Bukefalos 28 år!

Lindbäck anmäls för otillåten hästhantering – missar EM i fälttävlan

Såhär skriver han själv på sin ansiktsbok:

I samråd med landslagsledningen har vi enats om att jag inte kommer att delta i EM i fälttävlan i Frankrike. Detta då det inkommit en anmälan mot mig till Svenska Ridsportförbundet rörande otillåten hantering av häst.
Anmälan härrör från en incident när jag ombads rida en häst som inte fungerat de senaste tävlingarna med sin ordinarie ryttare. Jag ser allvarligt på anmälan och välkomnar utredningen om jag skulle ha brustit i mitt agerande när jag bara försökt hjälpa.
Och med hänsyn till de övriga svenska ryttarna och laget så vill jag inte riskera att deras prestationer blir störda och att ge eventuella ersättare så mkt tid som möjligt att förbereda sig.
Anmälan ligger nu hos FEI.
Niklas
 
Såhär skriver han själv på sin ansiktsbok:

I samråd med landslagsledningen har vi enats om att jag inte kommer att delta i EM i fälttävlan i Frankrike. Detta då det inkommit en anmälan mot mig till Svenska Ridsportförbundet rörande otillåten hantering av häst.
Anmälan härrör från en incident när jag ombads rida en häst som inte fungerat de senaste tävlingarna med sin ordinarie ryttare. Jag ser allvarligt på anmälan och välkomnar utredningen om jag skulle ha brustit i mitt agerande när jag bara försökt hjälpa.
Och med hänsyn till de övriga svenska ryttarna och laget så vill jag inte riskera att deras prestationer blir störda och att ge eventuella ersättare så mkt tid som möjligt att förbereda sig.
Anmälan ligger nu hos FEI.
Niklas
Måste väl varit väldigt hård ridning isf?
 
Jag tycker detta är intressant, helt utan relation till NL.

Tror vi att förbunden kommer kunna dra en gräns för hur hårt hästar får korrigeras? Finns det en gräns allmänheten i nuläget kan acceptera? Jag tror faktiskt inte det längre.
 
Enskilda fall kanske behövs för att konkretisera vad som ska vara tillåtet och inte, vad vet jag. Tex efter Mark Todd-filmen. Det blev ju ramaskri. Men jag är ganska övertygad om att det fortfarande är en teknik som används.
Absolut, det måste ju komma fram på något sätt för att det ska bli en diskussion. Tänkte mer att "han är dum" inte är en intressant diskussion utan att den är större liksom :)
 
Absolut, det måste ju komma fram på något sätt för att det ska bli en diskussion. Tänkte mer att "han är dum" inte är en intressant diskussion utan att den är större liksom :)

Verkligen! Problemet är ju liksom att ribban för vad som är ok är fel, det hjälper inte att halshugga enskilda som är way över gränsen. Men det är ju så de som inte vill ha debatten om var ribban ska ligga (eller tycker den är helt rätt) vill styra diskussionen till.
 
Jag vet inte vad som hänt alls men jag blir lite spekulativ att personen (som själv är ryttare och tränare) sedan 2021 inte haft en 0-runda i terrängen med 3-4 olika hästar. Och ännu mer spekulativ blir jag när anmälan kommer in 2 månader efter incidenten och EM kommer. Om det nu stämmer (har ej kollat källa).
Oavsett så ska det utredas och dömas straff om det begåtts fel.
Och på det stora hela måste allt upp på ytan. Det som däremot hästvärlden är bäst på generellt är att glömma. Tänk om många kunde skippa att sponsra ryttare/tränare/uppfödare som blivit bestraffade? Nä, man fortsätter som vanligt. Det blir ju aldrig konsekvenser att handlandet.
 
Jag vet inte vad som hänt alls men jag blir lite spekulativ att personen (som själv är ryttare och tränare) sedan 2021 inte haft en 0-runda i terrängen med 3-4 olika hästar. Och ännu mer spekulativ blir jag när anmälan kommer in 2 månader efter incidenten och EM kommer. Om det nu stämmer (har ej kollat källa).
Oavsett så ska det utredas och dömas straff om det begåtts fel.
Och på det stora hela måste allt upp på ytan. Det som däremot hästvärlden är bäst på generellt är att glömma. Tänk om många kunde skippa att sponsra ryttare/tränare/uppfödare som blivit bestraffade? Nä, man fortsätter som vanligt. Det blir ju aldrig konsekvenser att handlandet.

Det låter väldigt suspekt!! Om jag hade varit hästägare och någon betett sig så illa mot min häst att jag tyckte att anmälan var rätt väg att gå hade jag ju anmält direkt. Om jag inte var i beroendeställning till den jag anmäler.

Har anmälaren några bevis/vittnen eller står ord mot ord?
 
Det låter väldigt suspekt!! Om jag hade varit hästägare och någon betett sig så illa mot min häst att jag tyckte att anmälan var rätt väg att gå hade jag ju anmält direkt. Om jag inte var i beroendeställning till den jag anmäler.

Har anmälaren några bevis/vittnen eller står ord mot ord?
Både film och vittnen, enligt artikeln. Och det var nog ett tag sen anmälan kom in, den har slussats från ridsportförbundet till FEI och det tar väl lite tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ryttaren Niklas Lindbäck, 49, har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd rörande otillåten hantering av häst. Han kommer...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Niklas Lindbäck hoppade av EM sedan han anmälts för otillåten hästhantering. Nu har han friats från anklagelserna av...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niklas Lindbäck, 49, anmäldes för otillåten hantering av häst. Nu har han friats av Internationella ridsportsförbundet, FEI. – Jag...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter FEI väljer att inte gå vidare med den anmälan som gjordes mot ryttaren Niklas Lindbäck, där en norsk ryttare anmält honom till...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp