S

sassabrassa

Jag har för mig att det heter det,LINFRÖN..

Vad är det bra för?
 
Enda erfarenheten jag har av det är att
hästen fick det efter foderstrupsförstoppning.
 
Smörjer tarmarna på vilket sett?
Kan du utveckla det lite? :crazy:
 
En pålle jag red fick det efter att ha haft en del sandkolik & han fick ingen kolik efter att dom börjat med de!!
 
När linfrön är kokade, vilket man måste göra (alt. ställa de i blöt i 24 timmar), annars är de giftiga blir det som en oljig, kletig goja. Denna gojan "smörjer" tarmarna.
 
Okej.
Men vad menas med "smörjer tarmarna".
Fattar inte riktigt,snacka om att jag lever upp till min hårfärg! :smirk:

/blondie
 
Tycker inte det är konstigt at du inte förstår... Jättesvårt at förklara. Men den sätter fart på "systemet" och är väldigt bra om hästen är hård i magen. Smörjer tarmarna så alt går gjennom lättare. Huvva, ingen annan som kan förklara lite bättre?
 
När man hällt varmt vatten på linfröna blir det som nån annan sa, som olja. Vattnet blir tjockt och oljigt. När hästen äter det sen så blir det halt i tarmarna (pga oljan. Känn på matolja om du undrar hur det kan gå till ;) ) och det blir mindre risk för att maten fastar och orsakar kolik.

Det är det bästa jag kan förklara...

Annars är det som sagt var bra för pälsen, blank och fin blir den!

M.
 
Själv ger jag Linfröpellets som ej behöver kokas innan. Är pellets av det som blir över när det pressats ut linfröolja. Rikt på energi, järn fibrer och protein.
Du måste balansera din övriga foderstat med avseende på proteinet. Angående smörja tarmarna så innehåller Linfröpelletsen växtslem som bildar en skyddande, närande gele i tarmen. Grus och annat följer alltså med ut i stället för att fastna. Och som andra sagt innan, pälsen blir fin och blank och hästarna är bra i magen.
Jag gillar mina pellets skarpt. :)
 
Linfrön smörjer inte tarmarna utan gör så att magen arbetar mera. De måste kokas i mist 20 min innan fodring för att bli lagom "slemmiga" :p an bör ge högst 2dl/dag till en stor häst.

De kokade linfröna ger mycket bättre effekt på magen än linfröpeklletserna, jag vet inte om de funkar för att få glanmsig päls heller iof.
 
Tack för alla svar.
Nu förstår jag iallafall lite bättre hur det går till det där med "smörja tarmarna" :)
 
När man ger hästen linfrön så måste de ligga i varmvatten innan! När fröna har legat i vattnet ett tag så ser du att det har blivit som en len gelé av vattnet - det smörjer tarmarna när hästen äter det, det är halt och gör att maten inte fastnar på vägen!!! =)
 
Jo om du läser tidigare inlägg så ser du att ditt är ganska onödigt :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 539
  • Artikel
Hästnyheter Finalen av Arena Youth Tour är avgjord och i år heter vinnaren Alicia Svensson. – Min häst är helt fantastisk, säger hon efter segern.
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vad Lövstas nyligen inköpta hingst, segerhingsten från Oldenburg, ska heta och var han stå under sin första...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Varje vecka sker händelser inom travvärlden som du kanske missat i flödet. Men hjälpen finns här. SportExpressens Tom Parneborg har...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp