Bukefalos 28 år!

Lindor i transport

Jag brukar linda i transporten inför tävling eller om vi ska åka längre än 1 h. Annars kör jag med transportskydd. Jag brukar ha antingen BoT-paddar eller ett par "vanlig" stallpaddar, inte allt för tjocka. Lindor har jag antingen fleece eller akryl. 3 m, annars tycker jag det blir för tjockt och klumpigt. Har aldrig varit med om olycka med skydd i transporten, varken med lindor eller transportskydd. Viktigt att man sätter de rätt så de inte glider.

Såhär kan det ser ut när jag linda för transportresan :)
img_4768_571e54bee087c354f869a409.jpg


12143125_10153402031168423_5270632444548762741_n_571e559f88e59d5909a49bc5.jpg
Jag gör som på nedre bilden men låter hellre padden sticka ut mer nedanför än uppe vid knäet. Blir lite mer skydd för kronranden så man slipper boots. Har aldrig brodd i transporten så har inget behov av boots för den delen :).
 
Jag tänkte köpa boots till transport. Jag har 2 st gummiboots, men de är ju rätt tunna och skyddar kanske inte så bra. Måste jag köpa 4 boots i något tygmaterial som neoprene, eller är det så att de t.ex inte trampar sig lika mycket fram eller bak så att det räcker med mina gummiboots där?
Han är inte broddad varken fram eller bak :up:
 
Jag tänkte köpa boots till transport. Jag har 2 st gummiboots, men de är ju rätt tunna och skyddar kanske inte så bra. Måste jag köpa 4 boots i något tygmaterial som neoprene, eller är det så att de t.ex inte trampar sig lika mycket fram eller bak så att det räcker med mina gummiboots där?
Han är inte broddad varken fram eller bak :up:

Jag hade satsat på något rejälare än gummiboots. Gärna några med en ganska slät utsida gärna lite hårdare som skyddar bootsen. Dom som är helt i neopren (stavning?) Blir det gärna hål i.
 
Jag har slutat med alla sorts benskydd. Men, vill säga att det är ett högst personligt beslut eftersom mina hästar blir för varma och börjar klampa omkring istället för att stå stilla som de gör annars. Det tog ett tag innan jag fattade sammanhanget.

När vi har broddtider så kan det hända att jag sätter på boots.

Enda gången jag sätter på boots på sommaren är när vi åkt till Gotland på färjan och de står stilla i ett stillastående släp en längre tid. Då förväntar jag mig att de inte står still och i trångtutrymme kan det ju bli tramp.

Så, båda är en risk för mig, med eller utan. Som det ser ut nu verkar risken större med att ha något på benen än inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
602
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 604
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
545
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp