifrån, ganska fultolkat från din sida.

Oavsett hoppas jag rättvisa skipas, för hästarnas skull.
Fast du håller väl också på med fälttävlan? Att t.ex säga "jag var nolla/felfri men långsam" är relativt vedertaget.
Det kanske var fultolkat av mig, men jag tyckte inte det var schysst att ta upp anmälarens resultat (i ett mitt tycke missvisande ordalag) och samtidigt använda ord som spekulativ. Återigen, varför är hens resultat ens relevanta att ta upp?
 
Ja, 0. Är man felfri på hinder men har tidsfel är det inte 0? Vinklat vet jag inte vad du fått ifrån, ganska fultolkat från din sida.

Oavsett hoppas jag rättvisa skipas, för hästarnas skull.
Jag förstår inte heller vad det har med saken att göra?

Personen hade problem, bad tränaren om hjälp men upplevde att tränaren gick över gränsen. Det har väl absolut ingenting med personens egna resultat att göra?
 
Det låter väldigt suspekt!! Om jag hade varit hästägare och någon betett sig så illa mot min häst att jag tyckte att anmälan var rätt väg att gå hade jag ju anmält direkt. Om jag inte var i beroendeställning till den jag anmäler.

Har anmälaren några bevis/vittnen eller står ord mot ord?
Det är svårt att anmäla sin egen tränare bara sådär. Tycker det var modigt även om det inte gjordes en anmälan direkt.
 
Ja man lär ju inte vara välkommen på fler träningar direkt plus att man kommer utsättas för diverse skitsnack så tycker det är rimligt att lite betänketid kan krävas😊

Fast är det verkligen nåt man är intresserad av om tränaren betett sig så illa mot ens häst att man ens överväger att anmäla??
 
Fast du håller väl också på med fälttävlan? Att t.ex säga "jag var nolla/felfri men långsam" är relativt vedertaget.
Det kanske var fultolkat av mig, men jag tyckte inte det var schysst att ta upp anmälarens resultat (i ett mitt tycke missvisande ordalag) och samtidigt använda ord som spekulativ. Återigen, varför är hens resultat ens relevanta att ta upp?
Poängen var att personens resultat, med flera olika hästar, kan spegla de problem personen ville ha hjälp med. Det är ingen nybörjare på någon enstaka häst. Det är en duktig ryttare.
 
Ja man lär ju inte vara välkommen på fler träningar direkt plus att man kommer utsättas för diverse skitsnack så tycker det är rimligt att lite betänketid kan krävas😊
Men jag skulle aldrig vilja att tränaren rider min häst igen så att inte vara välkommen på träningarna som den tränaren har skulle inte vara problem. Det finns ju många tränare, då hade jag valt någon annan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ryttaren Niklas Lindbäck, 49, har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd rörande otillåten hantering av häst. Han kommer...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Niklas Lindbäck hoppade av EM sedan han anmälts för otillåten hästhantering. Nu har han friats från anklagelserna av...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niklas Lindbäck, 49, anmäldes för otillåten hantering av häst. Nu har han friats av Internationella ridsportsförbundet, FEI. – Jag...
Svar
6
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter FEI väljer att inte gå vidare med den anmälan som gjordes mot ryttaren Niklas Lindbäck, där en norsk ryttare anmält honom till...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstar som dött, 2024.
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp